Savonlinnan Seudun Matkailu, Miksei Mikkeli ja Xamkin restonomikoulutus ovat syksyn aikana yhdistäneet voimansa uusien tuotteiden löytämiseksi Saimaan alueen matkailuun.

Kestävä Saimaa 2030 –matkailun tuotekilpailun avulla on jalostettu eteläsavolaista paikalliskulttuuria myytäviksi matkailutuotteiksi. Toimeksiantajina on ollut 8 eteläsavolaista matkailutoimijaa.

Melontaretki tähtien alla

Kilpailun voittajaksi nousi restonomiopiskelija Stefan ”Eppu” Blomqvistin suunnittelema melontaretki. Auringonlaskusta Kassiopeijaan on auringonlaskun aikaan toteutettava melontaretki tähtiteemalla. Retken aikana opitaan tunnistamaan tähtikuvioita, paikallistamaan Pohjantähti ja myös ilmansuunnat. Pilvisellä säällä nautitaan pimeyden eksotiikasta ja ympäristön hiljaisuudesta.

Palkitussa työssä on mietitty erinomaisesti matkailukauden pidentämistä sekä tuotteen muunneltavuutta ja tarinavariaatioita. Kulttuurivastuullisuus sekä vesillä liikkuminen oli huomioitu taitavasti.

– Tuote haastaa yritystä lisäämään aineetonta pääomaa eli syventämään osaamistaan tähtitieteestä. Parhaimmillaan se hyödyntää montaa toimijaa lisäpalveluiden myynnin kautta, toteaa yksi kilpailun toimeksiantajista Sanna Korhonen Saimaa Canoeingin -yrityksestä.

Toiseksi raati valitsi Jemina Heikkisen ja Bintu Zaninkan Toveria ei jätetä -tuotteen. Pelastusoperaation kaltainen elämys vahvistaa päämajakaupungin brändiä ja tuo sitä erilaisella tavalla esille. Kolmanneksi tuli Minka Viljasen Vedenalainen veistospolku Saimaalla, omatoiminen veneretki veteen upotettuja betoniveistoksia seuraten.

Lisäksi jaettiin kunniamaininnat Cilla Heiskaselle elämysretkestä muinaishistoriaan sekä Kaisa Suoniemelle ja Laura Ortamalalle perinnekäsitöitä ja kalliomaalauksia yhdistelevästä toteutuksesta. ​

Teoriasta käytäntöön

Tuote-ehdotukset tuotekortteineen ovat toimitettu toimeksiantajayrityksille käyttöön. Opiskelijoille kilpailu on ollut mahdollisuus soveltaa koulun penkillä hankittua osaamista.

– Restonomikoulutuksessa elämyksellisyys ja vastuullisuus matkailu- ja ravitsemisalalla ovat koko koulutuksen kärkiteemoja. Kilpailun avulla opiskelijat ovat suunnittelutyössä päässeet itse pohtimaan, mitä ne konkreettisesti voivat tarkoittaa sekä yrityksen että asiakkaan näkökulmasta, kertoo matkailu- ja palveluliiketoiminnan lehtori Marjut Kasper Xamkista.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk

Marjut Kasper, matkailu- ja palveluliiketoiminnan lehtori, koulutusvastaava
marjut.kasper@xamk.fi, p. 040 572 0474

Kestävä Saimaa 2030 –matkakilpailu