Osallistuimme DIGIT-hankkeen toimijoina Miikan kanssa Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2021 konferenssiin. Tapahtuma järjestettiin Hämeenlinnassa Aulangolla. ITK-konferenssi on oppimisen ja opetuksen uusien innovaatioiden sekä kokemusten jakamisen kohtaamispaikka. Kokemuksia ja tarinoita jakamalla saimme uusia kokemuksia ja oivalluksia myös meidän DIGIT-hankkeemme käyttöön.

 

Konferenssissa oli tarjolla yli 180 esitystä reilun kolmensadan esiintyjän toimesta. Esitykset kattoivat oppimisen, opettamisen ja opetusten ja teknologian tarinoita aina varhaiskasvatuksesta elinikäiseen oppimiseen. Paikalla oli myös yli 70 Suomen johtavaa oppimista ja opettamista tukevaa yritystä. Tarjonta antoi laajan kattauksen opetuksesta ja digitaalisten taitojen tarpeesta opetuksessa ja koulutuksessa.

 

ITK-konferenssi järjestettiin Hämeenlinnassa Aulangolla. (Kuva: Miikka-Petteri Lesonen)

 

Hankkeemme kannalta kiinnostavimmat esitykset pitivät perjantaina Anna Uusniitty Hämeenkyrön yhteiskoulusta sekä Santeri Jaakkola Seppo-pelien hyödyntämisestä opetuksessa sekä arjen pelillistämisestä pelin avulla. Mielenkiintoinen esitys oli myös DragonBox Koulun matkassa: Opettajuuden ja matikanopetuksen räjäytys aikakoneen, laboratorioiden ja satujen tukemana. Esityksen pitivät Piia Korpelainen Eskolanmäen koululta ja Pekka Peura DragonBox Finland Oy:lta.

 

Kävimme pitkän keskustelun eUrheilun merkityksestä alakoululaisille Suomen elektronisen urheilun liiton puheenjohtajan Miika Pulkkisen kanssa ohjatun eUrheilun mahdollisuuksien järjestämisestä hankkeena perusopetuksen tiloihin. Tässä olisi hieno mahdollisuus erilliselle hankkeelle uuden ohjelmakauden alkaessa keväällä 2022. Kohderyhmänä voisi olla esimerkiksi työttömät, jotka harrastavat eUrheilua. He voisivat toimia valmentajina ja sparraajina eUrheilusta kiinnostuneille alakoululaisille.

 

Kirjoittanut,

 

Paula Leppänen, Xamk, Projektipäällikkö