Verkkokauppavalmennuksessa pohdittiin Mika Niemen johdolla verkkokaupan ylivoimatekijöitä ja kilpailuetuja.

Ylivoimatekijät ovat niitä, joissa ollaan parempia kuin kilpailijat. Kilpailueduiksi ne muuttuvat, kun asiakas ymmärtää että ylivoimatekijästä on hänelle jotain arvoa. Ne ovat siis kaksi eri asiaa. Ylivoimatekijät pitää muuttaa kilpailueduksi, esimerkiksi osaaminen pitää kääntää asiakkaalle merkitykselliseksi ja näkyväksi. Ja kilpailuetu pitää myös viestiä asiakkaille näkyvästi.

Jos ylivoimatekijä ei tuota asiakkaalle riittävästi arvoa, niin siitä ei tule kilpailuetua.

 

Seuraavia kilpailukeinoja listattiin keskustelun tuloksena.

  • Niche
  • Tuotepaketointi, bundlaaminen
  • Sisältö, joka on asiakkaalle merkityksellistä
  • Hyvän palvelun vieminen verkkokauppaan
  • Oikea valikoima, jossa on selkeä scope -> ei sekatavarakauppa
  • Osaaminen, joka pitää kääntää asiakkaalle merkitykselliseksi ja näkyväksi
  • Pulssilla oleminen, ollaan nopeita ja ketteriä verrattuna isoihin
  • Kotimaisuus, tuotannon läpinäkyvyys
  • Kustomoidut tuotteet
  • Korkealaatuinen (ja kallis) tuote
  • Ongelman ratkaisu
  • Private label voi olla hyvä vaihtoehto, vaikeuttaa vertailua
  • Palvelua voi tarjota extrana, lisäpalvelut
  • Liitännäistuotteet, joilla tehdään katetta
  • Ostoprosessin ohjaus: esim. aloitteilija, kehittynyt, professional -> tarjotaan erilaisia sopivia tuotteita
  • Tunne ja kokemus
  • Tone of voice, omaperäinen sävy

 

Tekoäly tulee asiakasprosessiin

Mika Niemi toi myös terveisiä Kööpenhaminasta johtavien verkkokauppojen näkemyksistä. Kolme asiaa oli noussut vahvasti esille: asiakas keskiössä, asiakkaan tavoittaminen ja tekoälyn mahdollisuudet asiakasprosessissa.  Tekoälyn hyödyntäminen yleistyy edelleen chateissa ja myös verkkokaupan hakutoimintojen kehittämisessä.

-Heli Aaltonen, yliopettaja, POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -hanke

Lue myös vinkkejä verkkokauppiaan ajanhallintaan.