Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk) on palkinnut mikkeliläisen terveydenhoitajan, Riikka Penin, vuoden alumnina. Tänä vuonna valinnassa korostui aktiivinen yhteistyö Xamkin opiskelijoiden kanssa ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen.

Peni on valmistunut Mikkelin kampukselta, sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintoon, terveydenhoitajaksi, vuonna 2019.  Nykyisin hän toimii Mikkelissä hoitotyössä, ja on myös mukana aluevaltuustossa varajäsenen roolissa.
Vuoden alumnin palkinnon saaja julkistettiin maanantaina 19.12.2022 Xamkin virtuaalisissa valmistumisjuhlissa. Peni vastaanotti palkinnon juhlassa ja piti lyhyen puheenvuoron. Vuoden alumnin palkinto on luonteeltaan tunnustusmaininta. Ehdotuksia palkittavasta kerättiin Xamkin opiskelijoilta, työntekijöiltä ja alumneilta. Valinnan teki rehtori Heikki Saastamoinen. Kunniamaininnan juhlassa jakoi Xamkin viestintä-ja markkinointipäällikkö Tiivi Pukkila-Nupponen.

Xamk huomioi alumnitoiminnassaan myös Kymenlaakson ja Mikkelin ammattikorkeakouluista valmistuneet.

Peniä vuoden alumniksi ehdottanut kuvailee Peniä seuraavasti:

Riikka pitää Xamkin lippua aina korkealla, minne ikinä meneekään.

Hän on jo opiskeluaikanaan toiminut vahvana edunvalvojana Mamkissa ja Xamkissa ollen mukana opiskelijakuntatoiminnassa. Saadessaan mahdollisuuden tehdä samaista työtä valtakunnallisesti, koki hän tärkeämmäksi tehdä paikallista vaikuttamistyötä Xamkissa. Hän on omalla toiminnallaan pyrkinyt edistämään sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien asemaa niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti valmistumisensa jälkeen, unohtamatta juuriaan Xamkissa.

”On hienoa nähdä, kun uusia ammattilaisia valmistuu vuosittain runsaasti, ja erityisesti sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia. Soteala on myllerryksessä ja kriisissä monella tapaa. Eikä alamme edunvalvonta- ja vaikuttamistyö ole ollut helppoa. Sekä suuri muutos hyvinvointialueiden alkamisesta on vain parin viikon päässä.

On ollut kunnia valmistua Xamkista ja pitää sen tunnettavuutta esillä valmistumisen jälkeenkin. Korkeakoulutus antaa eväät elämään, vaikka oppiminen jatkuu läpi elämän. Nykyään myös Nuorkauppakamaritoiminnan kautta olemme päässeet tekemään yhteistyötä Xamkin kanssa ja kannustaneet opiskelijoita työelämään tutustumiseen ja johtajuuteen.” Totesi Riikka Peni kunniamaininnan vastaanotettuaan.

Lisätiedot
Alumni- ja työelämäkoordinaattori Laura Häkkinen, laura.hakkinen@xamk.fi, 050 468 8082
Toimitusjohtaja, rehtori Heikki Saastamoinen, heikki.saastamoinen@xamk.fi, 050 3125 151