Myyntijohtaja Ilari Tervonen valmensi verkkokauppiaita tammikuussa Mikkelissä aiheenaan sähköpostimarkkinointi.  

Tervosen mukaan laadukkaan sähköpostilistan merkitys asiakassuhdemarkkinoinnissa on kiistaton. -”Se on käytännössä ilmaista markkinointia sen jälkeen, kun oikea asiakas saadaan mukaan listalle.” Etuja on monia. -”Sähköpostimarkkinointi maksaa itsensä takaisin, on personoitavaa ja sitä voi seurata.”

 
Mihin markkinoinnin vaiheeseen sähköpostimarkkinointi kuuluu?

Tervonen suositti markkinointiin RACE-mallin soveltamista: Reach – Act – Convert – Engage.  Viimeinen engage-vaihe (sitouttaminen) on sähköpostimarkkinoinnin käyttövaihe. Asiakas halutaan pitää ja houkutella palaamaan verkkokauppaan. Tähän on uutiskirje sähköpostilla paras väline. 

Ilari TervonenIlari Tervonen

 

Millaista sisältöä asiakkaat kaipaavat?  

Sähköpostimarkkinoinnissa pitää olla sisältöä, joka on asiakkaalle arvokasta. -”Ostajapersoonat kannattaa määritellä. Samalla tuotteella voi olla eri ostajapersoonia, ja heitä puhuttelee samassa tuotteessa eri asiat.” Viesti on siis muotoiltava ostajapersoonaa kiinnostavaksi.

Viestin otsikko määrittää käytännössä sen avataanko viesti vai ei. Ensimmäiset lauseet määrittävät miksi viesti kannattaa lukea. Jokaisen lauseen pitää ohjata lukijaa eteenpäin kohti haluttua toimintaa, esimerkiksi klikkaamista laskeutumissivulle.

Kuuden sekunnin videot ja mainokset ovat nyt kova juttu.

 

Sisällöistä Tervonen nosti esille videoiden merkityksen erityisesti verkkokaupan markkinoinnissa ja myynnin edistäjänä. -”Hakualgoritmit suosivat videoita ja videoiden katsojamäärät ovat huimassa kasvussa. Viesti pitää tiivistää.”

Automaatioita lähetysten aikatauluun voi rakentaa ketjuttamalla uutiskirjeet ja rakentamalla niihin sisällöllistä jatkumoa.  -” Ja sähköpostimarkkinoinnin seurannassa kannattaa olla kiinnostunut pääasiassa tilauksista ja euroista, ei niinkään tykkäyksistä tai ”käsien heiluttelusta”. Tervonen muistutti myös, että asiakkaan pitää voida helposti peruuttaa uutiskirjeen tilaus ilman erillistä kirjautumista tai monimutkaisia temppuja.

 

Hakusanatutkimus auttaa

Hakusanatutkimuksen avulla saadaan tietoa siitä millaista sisältöä ihmiset hakevat ja millaisilla kysymyksillä ja fraaseilla ihmiset tietoa hakevat. Jos haluat tuottaa asiakkaille tietoa, niin sopivia ovat esimerkiksi webinaarit, white papers, podcastit,  videot ja ladattavat sisällöt. Älä kuitenkaan mene tuote edellä!

Tai anna jokin arvoa tuottava työkalu, esimerkiksi laskuri tai testi. Anna aikaa ja osaamista, vaikkapa etävalmennusta. Anna alennus. Esittele uutuudet ensimmäisenä tälle ryhmälle: pyydä sisäpiiriläiseksi, testiryhmään tai premium-käyttäjäksi.

 

Ilari Tervonen työskentelee Suomen Digimarkkinointi Oy:n myyntijohtajana.

Teksti ja kuvat Heli Aaltonen. Heli Aaltonen työskentelee yliopettajana ja on mukana Miksei Oy:n ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun yhteisessä POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -hankkeessa.

Hankkeen käytännön toimista kertoo myös Xamkin Read-lehti 3/2018