Verkko-opintojen antama oma vapaus oli parasta. Vaikka verkko-opinnoissa jää paitsioon lähiopetuksen tuomista mahdollisuuksista, sain apua ja tukea aina tarvittaessa.

– Olen Samuel Marie-Louise, syntynyt ja viettänyt lapsuuteni sekä käynyt kouluni Martiniquella, Ranskalle kuuluvalla saarella Karibialla, eli syntyperältäni olen ranskalainen. Muutin Pariisiin nuorukaisena ja suoritin siellä asepalveluksen. Työurani olen aloittanut Pariisissa, jossa myös tapasin nykyisen suomalaisen puolisoni. Suomeen muutin perheeni kanssa vuonna 1995 ja asun nykyään Mikkelissä.

– Xamkin tietojenkäsittelyn koulutuksen aloitin syksyllä 2017 ja valmistuin syyskuussa 2019.

Miksi valitsit tietojenkäsittelyn tradenomikoulutuksen Xamkissa?

– Minulla oli aiempaa kokemusta ohjelmoinnissa, lähinnä tietojärjestelmien ylläpitämisessä ja muissa pienimuotoisissa projekteissa. Tavoitteenani oli suorittaa tietotekniikan insinöörikoulutus. Sopivaa insinöörikoulutusta en kuitenkaan löytänyt ja Xamkissa tarjolla ollut tietojenkäsittelyn koulutus oli sitten oiva tilaisuus kehittää mm. ohjelmointitaitojani. Toki koulutus sisälsi myös muita todella mielenkiintoisia opintoja, kuten graafista suunnittelua, kuvankäsittelyä tai diskreettiä matematiikkaa. Tietojenkäsittelyn koulutus kuitenkin liittyy jossain määrin tietotekniikkaan, joka on lähellä sydäntäni.

– Xamk siis tarjosi minulle juuri sopivan, mielenkiintoisen ja hyödyllisen koulutuksen. Verkko-opiskelu oli myös minulle paras vaihtoehto, koska olen vakituisessa työssä.

Millaista opiskelu ammattikorkeakoulussa oli?

– Näin jälkikäteen voin todeta, että opiskelu oli mahtavaa. Opin niin paljon uusia asioita niin monella tavalla. AMK-opinnot antoivat valmiuksia ja menetelmiä tietojen hakemiseksi, käsittelemiseksi ja hyödyntämiseksi. Ohjaukset olivat juuri sitä, mitkä tarvitsin itseni kehittämiseksi.

– Koulutus sisälsi itselleni eri tasoisia kursseja. Esimerkiksi matemaattisille aineille täytyi varata enemmän aikaa opiskeluun ja tehtävien suorittamiseen. Opettamisen tyylit vaihtuivat kunkin opettajan kohdalla, joka on oppimisen kannalta hyvä ja tärkeä asia: saada erilaisia kokemuksia ja näkökulmia sekä opetella erilaisia lähestymistapoja ongelmien ratkeamiseksi. Hyvä esimerkki oli tehtävien pisteytykset eri kaavoilla. Opin, että kaikki ei ole standardisoitu!

– Itselleni opiskelu oli siis myönteinen kokemus, kuten myös opintojen monipuolisuus. Tietojenkäsittelyn koulutuksessa on monenlaisia osa-alueita, josta tässä muutama; 3D-mallinnusta ja pelillisyyttä, viestintää, graafista käyttöliittymän suunnittelua, ohjelmointia, matemaattista toimintaa ja palvelusuunnittelua.

– Yllätyksenä oli tehtävien paljous. Materiaalia oli runsaasti ja vaikeustasoiltaan erilaisia. Piti tunnistaa omat rajansa. Piti osata suodattaa ja poimia tarvitsemaansa tietoa. Opintojen edetessä opin uusia opiskelutaitoja ja osaamisen kasvaessa työt helpottuivat. Yllätys tuli siis siitäkin, että mitä enemmän luin, sitä helpommalla pääsin eteenpäin. Huomasin pian, että opintojaksojen aikarajat eivät painaneet enää päälle, ja jäi aikaa harrastuksiin tai ihan vaan lepäämiseen.

Mikä oli kiinnostavinta opiskelussa?

– Vaikea kysymys, koska nautin kaikesta. Kaikki aiheet ja opintojaksot täyttivät odotukseni. Pelottavimmat aiheet eivät tuntuneetkaan niin ylipääsemättömältä. Tietenkään en aina jaksanut kiinnostua täysin kaikista, mutta pääsääntöisesti oli mukavaa tehdä kaikkea. Nautin niin kuvankäsittelystä, ohjelmoinnista, datan analysoinnista kuin videotuotannon opintojaksoista.

Tärkeänä verkko-opiskelussa pidän hyvää itsekuria, säännöllistä työskentelyä sekä aikataulusta.

 

– Kiinnostavaa oli opiskella verkon välityksellä. Oli mahdollista suunnitella itse oma aikataulunsa ja työskennellä omalla tahdilla. Oli välillä ristiriitaisiakin tunteita koskien opiskelutapaa, mutta verkko-opiskelu sopi minulle. Tärkeänä verkko-opiskelussa pidän hyvää itsekuria, säännöllistä työskentelyä sekä aikataulusta. Silloin jää aikaa myös vapaa-ajalle. Vaikeimpien ja helpompien tehtävien sopiva rytmittäminen. Ei kannata tehdä montaa vaikeaa tehtävää peräkkäin vaan väliin helpompia. Ei kannata jättää huomiseksi tämän päivän töitä; ne odottavat aina pöydällä.

Mikä mielestäsi oli parasta Xamkissa?

– Voisin sanoa ruoka, mutta olen syönyt kampuksella vain kerran! Mutta vakavasti sanottuna verkko-opintojen suoma oma vapaus oli parasta. Vaikka verkko-opinnoissa jää paitsioon lähiopetuksen tuomista mahdollisuuksista, itse sain apua ja tukea aina tarvittaessa. Ja koska olin aiemmin opiskellut etänä, ei verkko-opetus tuottanut minulle suurempia ongelmia.

– Meikäläiselle kampus oli virtuaalinen! Opettajat olivat tavoitettavissa virtuaalisesti ja opiskelijat tavoitettiin toisemme keskustelupalstoilla. Opintojen alussa syksyllä me opiskelijat toki jouduimme hieman opettelemaan etäopiskelun toteutustapoja. Kysymään kysymyksiä ja odottamaan vastauksia. Pienen harjoittelun jälkeen yhteydenpito onnistui hyvin molempiin suuntiin. Opettajilta saatiin ripeitä vastauksia ja ohjaukset rullasivat. Hienoa!

– Toiseksi parasta oli opinnäytetyön tekeminen ohjelmoiden ja kirjoittaen. Yhteistyö ohjaavan opettajan kanssa oli todella hyvää. Opinnäytetyön tekeminen sujui mutkattomasti.

– Vaikka kyseessä oli verkko-opinnot, niin lähitapaamisia oli mahdollista järjestää ja ne olivat mielestäni ikimuistoisia. Esimerkiksi videotuotanto-opintojaksoon liittyvä lähitapaaminen oli sisällöltään todella hyvä. Studiossa vierailu ja monikameratekniikkaan tutustuminen paikan päällä vahvistivat entisestään mielenkiintoani aiheeseen.

– Tietenkin hyvät arvosanat innostivat jatkamaan ja oppimaan lisää! Opettajien palautteet olivat tärkeitä, jopa elintärkeitä opiskelun kannalta. Lisäksi rakentavat palautteet innostivat vain parantamaan työtäni, vaikka ihan aina en niitä edes ymmärtänyt. Mukavia olivat myös erilaiset kuvausmatkat Mikkelin keskustassa ja metsäpoluilla.

– Ikimuistoista on myös saamani vertaistuki. Meidän opiskelijaryhmästä kasvoi hyvä verkosto. Kiitos siitä!

Antoiko koulutus eväitä työelämään?

– Opiskelu vahvisti ensinnäkin itsetuntoani. Toiseksi koulutuksen kautta saamani tiedot ja taidot vahvistivat asemaani työelämässä. Uskon pysyväni nyt kilpailukykyisempänä työmarkkinoilla. Opiskelu oli minulle myös itseni kehittämisen projekti. Olen kasvattanut osaamistani, kehittänyt itseäni ja hankkinut myös uusia taitoja tiedon hakemiseen.

– Tietotekniikan toimintamallit muuttuvat alan jatkuvan kehityksen myötä. Koulutus sisältää mielestäni ainakin neljä vahvaa osa-aluetta: 1) ohjelmointi ja sovelluskehitys, 2) kuva ja graafinen suunnittelu, 3) videotuotanto ja 4) tiedon analysointi ja visualisointi. Lisäksi koulutus antaa eväitä yrittäjyyteen, mikäli yrittäjyys kiinnostaa.

Minkälaisessa työssä nyt toimit?

– Tällä hetkellä työskentelen IT-asiantuntijana Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavialla. Aloitin vuonna 2000 oppisopimuksella mikrotukihenkilön räätälöidyt opinnot. Suoritin vuonna 2016 tieto- ja tietoliikennetekniikan erikoisammattitutkinnon ja se antoi kelpoisuuden hakea korkeakouluun.

– Vaikka tietotekniikkaan liittyvä työurani on jo alkanut vuodesta 1986, jolloin aloitin ohjelmistokoulutuksen, koen tämän koulutuksen merkityksen itselleni erittäin tärkeänä. Työskentelin aiemmin Ranskan puolustusvoimilla multimedia-osastolla ja myöhemmin AIG Group -vakuutus- ja rahoitusyhtiöllä, Suomessa DINE PM –projektissa sekä monikulttuurikeskus Mimosassa ohjaajana. Kaikissa työpaikoissa työni liittyi tietotekniikkaan enemmän tai vähemmän. Tämä koulutus vahvistaa ja lisää taitoani ko. alueisiin. Aikaisemmin hoidin enimmäkseen tietokoneita ja palvelinta, nyt on mahdollista kehittää niille uusia ohjelmia!

Kenelle suosittelisit tietojenkäsittelyn koulutusta?

– Jos sinua kiinnostaa sovelluskehittäminen, mobiilisovellukset, pelien pelaaminen ja kehittäminen, ohjelmointi, tekoäly, kybertuvallisuus, 3D:n seikkailu- ja virtuaaliympäristöt, graafinen suunnittelu tai vaikkapa data-analytiikka, on tämä koulutus juuri sinulle tarkoitettu.

Kiitos kaikille Xamkilaisille, jotka työpanoksellaan mahdollistivat tämän koulutuksen!

 Samuel Marie-Louise, tradenomi (AMK), tietojenkäsittely