Haluamme, että saamme näkyvyyttä ja nuoret tulisivat tutustumaan yritykseemme, työpaikkoihimme, sanoo tuotantoesimies Saila Liukkonen Casemet Oy:stä.

Casemetilla on sama ongelma kuin todennäköisesti monella muullakin yrityksellä: sen olemassa olosta ei tiedetä saati että tiedetään, että siellä olisi työpaikkoja vapaana. Casemet on 120 henkilöä työllistävä täysin mikkeliläinen metallialan yritys. Sen aiempi nimi ennen viime vuoden yrityskauppoja oli Ensto.

-Haluamme löytää meille sopivia työntekijöitä. Vapailta markkinoilta heitä ei etenkään metallitöihin tahdo löytyä, sanoo Liukkonen.

Casemet on monen muun mikkeliläisen yrityksen tavoin mukana 13.-17.2. toimivassa JobHunt-pelissä, joka on rekrytointi- ja työnhakupeli. Siinä työnhakijat kohtaavat työnantajia yritysten omiin tiloihin perustetulla rastilla, jossa yritykset hakevat osaajia ja tekijöitä erityyppisiin ja -pituisiin töihin esimerkiksi sesonkiapulaisiksi, kesätöihin, harjoitteluihin sekä opinnäytetöitä tekemään.

Myös Casemet Oy etsii osaajia JobHunt -pelissä. Kuvassa tuotantoesimies Saila Liukkonen.

-Kesä on tulossa ja hyvin todennäköisesti palkkaamme kesätyöntekijöitä. Ja haluamme tietoomme ihmisiä, jotka voivat tulla meille töihin, sitten kun paikkoja tulee auki, sanoo Liukkonen.

JobHuntin teknisen sovelluksen toteuttanut mikkeliläinen Observis Oy:n liiketoimintajohtaja Heikki Isotalus sanoo, että pelin avulla voi löytyä piilotyöpaikkoja ja myös tekijöitä, joita ei muualta löydy.

-Työnantajat ja työntekijät eivät tiedä toisistaan. En usko, että millään alalla on helppoa löytää juuri oikeita tekijöitä tehtäviin. Oikeat tekijät oikeassa paikassa ovat kuitenkin yrityksen tärkein voimavara, sanoo Isotalus.

 

Läppää haastattelussa

JobHunt-pelin kuhunkin yritykseen perustetun rastitehtävän avulla opiskelija voi tuoda esiin persoonaansa ja osaamistaan ja työnantaja voi puolestaan arvioida hakijan soveltuvuutta tehtävään. Rastin jälkeen opiskelija voi jättää hakemuksen työpaikkaan ja on etulyöntiasemassa työnhaussa.

Etulyöntiasema syntyy jo siitä, että työnhakija ja työnantaja ovat jo kohdanneet ja jutelleet. Kun on tavattu, on helpompi palkata töihin ja myös mennä töihin.

-Meille voi jättää avoimen hakemuksen ja mielellään haastattelemme myös. Kannattaa tulla käymään, sanoo Casemetin Saila Liukkonen.

Liukkonen sanoo, että missään nimessä ei kannata pelätä paikalle tuloa, vaikka tällaistakin työmarkkinoilla on nähty, eli nuoret eivät uskalla lähestyä työnantajia, vaikka heillä olisi osaamista ja koulutusta.

Yksi syy metallialan työntekijäpulaan voi olla tietämättömyys alasta. Monella saattaa olla käsitys meluisasta, likaisesta ja sotkuisesta pajasta, vaikka todellisuus on nykytehdastyössä toisenlainen, sillä siisteys, puhtaus ja meluttomuus on tätä päivää.

-Monet ovat yllättyneitä siitä, että täällähän on siistiä. Eräskin työntekijä sanoi, että on mukavaa, kun nyt on siisti ja lämmin sisätyö, sanoo Liukkonen.

Heikki Isotalus näkee työnhakijan ja työn esittelyn pelin kautta erinomaisena tapana. Hän sanoo, että tällaisessa tilanteessa jää pois normaalin työnhaun tuttu alkujännitys.

-Tässä voidaan havainnoida, mitä työnhakija jo osaa ja samalla heittää läppää.

Observis on myös mukana omalla rastillaan. Heillä on esimerkiksi tehtävä ohjelmistokehitykseen ja digitaalisten palveluiden myyntiin ja markkinointiin.

-Siinä jo päästään kartalle, mikä on tekijän into ja taito miettiä asioita.

 

Rekryklippejä somessa

JobHuntilla, http://jobhunt.fi, tavoitellaan 15-30-vuotiaita. Digitaalisessa työnhakupelissä on mukana kaikkiaan lähes kaksikymmentä eri alan yritystä Mikkelistä. Yritykset ovat muun muassa tuotannollisia yrityksiä, pieniä palveluyrityksiä ja luovien alojen firmoja. Yritysten rekrytointiklippejä voi katsoa JobHuntin Facebook-sivulla.

Yrityksille peliin osallistuminen on maksutonta, sillä se toteutetaan osana Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) Pienyrityskeskuksen GameOn – Nuorten työllistymistä uudenlaisin Digitaalisin kokeiluin -hanketta, jota rahoittaa Etelä-Savon ELY-keskus Euroopan sosiaalirahastosta (ESR). Rastit ovat yritysten kanssa suunnitelleet Xamkin toisen vuoden markkinoinnin opiskelijat.

Peli oli käytössä myös RekryOn messuilla 7.-9.2. kulttuuritalo Tempossa (entinen Naisvuoritalo).

 

Teksti: Kari Kauppinen