Hankkeen tavoitteena oli aikaansaada välittömiä vaikutuksia logistiikka-alan pk-yritysten perinteiseen toimintakulttuuriin. Hankkeella haluttiin tuoda palvelumuotoilun menetelmät tutuiksi ja mahdollistaa yrityksille keinoja luoda lisäarvoa jo olemassa olevista palveluista, tuotteista ja alustoista lisääntyneen asiakasymmärryksen kautta. Yritysten profilointi ja asiakaskokemuksien tutkiminen olivat pohjatyötä palvelumuotoiluprosessin lähtökohdaksi.
TULOKSET
Hankkeen tuloksena kuljetus- ja logistiikka-alalla toimivat pk-yritykset pystyvät ymmärtämään ja hyödyntämään palvelumuotoilun tarjoamaa potentiaalia asiakaslähtöisen palveluja tuotekehityksen tukena sekä hyödyntämään paremmin jo olemassa olevaa tarjoamaansa tai luomaan uutta liiketoimintaa.
Tutkimusten mukaan asiakaslähtöiset palvelut logistiikassa kasvattavat aina yritysten tuottamaa lisäarvoa ja siksi siihen tulisi panostaa. Alan yrittäjät etsivät erottautumistekijöitä, joilla mahdollistaa lisää liiketoimintaa palvelumuotoilun keinoja hyödyntäen.
1. Logistiikkayritysten profilointi palvelumuotoilun keinoin Kymenlaaksossa.
2. Palveluketjujen kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin
3. Verkostoyhteistyön vahvistaminen ja tulosten jalkauttaminen
4. Logistiikkayritysten asiakaskokemuksen tutkiminen Kymenlaaksossa
Hankkeen aikana kehittyvä yritysten asiakasymmärrys loi mahdollisuuden uudistaa nykyisiä palveluita tuottamaan enemmän lisäarvoa. Palvelumuotoilufilosofian ymmärtäminen toimii myös pohjana uusien palveluiden ja tuotteiden kehittämiselle.