Koirien ja kissojen tarvikeliike Riemukauppa avattiin marraskuussa 2017, kun yrittäjä osallistui hankkeen valmennukseen. Yrittäjä Maarit Karhu-Teiskoselle ala ja sen kova kilpailutilanne oli tuttu entuudestaan. Myös Mikkelissä oli juuri lopettanut yksi alan liike. Lemmiköityminen on kuitenkin trendi, joka tarjoaa mahdollisuuksia muillekin kuin isojen volyymien toimijoille. Riemukauppa.fi avasi myös uuden kivijalkaliikkeen Mikkeliin. Toinen yrittäjä pyörittää kivijalkaa Lahdessa.

 

Kävijäliikennettä aktiivisella mainonnalla

-”Asiakkaat ovat löytäneet sekä verkkokaupan että kivijalan aika tavalla niin kuin oletinkin. Päivittäin tulee uusia asiakkaita ja sitten täytyy vain ylittää ne asiakkaan odotukset, että saa heidät tulemaan toisenkin kerran.”  Asiakaskunnan saaminen vaatii alussa paljon työtä ja kokeiluja. -”Verkkokaupassa pitää tehdä toimenpiteitä tosi aktiivisesti, niin kyllä sitä kävijäliikennettä sinne tulee.”

Suosituimmat tuotteet vaihtelevat sesongin mukaan. -”Talvella myytiin koirien vaatteita ja nyt kevättä kohden koulutustarvikkeita. Se on meille se oma juttu, johon satsataan.”

 

Riemukauppa Maarit Karhu-Teiskonen ja Pulmu-koira
Maarit Karhu-Teiskoselle ala oli tuttu entuudestaan. Kuvassa myös Pulmu-koira.
Uusia kiinnostavia tuotteita ja yhteistyötä

Millä konsteilla Riemukauppa sitten kilpailee isojen toimijoiden markkinoilla? -”Emme kilpaile valtavilla valikoimilla tai halvimmilla hinnoilla, mutta yritämme tuoda esille uusia kiinnostavia tuotteita, joista asiakkaille olisi hyötyä”, Karhu-Teiskonen toteaa. -”Teemme paljon yhteistyötä paikallisten koiraseurojen kanssa ja olemme mukana näyttelyissä.” Riemukaupassa palveluja tarjoavat myös eläinosteopaatti ja trimmaaja.

Riemukauppa tarjoaa tuotteiden lisäksi myös palveluja.
Riemukaupassa on tuotteiden lisäksi tarjolla myös palveluja.

Mikä on ollut haasteellisinta alkuvaiheessa? -”On niin paljon kaikkea mitä pitäisi oppia, kokeilla, tutkia ja tehdä. Olen helposti innostuva ja välillä pitää muistaa, ettei lähde rönsyilemään. Olen kehittynyt siinä, että voin miettiä erilaisia sidosryhmiä ja kumppaneita, joiden kanssa voin työpanosta jakaa.”

 

Valmennus oli hyvä alkusysäys

Maarit Karhu-Teiskonen osallistui POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -valmennukseen. Mitä hyötyä valmennuksesta on ollut yrittäjälle? -”No todella paljon! Valmennus olisi voinut kestää pitempään tai olisi voinut olla jokin jatko-ohjelma. En olisi muuten pystynyt aloittamaan Facebook-markkinointia tai Google-markkinointia… en mainosten itse tekemistä. Päätin, että nyt tehdään ja kokeillaan.”

-”Nyt osaa tehdä jo tietyllä tasolla, mutta taas seuraavalle osaamisen tasolle olisi hyvä edetä. Koulutus aiheutti sysäyksen. Itselle oli shokkihoitoakin se, että oikeasti pitää osata kaikenlaista. Ei olisi varmaan murto-osaakaan myyty, ellei olisi mainontaa ymmärretty ja osattu ja rahaakin tietysti siihen käytetty”, Karhu-Teiskonen nauraa.

 

Kaikkea ei voi ulkoistaa

Verkkokauppiaalla on oltava paitsi kauppiasosaamista, myös ainakin jonkin verran teknistä taitoa. -”Kaikkea ei vaan voi ulkoistaa. Itsellä on hyvä olla tuntuma siitä, mikä toimii ja mihin pitää mennä ja voit itse tehdä korjauksia nopeasti. Valmennuksen lopussa pidetty muutaman tunnin Canva-koulutus oli todella tehokas.”

Riemukauppa tarjoaa monipuolisia tehtäviä myös harjoittelijoille. -”Esimerkiksi mainoksia on harjoittelija päässyt tekemään Canvalla (graafisen suunnittelun työkaluohjelma). Pitää antaa muidenkin tehdä, harjoitella ja kehittyä.”

 

Teksti ja kuvat Heli Aaltonen

Heli Aaltonen työskentelee yliopettajana ja on mukana Miksei Oy:n ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun yhteisessä POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -hankkeessa. Hankkeen käytännön toimista kertoo myös Xamkin Read-lehti 2/2018.