– Me luomme asiakkaillemme enemmän tilaa elämälle, kertoo parveke- ja terassilasituksiin erikoistuneen Lumonin Talent Acquisition Manager Saara Hirsto. Lumon on parvekejulkisivu- ja terassituotteiden myyntiin, valmistukseen, asennukseen ja huoltoon keskittynyt kansainvälinen konserni, joka on merkittävä toimija Euroopan ja Pohjois-Amerikan parveke- ja terassimarkkinoilla.

Lumonilla on oma vahva tuotekehitys, joka suunnittelee tuotteet ja kehittää tulevaisuuteen tähtääviä innovaatioita. Innovaatioista hyvänä esimerkkinä on E-kaide, aurinkoenergiaa keräävä parvekekaide, joka on yksi Lumonin tuotekehityksen uusimmista luomuksista, ja joka mahdollistaa uusiutuvan energian hyötykäytön vaivattomasti. Tuote nähdään vahvana tulevaisuuden ratkaisuna, jota pilotoidaan parhaillaan.

Innovaatiot ja tuotekehitys vaativat osaamista. Osaajien kohtaamisessa Lumonia auttaa yhteistyö Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) kanssa. Lumon on Xamkin ydinkumppani ja yhdessä tehty työ on monipuolista. Lumonin tarvitsemaa osaamista löytyy eri opintosuuntauksista, esimerkiksi liiketaloudesta, rakennusinsinööreiltä, tuotantotaloudesta, ympäristöteknologiasta, sähkö- ja automaatiotekniikasta, logistiikasta sekä robotiikka-, tekoäly- ja IT-aloilta.

Projekteja ja uramahdollisuuksia

Lumon tarjoaa opiskelijoille harjoittelu- ja opinnäytetyöpaikkoja, ja on lisäksi Xamkin robotiikan alan opiskelijoiden kummiyritys. Yhdessä Xamkin opettajien kanssa Lumon mm. mahdollistaa opiskelijoille projekteja, joissa pyritään ratkaisemaan todellisia työelämän haasteita. Robotiikan opiskelijat ovat esimerkiksi kehittäneet Lumonin tuotantoon erilaisia ratkaisuja ja luokassa on testattu robotiikkakameraa, joka lukee Lumonin lasituksia mahdollisten pintavirheiden tunnistamiseksi.
Lumon on myös mukana mahdollistamassa KV-osaajien rekrytointeja Xamkin kansainvälisten osaajien työllistymishankkeessa. Saara Hirsto kertoo, että kyseisen Työelämäpolku-hankkeen kautta Lumonille työllistyi tänä vuonna ensimmäinen KV- opiskelija.

45-vuotias perheyritys on kasvanut vahvasti ulkomaille ja konsernin kielenä on englanti. Hirsto kuitenkin painottaa, että Suomessa, erityisesti kuluttajamyynnissä, tarvitaan myös kotimaisten kielten osaajia, sillä asiakaskeskeinen toiminta ja paikallisiin tarpeisiin vastaaminen ovat Lumonille tärkeitä elementtejä.

– Olemme lähellä asiakasta, Hirsto sanoo.

Kouvolassa pääkonttoriaan pitävän, 20 maassa toimivan yrityksen tavoitteena on tehdä pitkäjänteistä suunnittelua ja vastuullisia ratkaisuja tulevaisuuteen, yhdessä kehittäen.

Ydinkumppanuus Xamkin kanssa auttaa vahvistamaan tätä tavoitetta.