KUTSU LEHDISTÖLLE

Kutsumme tiedotusvälineiden edustajat uusimman 5G Mokki Tech Space -tilan julkistamistilaisuuteen. Tilaisuus toteutetaan yhteistyössä EDUCase-verkoston kanssa.

Aika ja paikka:

Torstai 17. elokuuta 2023 klo 13.00 – 14.30
Future Experience Lab (FUEL)
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk)
Paraatikenttä 7, 45100 Kouvola, Suomi

Modulaarinen 5G-mobiiliteknologia mökissä

5G Mokki on modulaarinen nopeiden internetyhteyksien oppimis- ja tuotekehitysympäristö, joka hyödyntää virtuaalitodellisuutta (VR) ja lisättyä todellisuutta (AR). Lisäksi Mokki tarjoaa mahdollisuuden innovointiin ja etätyöhön mistä tahansa maailman kolkasta.

5G Mokki Tech Space tarjoaa tällä hetkellä 5G/6G-teknologiakursseja. Kurssien kehittäjiin kuuluvat Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Oulun yliopisto, Tampereen yliopisto, Nokia, Ericsson, Ernst & Young ja Accenture. EDUcase- ja kansainvälisen yliopistoyhteistyön ansiosta kurssitarjonta monipuolistuu.

EDUCase-verkosto koostuu 26 suomalaisesta korkeakoulusta, joilla on kumppaneita Saharan eteläpuolisessa Afrikassa ja Etelä-Aasiassa. Se edistää yhteistyötä kestävän kehityksen puolesta korkeakoulutuksessa ja innovaatiossa. Keväällä 2023 verkoston yliopistot järjestivät 5G Seasonal School:in yhteistyössä kolmen afrikkalaisen yliopiston kanssa. Yliopistot olivat African School of Economics Nigeriassa, Beninissä ja Norsunluurannikolla; Addis Ababan yliopisto Etiopiassa; ja Lusakan yliopisto Sambiassa.

EDUCase-verkoston delegaatio vieraili huhtikuussa 2023 Nigeriassa. Se tapasi mm. Nigerian opetusministeriön edustajia. Vierailun seurauksena maan yliopistoinfrasta vastaava viranomainen, TETFund, on ilmaissut kiinnostuksensa luoda Nigerian yliopistokampuksille 5G Mokki Tech Space verkoston. Verkosto mahdollistaa myös uudenlaiset yliopisto- ja maaraja ylittävät kurssit, jotka edistävät yrittäjyyttä ja työllistymistä.

Verkosto käynnistyisi kuudelta yliopistokampukselta, jotka edustavat Nigerian kuutta geopoliittista aluetta. Siitä verkosto laajenisi kattamaan 49 yliopistokampusta. Tuolloin 5G Mokki Tech Space tarjoaisi pääsyn uusimpaan ICT-teknologiaan jopa viidelle miljoonalla opiskelijalle ja vastavalmistuneelle.

Projektin toteutus ja potentiaali

Projekti suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä tunnetun afrikkalaisen konsulttiverkoston, Cognity Advisoryn, kanssa. Suomessa projektia koordinoi Tech Space konseptia kehittävä Start North -yhdistys ja sen perustama, kestävää kehitystä maailmanlaajuisesti edistävä Mökki Solutions Oy Ab.

Start North on yliopistojen, yritysten ja muiden organisaatioiden verkosto, joka nopeuttaa teknologian oppimista ja käyttöönottoa maailmanlaajuisesti ja joka sitä kautta edistää maailman kestävää kehitystä. Yksi verkoston jäsenistä on esimerkiksi voittoa tavoittelematon Ambitious Africa, joka yhdistää afrikkalaisia ja pohjoismaisia nuoria ja auttaa niitä kehittämään kyvykkyyksiään seuraavalle tasolle.

Modulaarisen Mokin ja 5G/6G teknologian mahdollisuudet piilevät aivan uudenlaisten sovellusten mahdollistamisessa. Ajattele etäohjattuja droneja, itseohjautuvia autoja tai langattomuudesta hyötyviä teollisuuslaitoksia. Ajattele etäkirurgiaa. Ajattele etätyötä ja kokouksia virtuaalisessa tai lisätyssä todellisuudessa. Ajattele etäkoulutusta. Yhdistävä sana on ”etä”.

Euroopan ja Afrikan yhteistyötä auttaa merkittävästi se, että mantereet jakavat samat aikavyöhykkeet. Tämä tarjoaa ainutlaatuisia mahdollisuuksia eurooppalaisille ja afrikkalaisille yliopistoille ja yrityksille kehittää osaamista ja innovaatioita.

Tapahtuman ohjelma:

13:00 Avaus ja tervetuloa – Petteri Ikonen, Xamk.
EDUCase-alusta – Anna Björnberg – Michelsson, Aalto-yliopisto.
Kokemuksia kampuksen 5G-testiverkoista – Aki Happonen, Savonia-ammattikorkeakoulu.
5G Mökki yhteistyön välineenä – Antti Hevosmaa, Xamk; Lauri Hollo, Lappeenrannan teknillinen yliopisto (LUT) & Start North.
14:00 5G Mökki Tech Space -tilan esittely.
14:30 Tiedotustilaisuus päättyy. EDUCase verkoston projektityöpaja alkaa.

Lisätietoja ja Microsoft Teams-kutsun etäosallistumista varten saa Jari Handelbergiltä.

Jari Handelberg, Mökki Solutionsin ja Start Northin hallitusten puheenjohtaja.
Sähköposti: jari.handelberg@startnorth.com

Resurssit:

Start Northin verkkosivusto: https://startnorth.com

African School of Economics launches 5G mobile technology spaces for distributed learning and remote work | Media Release, Start North, April 20, 2023.

5G Mokki, The African Technology Space Network That Will Impact Global Businesses | Media Release, Start North, June 17, 2022.

5G Mokki network can have a huge impact on global businesses | Aalto University, June 17, 2022.

New Cameroon business incubator signs up with Pan-African tech firm and Finnish education technology network to spread 5G Tech Spaces across the African continent | Media Release, Start North, May 24, 2022.

5G Mökki is Changing the World | Aalto University, October 29, 2021.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Xamk, tarjoaa opetusta, tekee tutkimus- ja kehittämistyötä ja tuottaa palveluja yrityksille sekä yksittäisille ihmisille. Xamk profiloituu hyvinvoinnin, teknologian ja luovan talouden korkeakouluksi. Korkeakoulun kivijalkoina ovat Kotka, Kouvola, Mikkeli ja Savonlinna. Opiskelijoita on 11 500 ja henkilökuntaa yli 900.

Xamin verkkosivut: https://xamk.fi
Xamk fediversumissa: @xamk@fedi.xamk.fi