Onko Alvar Aallon suunnitteleman Tehtaanmäen koulun uusi tulevaisuus arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatuksessa? Miten arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatuksen menetelmiä voi hyödyntää oppimisessa? Tehdes-tapahtumassa käsitellään sekä näitä teemoja että maailmankuulun arkkitehdin lapsille suunnittelemaa rakennusta.

Tehdes on osa Tehtaanmäen koulun kehitystyötä ja uuskäytön löytämistä lähivuosina päättyvän koulutoiminnan tilalle. Kouluun etsitään sen kulttuuriperintöarvoihin soveltuvaa käyttöä.

Yksi suuntalinjoista on arkkitehtuuriin ja muotoiluun liittyvä kasvatustoiminta. Tehdes-kokonaisuus tarkastelee tätä vaihtoehtoa, pilotoi toimintaa ja tekee tunnetuksi arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatusta sekä Kouvolan Aalto-kohteita. Kokonaisuuden toteuttavat Kouvolan kaupunki, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk ja Nuorisokeskus Anjala Kymin 100-vuotissäätiön tuella.

Tehdes-webinaarissa 17.8.2021 klo 12-15 on asiantuntijapuheenvuoroja arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatuksesta sekä havainnollisia esimerkkejä menetelmien hyödyntämisestä oppimisessa. Esillä ovat muun muassa Aalto-koulujen verkosto, Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkki ja Suomen Muotoilukasvatusseura.

Englanninkielisen webinaarin Building as an Educator 17.8.2021 klo 15-17 aiheena ovat inspiroivat oppimisympäristöt ja osallistavat menetelmät. Asiantuntijapuhujina ovat muun muassa professori Kirsti Lonka, arkkitehti Marta Brković Dodig ja Arkki Internationalin toimitusjohtaja Pihla Meskanen.

Opettajat, kasvattajat, kehittäjät ja kaikki aiheesta kiinnostuneet ovat tervetulleita molempiin webinaareihin!

Tehdes-leiri 20.-22.8.2021 on suunnattu 5-7-luokkalaisille lapsille. Nuorisokeskus Anjalassa ja Tehtaanmäen koululla järjestettävä leiri testaa uutta toimintaa koululla ja tarkastelee sen toteuttamismahdollisuuksia yhteistyökumppaneiden kanssa. Pedagogisesta sisällöstä vastaavat Suomu ja Arkki.

Tehdes-innovaatioleiri 9.-10.9.2021 Ankkapurhan kulttuuripuistossa on jatkoa elokuun webinaarille. Kehittäjien innovaatioleirillä tutustutaan alueeseen, ja työpajassa Tehtaanmäen koululla kehitetään sidosryhmien kanssa koulun uuskäyttöä arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatuksen näkökulmasta. Kaikki kehittämistyöstä ja aiheesta kiinnostuneet ovat tervetulleita! Osallistujille (max. 15 hlöä) tarjotaan yhden yön majoitus Nuorisokeskus Anjalassa.

Ohjelmat ja aikataulut tarkentuvat kesän aikana.

Lisätiedot tapahtumakokonaisuudesta: https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitys/tehdes/

Laura Lehtinen, laura.lehtinen@xamk.fi, 0447028451
Sara Ojaniemi, sara.ojaniemi@xamk.fi