Genelec Oy:n toimitusjohtaja Siamäk Niaghian

”Yritykset syntyvät erilaisten polkujen kautta. Meidän ytimemme on aina ollut oma vahva tuotekehitys, jonka ansiosta olemme saavuttaneet asemamme kansainvälisillä markkinoilla”, toimitusjohtaja Siamäk Niaghian tiivistää Genelecin kasvutarinan.

Maailman johtava tarkkailukaiutinten kehittäjä- ja valmistajayritys on toiminut Iisalmessa koko historiansa ajan eli vuodesta 1978. Tuotanto ja tuotekehitys on haluttu pitää alusta asti lähellä toisiaan. Tuotekehitys pohjaa äänen ymmärtämiseen ja asiakkaiden tarpeiden täyttämiseen.

Ensimmäisten kahden vuoden aikana syntyivät markkinoiden pisimmälle kehitetyt aktiivikaiuttimet, ja perustajat alkoivat selvittää, pystyisikö ne kaupallistamaan. Yritys toimi alkuun perustaja Ilpo Martikaisen kerrostalokodin alakerran harrastetiloissa, ja naapurit valittivat öisin kuuluvasta puukenkien kopseesta rappukäytävässä. Ensimmäinen vuosikymmen oli opettelua ja henkiinjäämistaistelua.

Kassavirtaa saatiin aikaan urakoimalla äänistudioita ja rakentamalla kaiutinjärjestelmiä. Yksi asiakkaista oli virolainen stereotehdas. Asiakkaille tehtiin myös korroosionestolaitteita.

Iisalmen keskustaan yritys muutti, kun kaupungilta saatiin vuonna 1985 metsäinen, hiljainen tontti. Sen kaupunki vuokrasi yritykselle 50 vuodeksi edellyttäen, että yritys työllistää viiden vuoden kuluessa 15 työntekijää. Tehdas valmistui samaisen vuoden heinäkuussa, tuotanto kolminkertaistui jouluun mennessä, ja palkkilistoilla oli 17 ihmistä. Sittemmin tiloja on laajennettu useita kertoja. Naapurissa sijaitsee toinen vahva iisalmelaisbrändi, Olvi.

Genelecissä uskotaan, että luovassa työssä vain polveilevan tien kulkeminen johtaa uusiin oivalluksiin, koska matkan jälkeen ollaan viisaampia ja vahvempia ja ymmärretään enemmän.

Asiakasta on ymmärrettävä syvästi

”Meidän brändimme on ratkaista asiakkaiden ongelmia. Kaikki yritykset ovat oppineet sanomaan, että ne toimivat asiakaslähtöisesti, mutta asia on harvoin niin yksinkertainen. Meillä on syvä ymmärrys siitä, ketkä ovat asiakkaitamme.”

Toimitusjohtaja Niaghian muistuttaa, että kun yritys kasvaa, tulee uusia asiakkaita, ja myös heidän tarpeensa on opittava ymmärtämään syvästi, mikä vaatii paljon läsnäoloa asiakkaan arjessa.

”Missiomme on, että autamme asiakkaitamme toteuttamaan unelmiaan. Tämä tarkoittaa, että asiakkaamme saavat parhaan mahdollisen äänentoiston. Henkilöstöllemme tämä on aikamoinen lupaus. Heidän pitää tietää, minkälaisessa ympäristössä asiakas tarvitsee tuotteitamme. Jos kyse on vaikka Intiassa työskentelevästä muusikosta, miten häntä voidaan auttaa, jos hän haluaa, että miljoonat kuulevat hänen kappaleensa?”

Tuotekuva. Genelec.

Genelec on mitannut vuosikausia erilaisten huoneiden akustiikkaa eri puolilla maailmaa, jotta on saatu ymmärrystä siitä, minkälaisissa huoneissa yrityksen tuotteita käytetään.

”Akustinen tila vaikuttaa aina lopputulokseen. Olemme kehittäneet softan, joka mittaa asiakkaan järjestelmää ja tilaa ja sopeuttaa tuotteemme siihen, jotta saadaan aikaan mahdollisimman hyvä lopputulos.”

Helsingissä yhtiöllä on jo pitkään ollut oma studio, jossa musiikin ammattilaiset voivat äänittää tuotantojaan.

Kertakäyttökulttuuria vastaan

Ympäristöasiat ovat yritykselle yhtä tärkeitä kuin kannattavuus ja äänenlaatu. Kertakäyttökulttuuria pyritään välttämään kaikessa toiminnassa. Yksi yrityksen periaatteista on ollut valmistaa kestäviä tuotteita, joita pystytään huoltamaan vielä pitkänkin ajan kuluttua. Valmistus kotimaassa on ollut osa yrityksen laatukonseptia.

”Olemme tehneet yli 40 vuotta tuotteita, joita on edelleen käytössä. Olemme valmistaneet asiakkaillemme laitteita, jotka kestävät raskasta käyttöä päivittäin vuodesta toiseen. Radio- ja tv-studioissa ei edes sammuteta välillä virtoja laitteista. Meille jokainen tuote on yksilö, jolla on sarjanumero, ja meiltä löytyvät laitteiden alkuperäiset mittaukset. Asiakkailta tulee huollon jälkeen jopa sellaista palautetta, että laite on nyt parempi kuin uutena. Tästä olen ylpeä. Olemme menneet tässä vastavirtaan pitkään, vaikka vallalla on ollut kertakäyttökulttuuri eli on totuttu siihen, että laitteet kestävät vain muutaman vuoden.”

Elektroniikan kokoonpanon yritys tekee itse. Tuotteisiin räätälöityjä komponentteja tilataan Suomesta, Euroopasta ja Kaukoidästä.

”Tiedämme, mitä komponentteja tuotteissamme on käytetty, koska olemme tehneet pitkäjänteistä yhteistyötä yhteistyökumppaneidemme kanssa. Olemme korona-aikana pystyneet suunnittelemaan tuotteita niin, että komponentit on vaihdettu saatavilla oleviin. Kun komponenttien tuotanto on suurelta osin siirtynyt Kaukoitään, oman talon sisällä olevalla suunnitteluosaamisella on iso merkitys. Mikroprosessoreita olisi kannattavaa tehdä täällä Suomessakin, niistä on pulaa.”

Kaiuttimien koteloissa käytetään nykyään kierrätettyä alumiinia, jota saadaan läheltä kotimaisilta tehtailta. Myös biokomposiittikotelot valmistetaan kotimaassa.

”Sekin on osoittautunut oikeaksi valinnaksi.”

Ylä-Savossa valmistettujen kaiutinten kotelosta löytyvät elektroniikka, kaiutinelementit ja ohjelmoinnit. Kaiuttimessa toimii oma vahvistin, jolloin äänten kokonaisuutta voi hallita helpommin ja tehokkaammin kuin perinteisissä kaiuttimissa.

Viestintä lisää ymmärrystä

Genelec haluaa viestiä ja markkinoida niin, että se nostaa tietoisuutta yrityksestä.

”Perinteinen markkinointi olisi sitä, että ostakaa tuotetta. Me viestimme koulutuksellisesti eli miksi vaikka kestävä kehitys on tärkeää. Kerromme mitä teemme ja miksi. Tavat viestiä ovat muuttuneet digitaalisuuden kautta. Käytämme kanavia, jotka palvelevat tavoitteita.”

Sisältö halutaan lähelle käyttäjiä ja sellaiseksi, että asiakas sen tunnistaa. Niaghian kuitenkin muistuttaa, ettei se tarkoita, että ihmisten kohtaaminen ei olisi aina keskeisintä.

”Tapaamme maahantuojia, jälleenmyyjiä ja asiakkaita. Haluamme keskustella myös loppukäyttäjien kanssa.”

Muotoilun avulla yritys viestii tuotteiden taiteellisesta älykkyydestä, käytettävyydestä, minimalismista ja akustisesta toiminnallisuudesta. Nykyään kaiuttimet ovat myös osa erilaisten tilojen esteettistä ilmettä. Genelec on saanut vuosien varrella useita tunnustuspalkintoja tuotteistaan ja niiden muotoilusta.

Vientikauppa pysyy elinehtona

Genelec aloitti viennin jo 80-luvulla. Vientimaita on nykyään lähemmäs sata. Tärkeimpiä niistä ovat Kiina, Yhdysvallat sekä Länsi-Eurooppa, kuten Saksa, Englanti ja Ruotsi. Yrityksen tuotteet ovat käytössä tavalla tai toisella maissa, joissa tehdään tv- ja radiolähetyksiä sekä musiikki- ja elokuvatuotantoa.

Yritys on säilyttänyt paikkansa tarkkailukaiuttimien globaalina markkinajohtajana, ja siitä on tullut vuosi vuodelta tutumpi myös kuluttajille.

Viime vuosina liiketoiminnan ja henkilöstön määrän kasvu ovat olleet hyvin poikkeuksellisia. Plagiointia ei pelätä. Yrityksessä ajatellaan, että vaikka fyysisen tuotteen voi kopioida, niin tuotteen takana olevaa yrityskulttuuria, organisaatiota ja sen arvoja ei voi.

Tuotekuva. Genelec

”Liikevaihtomme oli viime vuonna 53 miljoonaa euroa. Brändin arvo on kymmenkertainen, ellei enemmän. Se on vaatinut sitkeyttä, pitkäjännitteisyyttä ja sisältö edellä menoa. Kasvu on moniulotteinen asia. Se tarkoittaa kannattavuutta, kasvua ja brändin asemaa edelläkävijänä. Kasvun taas on oltava linjassa kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa. Ihmisten osaaminen on kasvun kannalta olennainen asia.”

Korona-ajasta toipuvia yrittäjiä hän haluaa rohkaista sanomalla, että jos haluaa olla tyytyväinen, sitä ei kannata hakea ulkopuolella olevista asioista, vaan sisältä. Pitää tunnistaa, mitä on ja mitä haluaa olla ja hakea sen kautta omia ja yrityksen vahvuuksia.

”Kannattaa miettiä rehellisesti, mikä on oma juttu ja tehdä strategiat sen pohjalta. Tärkeää on miettiä, kuka tekee parasta tälle yhteiskunnalle ja maailmalle. Ei ole huono asia, jos kilpaillaan siitä. Kannattaa olla ainutlaatuinen ja tuoda sitä esille.”

Teksti: Päivi Kapiainen-Heiskanen

Kuvat: Genelecin arkisto

Artikkeli on tuotettu osana LIIKE-hanketta.

Euroopan sosiaalirahasto