Pienniemen tilalla sijaitseva kota.

Lähdimme aamulla Mamkilta projektipäällikkö Viljo Kuuluvaisen johdolla kohti Anttolan-Hurissalon aluetta. Tarkoituksenamme oli suunnitella hiihtovaellusreitistöä Anttolan alueelle yhdessä paikallisen oppaan, Tiinan, kanssa. Perille päästyämme päivän ohjelma osoittautuikin hieman toisenlaiseksi, kuin mitä olimme ajatelleet. Päädyimmekin kiertämään Hurissalon alueen geokohteita tiheässä metsikössä patikoiden ja jylhiä kallioita uhmaten. Samalla ajatuksena oli kartoittaa Saimaan alueen Geopark-reitistöä, jotta voitaisiin luoda kattava kallionähtävyyksiin erikoistunut matkailureitti.

Aloitimme selviytymisretkemme Rakokivien luonnonnähtävyyksiltä, jonne aika on muovannut upean kivimuodostelman. Matkamme jatkui risukkoon kohti tuntematonta ja päivään omaa lisämaustettaan toivat ajoittaiset märät suoalueet sekä reitiltä eksyminen kompassin rikkouduttua. Kokonaisuudessaan reittiin eksymisineen meni noin 3,5 tuntia ja kilometrejä kertyi runsaasti.

Rakokivien poikki johtava tunneli.

Päivän aikana saimme ihastella palaa kauneinta Suomea, sillä lähes koskemattomassa metsikössä seikkaileminen avasi meille näkymät, jolloin pystyimme lähes aistimaan luonnon henkien läsnäolon.
Selviydyttyämme takaisin Pienniemen tilalle saimme mahdollisuuden nähdä aluetta ja rantaviivaa meloen, jonka jälkeen pääsimme kodalle lämmittelemään ja maistamaan makkaraa. Kaikkemme antaneina paluumatka sujui unisin merkein.

Maisemia matkan varrelta.
Meloessa ihastelimme kaunista kalliomaisemaa.
Nokipannukahvit rankan retken jälkeen.