Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) Kuitulaboratorio on saanut Business Finlandilta merkittävän rahoituksen digitaalisen ja vihreän siirtymän tutkimusinfrastuktuurin kehittämiseen Savonlinnassa. Noin kahden miljoonan euron projektissa kehitetään erityisesti kuitumassan teollisen pesun tutkimusympäristöä.

– Pesuprosessit ovat tärkeä osa biotuotteiden valmistusta. Niillä taataan puhdas lopputuote ja erotellaan sekä kemikaalikiertoon, uusiutuvaksi energiaksi että jätevedeksi menevät jakeet pääkuituvirrasta, tutkimusjohtaja Lasse Pulkkinen Xamkista kuvailee.

Kuitulaboratoriossa pesuprosessien tutkimus on ollut tärkeä aihe toiminnan aloittamisesta lähtien ja erityisesti puukuitutuotteiden valmistuksessa. Alalla on Suomessa myös merkittävää kansainvälistä liiketoimintaa, ja teknologia työllistää jo nyt merkittävästi teknologiayrityksistä suunnitteluyrityksistä konepajoihin, automaatioon sekä vaativaan materiaalitekniikkaan.

– Pesuprosessien teollisen tutkimuksen merkitys korostuu nyt tekstiilien kierrätysprosessien yleistyessä, Pulkkinen kertoo.

Tutkimusympäristön lisäksi hankkeessa investoidaan pesuprosessien digitaalisten palvelujen ja teknologioiden tutkimusalustaan. Maaliskuussa alkanut hanke kestää vuoden 2025 loppuun saakka. Sitä rahoitetaan EU:n Next Generation -ohjelmasta. Ohjelma edistää yhteiskunnan digitaalista ja vihreää siirtymää.

Kuitulaboratiossa on tehty yli 15 vuoden ajan selluteollisuuden pesuprosessien tutkimusta, ja uusi infrastruktuuri varmistaa suomalaisen ja eurooppalaisen teollisuuden kanssa tehtävän teollisen tutkimuksen kasvun alalla.

– Kuitumateriaalien jalostusprosessin pesuteknologia on korkean osaamisen ala, ja infrastruktuuri uudistaa merkittävästi mahdollisuuksiamme palvella laaja-alaisesti yrityksiä pitkälle tulevaisuuteen, Kuitulaboratorion johtaja Tapio Tirri korostaa.

Tutkimusinfrastruktuuri palvelee metsä-, prosessi-, kiertotalous-, automaatio- ja mittaustekniikan sekä materiaalitekniikan yrityksiä.

Hanketta rahoitetaan EU:n Next Generation -ohjelmasta.

Lisätietoja: Tutkimusjohtaja Lasse Pulkkinen, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, p. 044 5715861, etunimi.sukunimi@xamk.fi