“Nytkö otetaan Titanic-poseeraus?” Naurahtaa merikapteeni opiskelija Atte Jokinen kävellessään Xamkin koululaiva Katarinan metallisella kannella.

Kansainvälinen ala

Aten ajoi opiskelemaan merikapteeniksi pohjimmiltaan klassinen syy: hän halusi nähdä maailmaa.

“Olin myös merivoimissa armeijassa ja aloin tutkia mitä merenkulkuun liittyviä opiskelumahdollisuuksia olisi olemassa”, hän kertoo ja jatkaa:

“On hienoa, että nyt pääsee oikeasti merelle ja näkemään erilaisia laivoja, maita ja satamia.”

Hakuprosessi

Atella oli kaksi päiväiset pääsykokeet merikapteeniksi.

“Ensimmäinen oli valtakunnallinen tekniikan ja liikenteen matemaattis-luonnontieteellinen koe. Toisena päivänä olivat englannin kielen koe, soveltuvuuskokeet sekä psykologinen seula. Kysyttiin puhuvatko kukat sinulle kolmella eri tapaa”, Atte virnistää.

“Aikaisemmasta työkokemuksesta olisi saanut lisäpisteitä, mutta sitä ei minulla ollut.”

Itsenäistä ja lakisääteistä opiskelua

Opiskelemisen itsenäisyys ja merenkulun lakisääteisyys yllätti Aten:

“Kukaan ei ole potkimassa perseelle. Yllätyin myös, että kurssivalintoihin ei voinut juurikaan vaikuttaa. Ammatilliset aineet merenkulun opiskelussa ovat niin lakisääteisiä. STCW-kurssit ovat samanlaiset ympäri maailman. Valmistuttua voikin työskennellä missä vain.”

Kouluna Atte kertoo Xamkin olevan yleensä ottaen hyvä ja monipuolinen:

“Täällä koululaiva ja hyvät simulaattoritilat. Pääsee todella tekemään ja ohjaamaan oikeaa laivaa.”

Koti-ikävää potevien ei kannata Aten mukaan hakeutua alalle:

“Merikapteenin työ on sellaiselle, joka on kiinnostunut kansainvälisestä urasta ja ei pelkää olla pitkää aikaa poissa kotoa. Ollaan puoli vuotta merillä ja puoli vuotta maissa.”

Töitä tiedossa

Työnäkymät alalla vaikuttavat hyviltä:

“Juuri oli lehdessä juttu, että noususuhdanne jatkuu. Luokkakaverit, joilla on jo riittävät pätevyydet, ovat jo työllistyneet opiskelun aikana. Tosin vain kansitehtäviin, koska pätevyydet eivät vielä riitä pidemmälle.”

Atte suunnittelee valmistuvansa ajallaan ja tähtää sitten oman alan töihin.

“Haluaisin toisaalta myös yrittäjäksi. Tekemään jotain, jossa on kiinnekohtia merenkulkuun”, Atte pohtii.

Myrsky yöllä

Ikimuistoisin opiskeluajan kokemus Atella liittyy myrskyyn merellä:

“Muistan ikuisesti ensimmäisen kerran laivalla, kun oli oikeasti kovempi keli. Heräsin pimeydessä kahdelta yöllä: roskikset lentelivät, tavarat tippuivat pöydiltä ja seiniltä. Hytin ikkunasta näkyy vuoroin merta ja tähtiä. Tilanne oli yhtä aikaa mielenkiintoinen ja jännittävä. Sen tunteen kun voisi säilöä johonkin.”

Teksti, kuvat ja video: Petri Hurme

Kirjoita kommentti

*