Digitalisaation merkitys on kasvanut merkittäväksi osaksi matkailutoimialaa. Pienten yritysten vastaaminen digitalisaation vaatimuksiin on kuitenkin haasteellista resurssi –ja aikahaasteiden vuoksi. Lisäksi matkailuyritykset ovat pieniä, eivätkä taidot ja kyvyt aina kohtaa asiakkaiden odotuksia tai kansainvälisen markkinoinnin digitaalisia vaatimuksia. Digiloikka –hankkeella pyrittiin vastaamaan tähän haasteeseen tukemalla matkailuyrityksiä digiliiketoiminnan kehittämisessä, kehittämällä alueellista saatavuutta ja saavutettavuutta ja sitä kautta koko Kymenlaakson erottautumista ja markkinaosuutta.
Hankkeen alussa kymenlaaksolaisille matkailuyrityksille toteutettiin digitaalisuuden lähtötasokartoitus, jotta kyettiin tarjoamaan heidän tarpeisiinsa oikeanlaista apua hankkeen toimenpiteiden avulla. Kartoituksen pohjalta tuotettiin monipuolisesti tietoiskuja webinaarien muodossa sekä perustettiin verkko-oppimisympäristö. Webinaareja hankkeessa järjestettiin yhteensä 23. Kaiken kaikkiaan webinaarien ja seminaarien osallistujia hankkeessa on ollut yhteensä 912. Kaikki webinaarit löytyvät myös tallenteina YouTubesta. Youtubessa tallenteita katsottu yhteensä 3150 kertaa. Verkko-oppimisympäristössä oli koulutusvideoita yli 50 liittyen digitaalisen liiketoiminnan eri teemoihin. Verkossa opiskelu tuli tarpeeseen myös COVID-19 pandemian myötä, sillä hankkeen tarjoamat koulutuskeinot toteutettiin heti alkumetreillä etänä ja niiden tallenteisiin pääsi palaamaan milloin itselle parhaiten sopi. Hankkeessa myös sparrattiin ja koulutettiin yrityksiä ja toimijoita käytännönläheisesti erityishaasteisiin ja -aiheisiin keskittyvissä omatyöpajoissa. Monipuolisten koulutusten myötä yritykset kokivat kynnyksen madaltuvan tarttua omalle yritykselle ajankohtaisiin kehittämistä vaativiin teemoihin ja saivat alkusysäyksen ja konkreettisia keinoja toiminnan eteenpäin viemiseksi.
Selvittämällä alueen digitaalista asiakaskokemusta, saatiin kokonaisvaltaista kuvaa asiakkaan kokemuksen tasosta verkkoympäristön eri kosketuspisteissä. Tieto on arvokasta, kun seurataan alueellista kehitystä myös asiakkaan kokemuksen kautta. Tietoa hyödynnettiin myös yrityksille olennaisten koulutusteemojen suunnittelussa.
Hankeessa edistettiin myös tiedolla johtamista selvittämällä yritysten avustuksella ennakointia mahdollistavia toimialalle tarpeellisia tietolähteitä. Yritysten dataohjautuvaa toimintaa edistämään luotiin Tiedolla johtamisen huoneentaulut yrityksille ja alueorganisaatioille muistuttamaan tärkeistä toimenpiteistä tietoon perustuvaa liiketoiminnan kehittämistä varten. Tiedon visuaalista esittämistä varten kokeiltiin erilaisia dashboad –ratkaisuja. Digitaalisten työkalujen ja teknologioiden hyödyntämistä palveluiden ja tuotteiden lisäarvoa nostattavina tekijöinä edistettiin hankkeessa tukemalla kolmeen alueen kohteeseen tuotettavia AR-toteutuksia. Tuomalla esiin konkreettisilla esimerkeillä virtuaaliteknologioiden mahdollisuuksia matkailupalveluiden monipuolistamisessa, luotiin ymmärrystä laajemminkin ja rohkaistiin yrityksiä hyödyntämään nykyaikaisia ratkaisuja liiketoiminnassaan.
Alueen näkyvyyttä ja saavutettavuutta kehitettiin erilaisten kampanjoiden, työkalujen ja toimintatapojen sekä Visit-sivustojen kehittämisen avulla. Alueellista näkyvyyttä kehitettiin hakukoneoptimoinnilla ja tehostetulla sosiaalisen median kampanjoinnilla. Yritysten palveluiden digimyyntiä tuettiin koulutuksilla ja sparrauksilla.
Hankkeen myötä yrityksen kykenivät ottamaan digiloikkaa ja saivat kannustusta ja konkreettista apua yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä digitaaliseen suuntaan. Tukemalla yritysten diginäkyvyyden ja digitaalisen asiakaskokemuksen kehitystä saavutetaan välitöntä vaikututusta koko Kymenlaakson alueelle.
Tutustu hankkeen aikana toteutettuihin webinaareihin ja seminaareihin:
Miltä matkailu näyttää koronan jälkeen
Hankkeessa toteutetut huoneentaulut digiliiketoiminnan tueksi. Tulosta vaikka seinällesi muistutukseksi!:
Tiedolla johtamisen huoneentaulu matkailuyritykselle
Digimyynnin -ja markkinoinnin huoneentaulu