Maailmalta heijastuvat epävarmuudet  Kymenlaaksoon saakka ja pandemian vaikutukset yritystoimintaan ovat voineet olla rajujakin. Tulevaisuudessa muutoksia on luvassa lisää.  Kymenlaakson mikro- ja pk-yrityksille on nyt tarjolla ennakointikoulutuksia, jotka tarjoavat muutosten keskellä mahdollisuuden katsoa tulevaisuuteen ja parantaa ennakointiosaamista. Koulutukset järjestää Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) Future Proof Kymenlaakso -hanke.

– Ennakointi on nimenomaan sitä, että katsotaan sinne, mistä epävarmuus alkaa – sinne, minne ei enää voida ennustaa tai katsoa valmista tilauskirjaa, hankkeen projektipäällikkö Kati Viljakainen kertoo.

– Tämä monesti arjen kiireessä unohtuu ja tekemisestä tulee reagointia jo tapahtuneisiin asioihin.

Yrityksille suunnatut ennakointikoulutukset alkavat tiistaina 4. lokakuuta Xamkin Kouvolan kampuksella. Tarjolla on kuusi koulutusta syksyn ja talven aikana. Ne huipentuvat ensi keväänä järjestettävään koko maakunnan yhteiseen tulevaisuusverstaaseen, jonne yritykset kutsutaan. Koulutuksien välissä osallistuvilla yrityksillä on mahdollisuus saada yrityskohtaista valmennusta sekä jatkaa työskentelyä itsenäisesti annettujen materiaalien parissa.

Koulutukset järjestetään mahdollisimman yrityslähtöisesti ja osa sisällöstä striimataan katsottavaksi verkon välityksellä.

Futures Platformin avulla kurkistus tulevaisuuden verhon taakse

Koulutusten ja mentoroinnin lisäksi Future Proof Kymenlaakso -hanke tarjoaa Futures Platform -tietopankin yritysten käyttöön. Tulevaisuusasiantuntijoiden tuottama valtava tietomäärä mahdollistaa kymenlaaksolaisille yrityksille tilaisuuden kurkistaa tulevaisuuden verhon taakse ja soveltaa näkemiään tietoja oman toiminnan suunnitteluun.

– Tulevaisuudentutkijat ovat tuottaneet tietopankkiin jopa 800 muutosilmiötä, joihin nyt päästään tutustumaan. Tämän kokoluokan yrityksillä on harvoin mahdollisuutta päästä käyttämään vastaavan laajuisia maksullisia alustoja, Viljakainen korostaa.

Futures Platformin yleisten muutosilmiöiden rinnalla yritykset saavat lisää tietoa Kymenlaakson tarjoamista ennakoinnin materiaaleista. Maakunnallista ennakointimateriaalia on mahdollisuus hyödyntää omassa toiminnassa, liiketoiminnan mahdollisuuksien samalla laajentuessa.

Ei vain riskivarautumista, vaan myös mahdollisuuksia

Koulutuksiin mukaan ilmoittautuneita yrityksiä on haastateltu syyskuun aikana, jotta koulutussisällöt vastaavat mahdollisimman hyvin aitoja tarpeita.

– Monet yrittäjät osaavat mainita uhkakuvia ja näkevät tulevaisuuden riskien kautta. Ennakointi ei kuitenkaan ole pelkästään varautumista riskeihin, vaan siinä piilee myös mahdollisuuksia, kertoo hankkeessa palvelumuotoilijan tehtäviä harjoitteleva Tiiu Räty.
– Ennakoiva yritys pystyy poimimaan kirsikoita kakun päältä. Kun näkee tulevaisuuden tarjoamat mahdollisuudet, voi ohjata liiketoimintaa haluttuun suuntaan.

Koulutuksien aikana yrityksiltä kerätään kokemuksia koulutussisällöistä ja esimerkkejä ennakoinnin hyödyistä. Keskeisimmät asiat käytetään hankkeen lopuksi julkaistavan verkkokoulutusmateriaalin kehittämisessä. Materiaalit julkaistaan yleiseen käyttöön ensi keväänä.

– Koulutuksiin on ilmoittautunut ilahduttava määrä yrityksiä, mutta aina kannattaa kysellä lisäpaikkoja, jos kiinnostusta aiheeseen on, kertoo projektipäällikkö Viljakainen.

Hankkeen rahoituslähde on Euroopan sosiaalirahasto (Hämeen ELY-keskus) ja se rahoitetaan osana unionin Covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. Osallistuminen on veloituksetonta (suora de minimis -tuki yrityksille) ja hanke on suunnattu erityisesti alle 50 henkilöä työllistäville yrityksille.

Lisätietoja: Kati Viljakainen, projektipäällikkö

kati.viljakainen@xamk.fi, 0405560226