Yhteiskunnan toiminta digitalisoituu yhä hurjemmalla vauhdilla, pystymmekö vastaamaan uuden osaamisen haasteeseen?

Digitalisaation tuoma muutos yrityksien ja koko yhteiskunnan toimintaan nopeutuu. Verkottunut talous ja sen jatkuva digitalisoituminen kiihdyttää myös kyberturvallisuuden vahvaa osaamista, jotta liiketoiminnan turvaaminen kaikissa häiriötilanteissa onnistuu. Tietoverkkoihin liitetään yhä enemmän IoT-laitteita, jotka keskustelevat keskenään.

Mobiililaitteilla tehdään yhä enemmän töitä, robottien tuleminen korvaa useita osia ihmisten työstä ja tekoäly mukaan tulo työelämään tuo haasteita ihmisen työn tarvitsemalle uudelle osaamiselle.

Digitalisoituminen tuo positiivista ja välttämätöntä kehitystä, mutta se voidaan kokea myös epävarmuutena. Tulemme näkemään työelämässä muutoksia hyvin nopeasti. Teknologian ansiosta tuottavuutta voidaan nostaa merkittävästi. Pelkästään teknologiamuutokset eivät takaa tuottavuutta. Tarvitaan uutta osaamista, jotta työyhteisön on mahdollista hyödyntää teknologisen kehityksen tarjoamia mahdollisuuksia. Osaamisen tarve kasvaa huimasti lähitulevaisuudessa. Alueellinen kehitys vaatii tämä asian vahvaa huomioimista. Uuden osaamisen koulutuksella on kiire, koska ihmisen muutos ei välttämättä ole nopea prosessi.

Näitä ja monia muita ajatuksia pohditaan Xamkin järjestämässä Digitalisaatio 2017 seminaarissa Kouvolassa 27.11.2017. Seminaarissa ovat puhumassa alan kiinnostavimmat asiantuntijat.

• kyberturvallisuuden professori Jarno Limnéll
  • tietokirjailija Kimmo Rousku• bloggaaja
  • tietokirjailija Petteri Järvinen
  • Senior Business Manager Marko Koukka

Alustuksissa etsitään vastauksia muun muassa näihin kysymyksiin:

• Tekniikka muuttuu, entä ihminen?
  • Mitä nyt kannattaa opiskella tulevaisuutta ajatellen?
  • Mitkä ovat tekoälyn kehitysnäkymät ja singulariteetti?
  • Mitä on tietoturva ja tietosuoja tulevaisuuden kansalaistaitona?
  • Mitkä asiat ovat nyt erityisen ajankohtaisia kyberturvallisuudessa  ja mitä odottaa tulevaisuudessa?
  • Miten varmistamme menestymisen myös tulevaisuudessa?
  • Miten julkinen hallinto kehittää omaa toimintaa ja samalla koko yhteiskuntaa?

Tarkempi ohjelma ja lisätietoa puhujista löytyy https://www.xamk.fi/xamk/digitalisaatioseminaari/

Jarmo Siltanen
digitalisaatiojohtaja