Hankkeen avulla nostetaan Kymenlaaksolaisten matkailuyritysten digitaalista osaamistasoa.

Digitalisaation konkretisoiminen on nostettu keskeiseksi kehittämisen kohteeksi koko Suomessa. Matkailu on nopeimmin kasvavia toimialoja, jota digitaalisten palveluiden kehitys muokkaa jatkuvasti. Hankkeen avulla nostetaan kymenlaaksolaisten matkailuyritysten digitaalista osaamistasoa ja kykyä vastata matkailijoiden ja kansainvälistymisen haasteisiin etsimällä tehokkaimpia muotoja kouluttaa yrityksiä. Panostetaan jatkuvaan kehitykseen kohtauttamalla toimijoita ja rohkaisemalla näitä yhteistyöhön. Lisäksi pyritään jalkauttamaan yksinkertainen, mutta toimiva malli digiponnistusten seurantaan ja jatkokehittämiseen.

Projektissa tuetaan digitaalisen perusinfran rakentamista yrityksissä ja pyritään madaltamaan kynnystä uusien työkalujen hyödyntämiseen. Tukemalla yritysten digiloikkaa ja sen mahdollistamaa liiketoiminnan kehittämistä parannetaan mm. asiakasymmärrystä ja liiketoiminnan kannattavuutta.

Toimenpiteet

Kymenlaakson digitaalisen markkinaosuuden kehittäminen alkaa asiakas- ja digitalisaatioymmärryksen kerryttämisestä erilaisten mittarien ja tutkimusten avulla. Näiden pohjalta osataan valita oikeat tavat, kanavat ja viestit, joilla nostetaan alueen digitaalista houkuttelevuutta tuomalla esiin vetovoimatekijöitä, kehittämällä yritysten, palveluiden ja asiakkaiden läsnäoloa verkossa. Lisäksi panostetaan sekä näkyvyyteen, markkinointiin että myyntiin asiakaspolut huomioiden. Hankkeessa sparrataan ja koulutetaan yrityksiä ja toimijoita erilaisten kaikille avoimien koulutustilaisuuksien ja työpajojen avulla.

Visit Finland on luonut matkailutoimijoiden ohjeistukseksi Suomen Digitiekartan, jonka edistämiseen tähdätään Kymenlaakson osalta erilaisten myyynninedistämis-, myymis- ja markkinointivaihtoehtojen tutkimisella ja käyttöönotolla.

Tuoreella EU-direktiivillä julkisten sivustojen saavutettavuudesta halutaan taata ihmisten yhdenvertaisuus digitaalisessa yhteiskunnassa. Digitaalisuuden kehittämisen lisäksi tässä projektissa vahvistetaan maakunnallista matkailuyhteistyötä. Hyvänä esimerkkinä tästä on jo hankkeen toteuttajat: molemmat elinkeinoyhtiöt ja ammattikorkeakoulu.

Lisäksi Kymenlaakson matkailun kehittäjäorganisaatiot ovat viime vuosina tiivistäneet yhteistyötä ja projektin tuloksena käynnistyy maakunnallisen Advisory Boardin toiminta. Kymenlaakson Matkailuparlamentti järjestetään toimijoiden yhteistyönä.

Tulokset

Hankkeen tuloksena matkailun digitaalista perusinfraa Kymenlaaksossa on vahvistettu ja otettu käyttöön uusia työkaluja, joiden avulla asiakas löytää paremmin informaatiota, kanavien saavutettavuus on parantunut, matkailutoimialan kestävää kehitystä on edistetty, asiakaskokemusta tutkittu ja kehitetty myyntiin johtavia prosesseja. Lisäksi hankkeen avulla on luotu helposti omaksuttava malli digiponnistusten mittaukseen ja jalkauttamiseen.

Hankkeen avulla on parannettu yritysten ja alueorganisaatioiden kyvykkyyttä vastata asiakkaan tarpeisiin digitaalisissa kanavissa sekä edistetty yritysten kyvykkyyttä tutkia analyyttisesti omaa diginäkyvyyttään sekä tehdä parempia hankintoja. Myös analytiikkaa osataan hyödyntää sekä tulkita tehokkaammin ja muodostaa johtopäätöksiä markkinoinnin tueksi.

Hankkeen tuloksena ja pitkän aikavälin vaikutuksena on maakunnan matkailupalveluiden taso noussut kansainvälisesti houkuttelevaksi ja lisää näin ollen matkailuliiketoimintaa ja alueen elinvoimaisuutta. Matkailutuotteita on enemmän ostettavissa digitaalisissa kanavissa. Osaamisen taso ja yhteistyöhalukkuus lisääntyy. Yritykset saavat lisää asiakkaita digitaalisen markkinaosuuden kasvattamisella panostaessaan enemmän löydettävyyteen, palveluiden saavutettavuuteen ja laaja-alaiseen näkyvyyteen erilaisissa digitaalisissa kanavissa.

Lisätietoja

Erika Vanhala

Projektipäällikkö

erika.vanhala@xamk.fi

044 702 8360

 

Johanna Heinonen

Tutkimuspäällikkö, Vastuullinen matkailu

johanna.heinonen@xamk.fi

044 702 8326

Faktat

Kymenlaakson matkailun digiloikka

01.06.2019 - 31.12.2020

Toteuttajat

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy

Osatoteuttajat: Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy | Kouvola Innovation Oy

Budjetti

Kokonaisbudjetti: 632 723 €

Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 244 900 €

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Kymenlaakson liitto, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR)

Jaa sivu