Jatkoväylä-hankkeessa luotiin valtakunnalliset suositukset ammatillisen toisen asteen ja ammattikorkeakoulun välistä siirtymää tukevien opintojen ja palveluiden toteuttamiseen. Tavoitteena oli kokonaisopiskeluajan lyheneminen. Kehitystyön kohteena ovat mm. osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sekä opintojen ohjaus siirtymävaiheessa.
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena oli lyhentää kokonaisopiskeluaikaa opintopolulla, joka koostuu ammatillisesta toisen asteen tutkinnosta ja ammattikorkeakoulututkinnosta. Hankkeessa oli tavoitteena luoda ja kokeilla koulutuksen tarjoajien yhteistyölle perustuvia toimintamalleja ja pedagogisia ratkaisuja toisen asteen ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulun väliseen nivelvaiheeseen. Tavoitteena oli myös lisätä ammatillisen koulutuksen vetovoimaa potentiaalisten opiskelijoiden näkökulmasta ja edistää koulutuksen osaamisperusteisuutta.
Hankkeen tavoitteena oli tuottaa:
• Valtakunnalliset suositukset siirtymävaiheen opintojen ja palveluiden toteuttamiseen. Suositusten seurauksena opiskelijan kokonaisopiskeluaika lyhenee puolesta vuodesta vuoteen.
• Selkeä rakennekuvaus opintopolusta, joka koostuu toisen asteen ammatillisesta tutkinnosta ja amk-tutkinnosta.
• Siirtymävaiheen väyläopintojen ohjausprosessin kuvaus.
• Suositukset osaamisen tunnistamiselle ja tunnustamiselle väyläopinnoissa, jatko-opintojen ohjaukselle sekä ammattikorkeakoulujen hakukäytäntöjen uudistamiselle.
• Yhteinen visuaalinen ilme ja nimi ammatillisen väylän ja väyläopintojen markkinointiin ja tiedottamiseen.
Tavoitteena oli, että väyläopinnot, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sekä jatko-opintojen ja siirtymävaiheen ohjaus kehittyvät toteuttajaorganisaatioissa hankkeen aikana laadittavien suositusten mukaisiksi.
Toimenpiteet
Hanketta toteutti 11 ammatillisen oppilaitoksen ja ammattikorkeakoulun valtakunnallinen yhteistyöverkosto. Hanke koostui kolmesta yli aluerajojen työstettävästä teemasta:
1. Opintojen nopeuttaminen siirtymää tukevien toimintamallien avulla
2. Jatko-opinto- ja siirtymävaiheen ohjauksen toimintatapojen yhdenmukaistaminen ja juurruttaminen
3. Yhteisten siirtymävaiheen toimintamallien ja rakenteiden reunaehtojen luominen, kokemusten ja käytäntöjen jakaminen ja valtakunnallisten suositusten laatiminen sekä tietoisuuden lisääminen ammatillisesta väylästä.
Työskentelyn ytimen muodostivat aluekohtaiset kokeilut, joista jokainen kehittää yhtä yllä mainituista teemoista keskittyen jonkin tietyn asian ratkaisemiseen tai uuden toimintatavan kokeilemiseen. Näin aluekohtaisilla kokeiluilla tavoiteltiin myös isomman teemakokonaisuuden osatavoitteita.
Tulokset
Jatkoväylä – sujuvasti ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun -päätösseminaari pidettiin Haaga-Helia amk Pasilan kampuksella 29.11.2018. Seminaarin ohjelma
Tilaisuudessa julkaistiin jatkoväyläopintojen ja –ohjauksen valtakunnalliset suositukset ja niistä olivat keskustelemassa koulutuksen eri asiantuntijat ja kehittämistyön toimijat yhdessä opiskelijoiden kanssa. Seminaarin tallenne
Jatkoväylällä: Yhteistyöllä ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun –julkaisussa kuvataan Jatkoväylä-hankkeen tuloksina ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyönä syntyneitä rakenteita, kokemuksia ja toimintamalleja jatkoväyläopinnoista ja –ohjauksesta. Nämä tiivistyvät kirjan lopussa valtakunnallisiksi suosituksiksi jatkoväyläopintojen ja –ohjauksen järjestämisestä ammatillisen toisen asteen koulutuksen ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä.
Uudenmaan aluetoteutukset
”Mä oon vaan halunnu olla siinä kampaajakuplassa” Opintopolku amiksesta korkeakouluun – opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta ja opinnoista. Tuloksia haastattelututkimuksesta. Haaga-Helia AOKK, Päivi-Katriina Juutilainen & Nina Mäkelä
Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiuksien tukeminen jatko-opintojen tukena, Keudan ja Hyrian toteutusmallit Outi Kari ja Erja Kärnä, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda, Leena Hietanen, Hyria koulu
AMK-opinnot osana ammatillisia opintoja, Hyrian ja Keudan AMK-yhteistyön casekuvaukset Tiina Myrsky, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda, Kaisa Tsupari, Hyria koulutus
Etelä-Savon ja Kymenlaakson aluetoteutukset
Prosessitekniikka tutuksi ja jatkoväyläopinnot alulle XAMK-Samiedu Savonlinnan tekniikan jatkoväyläkokeilusta opittua, Ritva Käyhkö, biotuotetekniikan lehtori, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk
Matkailun jatkoväylä XAMK-Esedu, Niina Liukkonen, opettaja, Etelä-Savon ammattiopisto Esedu
Tekniikan yhteisopettajuus ja yhteiset oppimisympäristöt, Xamk ja Ksao Kymenlaaksossa Vesa Kankkunen, lehtori, rakennus- ja energiatekniikan koulutusyksikkö, Xamk
Johdanto insinööriopintoihin – Xamk ja Esedu Petteri Järvelä, talotekniikan lehtori, Xamk
Pohjanmaan aluetoteutukset
Oppisopimusopiskelijat mukaan väyläopintoihin ja muita hankehaasteita Tuula Hohenthal, Centria-amk ja Anne Kaartinen, Jedu
Jedun visuaalinen ohjaussuunnitelma
Väyläopintojen tunnistaminen ja tunnustaminen ammatillisiin opintoihin uusien tutkinnon perusteiden mukaan Terhi Petäjä, Kpedu
Pohjois-Karjalan aluetoteutukset
Sujuvasti Riveriasta Kareliaan Eine Paldan, Riveria ja Mervi Lätti Karelia-ammattikorkeakoulu
Jatkoväyläopintojen ja -ohjauksen tilannekartoitus 2018
Jatkoväyläopintojen ja -ohjauksen tilannekartoitus 2018 oli jatkoa hankkeen ensimmäiselle, alkuvuodesta 2017 toteutetulle tilannekartoitukselle (Tamlander&Hohenthal, 2017). Keskeisimmät tulokset infograafina tästä.
muut hankkeessa tuotetut materiaalit ja esitykset
Jatkoväylä-hankkeen seminaarissa 9.5.2017 esitetyt aineistot löydät hankkeen blogista.
Seminaarissa esitelty julkaisu on luettavissa osoitteessa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-012-8
Työseminaarin 2.-3.5.2018 aineistot löydät hankkeen blogista.