Lähes 60 osallistujaa kokoontui 10 päivän ajaksi ratkomaan yritysten kehittämishaasteita Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskukseen. Osallistujista noin puolet oli opiskelijoita eri korkeakouluista, Laureasta, Aallosta, Haaga-Heliasta, Metropoliasta ja XAMK:sta. Noin puolet osallistujista oli ulkomaalaisia – osallistujien joukossa oli muun muassa espanjalaisia, venäläisiä, kiinalaisia, nigerialaisia, brasilialaisia.

Haasteita esittäneitä organisaatioita olivat Nokia, Microsoft, OP, Fortum, Telia, Tieto, The Button Corporation Ltd, MyMetsä ja Aalto-yliopiston oppimiskeskus.
Haasteita antaneiden yritysten lisäksi lisäresursseja tiimeille tarjosivat myös Patentti- ja rekisterihallituksen edustajat sekä 6Aika Avoin data ja rajapinnat -hanke (databusiness.fi)

Tapahtumaan ilmoittautuneilla oli ollut mahdollisuus tutustua haasteisiin jo ennakkoon verkossa Open Ecosystem Network -palvelussa ja avauspäivänä jokainen yritys esitteli omat haasteensa osallistujille paikan päällä. Haasteet olivat monipuolisia; ne ulottuivat metsäseikkailuista vanhuspalvelujen parantamiseen, jätehuollosta ja resurssitehokkuudesta virtuaalitodellisuuden käyttöön opetuksessa, uusista työn tekemisen tavoista 5G-urheilukokemuksiin.

Tiimit työskentelevät

Osallistujat valitsivat vapaasti itseään kiinnostavan haasteen ja näin muodostui 11 monialaista tiimiä ratkomaan 9 haastetta.

Yli-innovaatioaktivisti Anssi Tuulenmäki toimi päivien aikana innovaatio-prosessin valmentajana tarjoten ohjeet tiimien työskentelyyn.

Tiimit kehittivät kymmenen päivän ajan ratkaisuja toimeksiantoihin hyödyntäen lean-ajattelua ja asiakaslähtöisiä kehittämismenetelmiä. Tiimien työskentelyn tukena oli joukko asiantuntijoita sekä haasteita antaneiden yritysten edustajia.

10 Days and 100 Challenges -tapahtumaan sisältyi myös erillinen CrossMotion ja Talsinki hankkeiden järjestämä Futuricen Lean Service Creation -tuote- ja palvelusuunnittelun työpaja.

Pitching Day

10-päiväinen tapahtuma päättyi 16.6. pitchaus-tilaisuuteen, jossa tiimit esittelivät ratkaisunsa yritysten antamiin haasteisiin.

Osallistujien palautteissa toistuivat antoisa yhteistyö tiimissä ja oikeiden yritysten kanssa, kielitaidon ja kulttuurituntemuksen parantuminen, koulussa opittujen asioiden soveltaminen käytäntöön sekä uusien työskentelytapojen oppiminen. Yksi osallistuja totesikin: ”Yllätyin, että opin niin paljon uusia asioita. Päivät olivat intensiiviset ja antoisat.”

Yritykset saivat vähintään uusia näkökulmia tuote- ja palvelukehitykseensä. Osa tiimeistä jatkaa organisaatioiden haasteiden kanssa työskentelyä ohjelman jälkeenkin.

10 Days 100 Challenges -kokonaisuuden toteutti Helsinki Growth Alliance, joka on XAMK Pienyrityskeskuksen, NewCo Helsingin, Laurea ammattikorkeakoulun Spinnon sekä Vantaan kaupungin ja Metropolian Turbiinin yhteisprojekti.

Teksti: Mervi Rajahonka ja Jari Handelberg

Kuvat: Olavi Nieminen