Miska Kilpinen opiskelee Xamkissa Kotkan kampuksella logistiikan insinööriksi. Tällä hetkellä hän työskentelee Lassila & Tikanojalla ympäristöpalveluiden työnjohtajana, jossa työ on hyvin monipuolista ja tylsää päivää ei vastaan ole tullut.

Miska Kilpinen työskentelee Lassila & Tikanojalla ympäristöpalvelussa työnjohtajana.

Hei Miska! Mitä opiskelet?

Opiskelen logistiikan insinööriksi. Hain itse asiassa KyAMK:iin, (Xamk edeltäjä). Varsinaista syytä ei ole, miksi hain Kotkaan opiskelemaan. Minulla oli täällä yksi hyvä kaveri, joka opiskeli tätä samaa alaa ja hän suositteli tätä opintolinjaa. Logistiikka kiinnostaa minua, sillä ennen AMK-opintojani työskentelin kuljetusalalla ja koin, että kuljetusalalla on paljon asioita, mitkä vaativat muutosta. Myös raskaat työpäivät kuljettajana saivat minut miettimään, haluanko tätä tehdä loppuelämäni. Logistiikan insinöörilinja oli erittäin hyvä vaihtoehto pysyä logistiikka-alalla ja täällä on erittäin monipuoliset työmahdollisuudet.

Millaista opiskelu on ollut?

Opetus on ollut pääsääntöisesti ihan hyvää. Kursseilla oppii paljon asioita, jos on itse valmis tekemään ahkerasti töitä. Kurssit kestävät monesti koko lukukauden, vaikka kurssin sisältö voi olla hyvinkin suppea ja läpikäytävissä paljon lyhyemmässä ja tiiviimmässä ajassa. Vinkkinä uusille opiskelijoille voisi sanoa, että koulun pystyy suorittamaan melko helposti lyhyemmässäkin ajassa.

Olitko työharjoittelussa ja missä mahdollisesti teit sen?

Olin onnekas työharjoittelupaikkojen suhteen ja sain harjoittelupaikat logistiikka-alalta hyvistä työpaikoista. Ensimmäisen harjoittelun tein Movere OY:llä Lahdessa, jossa olin kuljetussuunnittelijana. Siellä onkin töissä paljon KyAMK:ista valmistuneita. Toisen harjoittelun olin KotkaMillsillä, jossa olin kuljetuskoordinaattorina. Homma oli erittäin mielenkiintoinen ja työssä joutui käyttämään paljon englannin kieltä, sillä lähes kaikki kyseisen työtehtävän asiakkaat olivat Suomen ulkopuolella.

Työskentelet L&T:llä – millaisia työehtäviä sinulla on?

L&T:llä työskentely on erittäin monipuolista, pääsääntöisesti teen kuljetussuunnittelua ja reitittelyä jätehuollon autoille. Muita työtehtäviä on mm. asiakaspalvelun tilausten toteuttaminen. Saamme asiakaspalvelun kautta suuren osan ajoistamme, mutta osa asiakkaista soittaa meille suoraan yksikköön ja pyytävät tyhjennyksiä tai muita jätehuollon palveluita. Uusien asiakkuuksien myötä käymme tutustumassa asiakaskohteisiin ja suoritamme siellä turvallisuusarviointeja, jotta jätekuljettajien on tehokasta ja turvallista käydä tekemässä tyhjennyksiä.

Olen myös välillä joutunut itse kuorma-auton puikkoihin, jos on tullut jokin muuttuja. Se voi olla kuljettajan estyminen sairasloman vuoksi tai joku kiireinen asia, minkä takia pitää välillä keikalle lähteä jos ei ole kuljettajia käytettävissä. Tällä toimipisteellä on myös useita työkoneita, mitä tarvitsee välillä käyttää (mm. kaivinkone tai pyöräkuormaaja). Asiakkaat tai tavarantoimittajat tarvitsevat välillä konepurkua ja täällä ei ole aina miehistöä päivystämässä muiden töiden ohella. Teen lisäksi kuljettajien työvuorot ja hyväksyn heidän palkat, hyväksyn yleisesti laskuja, vien kuorma-autoja tai muuta kalustoa huoltoon jne. Toimin välillä yleismiehenä täällä, joka tekee milloin mitäkin työtä. Voisikin sanoa, että työ on erittäin monipuolista ja tylsää ei varmasti ole.

Mikä työssä on parasta? Entä haastavinta?

Työssä on parasta sen monipuolisuus, sillä tässä työssä ei todellakaan tarvitse istua kahdeksaa tuntia koneella. Lisäksi esimiehenä oleminen on mukavaa – jostain syystä pidän paineen alla olemisesta.

Haastavinta työssä on tällä hetkellä tietämättömyys monien asioiden suhteen, sillä en ole työskennellyt täällä vielä kovin kauaa. Työporukan esimiehenä oleminen on välillä haastavaa, kun ei vielä kunnolla tunne kaikkia työntekijöitä.

Kiitos haastattelusta!

Yläkuva: Lassila & Tikanoja mediapankki