Kymenlaakson keskussairaalassa pääsee vierailemaan virtuaaliluonnossa keskiviikkona 17. tammikuuta. Mustila Arboretumin luonto tuodaan sairaalan OLKA-pisteelle tuolloin klo 9 ja 15 väliseksi ajaksi. OLKA-piste sijaitsee pääaulan ilmoittautumisautomaattien läheisyydessä.

uusia avauksia ja kokemuksia digitaalisista ja kulttuurisisällöistä sairaalaympäristöihin

Vaikka tammikuussa pakkanen paukkuu, virtuaalivierailulla voi liikkua puulajipuistossa kesäkuun vehreydessä sekä alppiruusujen ja atsaleoiden väriloistossa.  Virtuaaliluonnossa liikkuminen tapahtuu tietokoneella ja siihen saa opastusta ja apua. Virtuaalikierrosta voi halutessaan myös vain seurata isolta näytöltä ja nauttia virkistävästä luontomaisemasta.  Osallistuminen on maksutonta.

– Teemapäivän tavoitteena on tarjota virkistymisen ja rauhoittumisen kokemuksia potilaille, sairaalassa asioiville ja henkilökunnalle, projektipäällikkö Tiina Savallampi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta kertoo.

– Lisäksi haluamme selvittää, millaisia hyvinvointivaikutuksia virtuaalisen luonnon kokemisella sairaalaympäristössä voi olla, sekä herättää keskustelua digitaalisten kulttuurisisältöjen käytöstä ja hyödyistä sairaalaympäristössä.

Iltapäivän aikana järjestäjät vierailevat myös lastentautien poliklinikalla VR-lasien ja erilaisten pelisisältöjen kanssa.

Virtuaalinen luonto -teemapäivän järjestää Otsakorven säätiön rahoittama ODI-hanke (Osallistavat digitaaliset teknologiat design- ja datapohjaisissa yhteiskokeiluissa) Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Luovan talouden tutkimusyksiköstä. ODI-hankkeessa on järjestetty koulutusta virtuaaliteknologioista kymenlaaksolaisille yrityksille, organisaatioille ja yhdistyksille sekä toteutettu virtuaaliteknologioihin pohjautuvia palvelu- ja tuotepilotteja.

Virtuaaliluontovierailu on yksi näistä piloteista, ja sen ovat toteuttaneet virtuaaliympäristöjen suunnittelija ja TKI-asiantuntija Henri Brandtin johdolla Kouvolan ammattiopisto Edukon tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat Nikolai Seramifovich ja Jonne Suortti sekä Xamkin Game Design -opiskelijat Alina Sunik ja Daniel Brierley yhteistyössä Arboretum Mustilan kanssa.

teemapäivä toteutetaan yhteistyössä olka-toiminnan kanssa

OLKA-toiminta on koordinoitua järjestö- ja vapaaehtoistoimintaa sairaalaympäristössä. Kymenlaaksossa toiminta kohdentuu Kymenlaakson keskussairaalaan sekä Ratamokeskukseen. OLKA Kymenlaakso -hankkeen toiminnan tarkoituksena on tarjota potilaille kiireetöntä kohtaamista sekä tukea sairauteen sopeutumisessa. Hanke on STEA (Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus) rahoittama vuoden 2025 loppuun, jonka jälkeen on tavoitteena pysyvä toiminta alueella. Hanketta hallinnoi Kouvolan Hyvinvointiyhdistykset ry, joka toimii kattoyhdistyksenä 36 jäsenyhdistykselle.

Hankkeen aikana sairaaloihin on jo perustettu OLKA-pisteet, joista löytyy lähes 50 eri yhdistyksen yhteystiedot ja esitteet. OLKA-pisteillä on mahdollista pitää myös teemapäiviä, jolloin voi tuoda omaa toimintaa tutuksi sairaalassa asioiville. Lisäksi sairaaloissa voi tavata sairaalavapaaehtoisia, jotka tukevat sairaaloissa asioivia potilaita sekä läheisiä sekä auttavat löytämään tietoa alueen eri potilasjärjestöistä.

Tiina Savallampi, projektipäällikkö, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, ODI-hanke
tiina.savallampi@xamkfi, puh. 044 702 8960, https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitys/odi/

Raisa Mänttäri, OLKA-koordinaattori, Kouvolan Hyvinvointiyhdistykset ry, raisa.manttari@yhvi.fi, 0453295041, https://www.yhvi.fi/olka