Pääkuva: Julius Konttinen

Emmi Rautiainen (vas.), Silva Virtanen, Elina Laine ja Laura Kemppi opiskelevat palvelumuotoilua Kouvolan kampuksella. Hiljattain he pääsivät toteuttamaan kotimaisen musiikin suurimman palkitsemistilaisuuden, Emma Gaalan, sosiaalisen median markkinointia ja työskentelemään Hartwall Arenan upeissa puitteissa ja gaalan valoloistossa itse tapahtumapäivänä.

 

Nelikko pääsi työskentelemään Emman sosiaalisen median parissa menestyttyään Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ja Musiikkituottajat Ifpin yhteistyössä toteuttamassa opintojaksotehtävässä. Työskentely sosiaalisen median tehtävissä johdatti opiskelijat myös muun muassa Emma Gaalan lehdistötilaisuuteen sekä tutustumaan media-alan yritysten, kuten Sanoman ja Sony Entertainment Musicin toimintaan. Xamkin Emma Gaala -opintojaksolla noin 70 opiskelijaa suunnitteli ryhmissä Emma Gaalalle sosiaalisen median markkinointistrategiaa.

Miten opiskelijat sitten alun perin päätyivät opintojaksolle?

Silva: Seurasin edellisenä vuotena Xamkilaisten matkaa Emmassa ja se vaikutti mielenkiintoiselta ja mahtavalta mahdollisuudelta! Kun näin kesällä mainoksen kurssista, päätin hypätä mukaan ja lähteä kokeilemaan.

 Laura: Kävin itseni kanssa hetken keskustelua, sillä olin varma, että kurssin aikana saattaisi joutua omalle epämukavuusalueelle. Olen kuitenkin heittäytyjä luonne ja päätin ilmoittautua mukaan. Viestittelin luokkamme ryhmään ja kyselin ennen kuin painoin itseni mukaan, että onko kukaan muu hakemassa. Olihan muutkin (myös Emmi, Elina ja Silva) ja loppu on historiaa. Kurssilta halusin saada oikeaa työkokemusta ja markkinointi sekä viestinnän muotoilu kiinnostavat minua kovasti. Uskon, että meidän tiimimme muotoilun taustasta oli valtavasti hyötyä.

Työtä tehtiin tiiminä! Kaikki alkoi hotellimiljööstä ja luovasta innovoinnista.

Linnoittauduimme Kouvolalaiseen hotelliin ja ideoimme, mitä kaikkea suunnitelma voisi sisältää ja mikä on meidän punainen lanka. Saimme muutaman hyvän idean, minkä pohjalta koko suunnitelma sai teeman ja sävyt. Otimme huomioon asiakkaan toiveet ja lähtökohdat, asiakasryhmät ja ensisijaisesti tunteet – mitä tunteita haluamme herättää.

Benchmarkkaus oli tärkeä osa markkinointistrategiamme teossa. Toimme rohkeasti omia ideoitamme suunnitelmaan ja pyrimme parhaaseen lopputulokseen.

Luovuus näkyi niin suunnittelussa kuin suunnitelmassamme. Suunnitelmaa tehdessä imimme paljon kirjallisuutta aiheesta ja halusimme tehdä kunnollisen suunnitelman, jossa teorian osaaminen näkyisi. Käytimme myös muutamaa muotoilustakin tuttua työkalua suunnitelmaa tehdessämme. Suunnitelman tekemiseen kannattaa käyttää aikaa ja vaivaa, se palkitaan. Itse koen, että kun teema muodostuu itselle merkityksellisten asioiden ympärille, se näkyy lopputuloksessa. Olimme itse tyytyväisiä lopputulokseen ja uskoimme menestykseemme.

Tieto voitosta sai maman pomppimaan!

L: Se oli kyllä mahtava tunne, etenkin kun olimme nähneet niin paljon vaivaa suunnitelman tekemiseen. Muistan, kun hypin kirjaimellisesti onnesta keittiössä ja lapset tulivat katsomaan, onko äiti seonnut! Mahtava fiilis kaiken kaikkiaan.

S:Vaikka olimme tietysti koko ajan varmoja voitostamme tuntui tieto voitosta hyvinkin epätodelliselta. Olin todella innoissani, mutta samaan aikaan peloissani. Mistä löytyy kaikki aika ja vastuu tuntui todella isolta!

Elina: Erittäin hyvältä! Toki halusimme voittaa, ja olimme itsekin tyytyväisiä ja luottavaisia lopullisen työhömme, mutta odotuksen ja jännityksen jälkeinen palkinto tuntui kyllä mahtavalta

Emmi: Tuntui upealta tulla valituksi toteuttamaan Emma Gaalan somea! Kova työmme oli huomattu ja olimme osanneet vastata asiakkaan toiveisiin.

Uuden oppiminen upeassa tiimissä kantaa hedelmää

Meidän tiimi oli ihan parasta koko projektin ajan.  Tunne siitä, että yhdessä me pystytään mihin tahansa. Luottamus meidän työtämme kohtaan on ollut kyllä todella hienoa myös. Lisäksi kokemus ja itsensä ylittäminen on jäänyt vahvasti mieleen, siitä tulee valtava endorfiiniryöppy!

Monta rautaa tulessa toi toki ajoittain haasteitakin. Tiimin ohjaajien tuki, arjen aikatauluttaminen ja 100% varaukseton luottamus omia tiimiläisiä kohtaan auttoi kääntämään haasteetkin voitoksi. 

Haastavinta oli aikatauluttaa työt, muu koulutyö, perhe ja tämä projekti. Sovimme jo aluksi, että jokainen tiimiläinen luottaa toiseen varauksetta, joten jos joku lupasi jonkun asian tehdä, tekijän taitoon ja tekemiseen luotettiin varauksetta. Tuli vastaan myös erilaisia nopeaa reagointia vaativia tilanteita ja projektin intensiivisyys yllätti ajoittain. Näistä selvittiin päättäväisyydellä ja meidän jokaisen hyvällä sopeutumis- ja oppimiskyvyllä sekä koko tiimin ja sen ohjaajien tuella.

Haasteista selvittiin myös nykytekniikan avulla sillä käytimme palavereissa Teamsia aktiivisesti ja keskustelimme whatsapissa päivittäin (n. 16 500 viestin verran koko projektin aikana). Hyvä keskusteluyhteys ja työnjako on kaiken a ja o!

Gaalahumua ja super sometusta – hektinen gaalapäivä jää lämmöllä muistoihin

Gaala oli niin huikea kokemus, että sitä on vaikea kuvata sanoin! Koko päivä oli erittäin intensiivinen ja teimme töitä todella tehokkaasti koko päivän. Niin tehokkaasti, että tiimikuvatkin jäi ottamatta. Päivä koostui punaisella matolla kuvien ottamisesta, lyhyistä haastatteluista tarina-materiaaleiksi ja Gaalan tapahtumien reaaliaikaisesta päivittämisestä eri some -kanaviin! Onneksi olimme valmistautuneet gaala-päivään huolellisesti, joten kaikki sujui erittäin hyvin. Oli mahtavaa päästä osaksi noin huikeaa tapahtumaa ja tehdä jotain niin näkyvää kuin Emma Gaalan somet!

 Projektin aikana pääsimme myös tutustumaan medioiden toimintaan tällaisissa tilanteissa, joka oli myös todella mielenkiintoista ja punaisen maton ympärillä ja mediahuoneessa olikin todella kuhinaa!

Emma Gaala projekti opetti niin tiimityöskentelystä, omasta itsestä kuin ympäröivästä maailmastakin kaikessa nykyaikaisuudessaan.

Laura: Päällimmäisin fiilis on syvä kiitollisuus, että on saanut olla mukana tällaisessa projektissa ja tavata huikeita ammattilaisia! Verkostoituminen heidän kanssaan on upea mahdollisuus. Opin niin paljon some markkinoinnista, ryhmätyöstä ja siitä miten paljon suunnittelua tällainen suuri tapahtuma vaatii.

Elina: Ehkä yksi tärkeä oppi tai lähinnä muistutus oli se, että kaikkeen ei voi eikä tarvitse revetä ja pitää osata luottaa siihen, että asiat hoituu, vaikkei niitä itse ehtisi tehdä.

Silva: Fiilis on edelleen mahtava! Opin paljon somekanavista, niiden algoritmeista, miten näkyvyyttä voidaan saada, mitä pitää ottaa huomioon ja aikatauluttamisesta. Musiikkiteollisuudesta ja verkostoitumisesta. Paljon kaikesta!

Emmi: Usko itseen ja rohkeus tehdä asioita, jotka saattaa ensin jännittää paljonkin. Luottamus ja hyvä yhteishenki oman tiimin ja tiiminvetäjien kanssa on ensisijaisen tärkeää!

CAN DO! -asenne vie upeisiin paikkoihin!

Xamkin ja Emma Gaalan yhteistyö jatkuu myös seuraavalla toimintakaudella syksyllä 2020.

 

Viveka Tiitola/ Viestintäassistentti, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu