Kokemusten talo –hankkeen webinaarit jatkuivat 12.5.2022 verkkotyöpajan merkeissä. Aiheena olivat simulaation mahdollisuudet luovilla ja elämysaloilla sekä virtuaalinen vuorovaikutus Gather –alustalla. Verkkotyöpajassa kokeiltiin käytännössä alustan eri toimintoja ja tehtiin vuorovaikutukseen liittyviä havaintoja tekemisen lomassa. 

Gather on yhdysvaltalainen verkkotyöskentelyalusta, jossa seikkaillaan avatar-hahmojen avulla värikkäissä pikselitaidemaisemissa. Valitsimme työpajaamme Gatherin valmiista tilavaihtoehdoista kesäisen saaren, sillä halusimme tuoda osallistujiemme ruuduille raikkaan tuulahduksen ja inspiroivan verkkokokousympäristön vaihtoehtona jo tutuille Teamseille ja Zoomeille. Valmiin saaren värimaailma ja elementit puhuttelivat meitä myös esteettisesti: Visuaalisuudella on väliä verkko- ja virtuaaliympäristöissä, saammehan näköaistin kautta ison osan informaatiota ruudun välityksellä koettavista sisällöistä.  

Kuvassa avatarhahmo seisoo saarella, joka on pikselitaiteen avulla tehty visualisointi. Saari on värikäs ja siellä on kolme eriväristä aurinkovarjoa hiekkarannalla.
Ruutukaappaus Kokemusten saari -virtuaalitilasta Gather -alustalla.

Nimesimme alustan “Kokemusten saareksi”, jonne osallistujat ilmestyivät avatar-hahmoilla, jotka he olivat saaneet personoida asuja ja asusteita myöten. Oman hahmon personointi on yksi osa vuorovaikutusta käyttäjän ja alustan välillä. Avatar voi myös madaltaa kynnystä jutella ja toimia muiden kanssa verkkotiloissa, kun hahmon taakse voi halutessaan “piiloutua” tai toisaalta myös tuoda esiin omaa persoonaa. Hahmot ovat jo lähtökohtaisesti ystävällisen näköisiä ja numeronäppäinten (1-6) avulla, he voivat reagoida, tervehtiä ja lähettää toisilleen muun muassa sydämiä. Vielä iloisemman näköinen hahmosta tulee, kun sen laittaa tanssimaan z-näppäintä painamalla! Hymyilevä avatar on varmasti parempi vaihtoehto kuin puhua pimeille ruuduille tai nimikirjaimille.  

Rusettipäisen avatarhahmon pään päällä on puhekupla, jonka sisällä on sydän. Avatar ilmaisee sen avulla pitävänsä jostain, mitä on juuri kuullut.
Ruutukaappaus avataresta, joka reagoi kuulemaansa sydämellä Gather -alustalla.

Testasimme saarella pienryhmissä myös rakentelutoimintoa. Alustalle voi tuoda erilaisia elementtejä valmiista kirjastosta. Myös omia kuvia ja videoita on mahdollista lisätä. Kuviin ja elementteihin voi lisätä vuorovaikutusta siten, että kukin osallistuja saa esineiden kautta omalle ruudulle auki esineeseen lisätyn sisällön, kuten videon tai verkkosivun sekä erilaisia ohjeita. Opastin ja –ohje-elementtejä löytyy myös valmiina, kuten nuolet, joiden avulla voi ohjata osallistujia kulkemaan haluttuun suuntaan tilassa.  

Tunne kuin olisit samassa tilassa

Alustalle voi luoda sekä tiloja että tapahtumia, joiden sisään voi aikatauluttaa erilaista ohjelmaa sekä sijoittaa pienempiä tiloja ja erilaisia tilojen välillä tapahtuvia siirtymiä. Tilassa liikutaan nuolinäppäinten avulla. Käytössä on myös chat- sekä video- ja ääniyhteystoiminnot. Kun hahmo liikkuu alustalla tarpeeksi kauas muista, hän ei kuule enää muiden keskustelua, ihan kuten fyysisessäkin tilassa tapahtuisi. Tämä mahdollistaa sen, että alustalla on helppo käydä kahdenkeskisiä sekä pienryhmäkeskusteluja. Käyttäjät näkevät missä muut tilan käyttäjät milloinkin ovat, tällöin voi helposti nuolinäppäinten avulla siirtyä “nykäisemään toista hihasta”, kun asiaa tulee. Tämä ominaisuus helpottaa myös vuorovaikutusta osallistujien välillä. 

Gatherissa vuorovaikutustilanteiden ohella kiinnostavaa on myös tilan simulointi. Edellä mainittu sijaintiin perustuva äänitoiminto on yksi tapa simuloida fyysistä tilaa. Alustalle voi myös rakentaa vaikkapa oman työpisteen tai kahvihuoneen vastaamaan fyysistä työympäristöä. Simulointia voi myös toteuttaa Gatherissa järjestämällä erilaisia oppimistilanteita tai asiakaskohtaamisia.

Osallistujan rakentama työpiste Gather Town alustalla. Työpiste sijaitsee hiekkarannalla ja työpöydällä on kirjoa, viherkasvi ja tietokone.
Ruutukaappaus osallistujan rakentamasta työpisteestä Gatherissa.

Työpajan alussa saimmekin kuulla simulaatioista sekä niiden mahdollisuuksista erityisesti luoville ja elämysaloille. Simulaatiotutkija ja Xamkissa logistiikkaa opettava Anssi Salmi toi esityksessään esiin myös simulaation tasoja. Anssin puheenvuoro on katsottavissa täältä.

Kurkkaa myös Anssin Simuloitu vuosi 2021 –blogiin, jossa on avattu lukuisten esimerkkien avulla simulaatioita eri aloilta.  

 

 

 

Nostoja työpajaosallistujien kokemuksista Kokemusten saarelta: 

  • Ryhmäytyminen ja pienryhmiin siirtyminen helppoa, kun näkee missä toiset liikkuvat. 
  • Avatar-hahmo edesauttaa kohteliasta käyttäytymistä. 
  • Humoristinen hahmo toisaalta toimii, mutta herättää kysymyksiä onko vakavasti otettava tietynlaisessa tapahtumassa/kohtaamisessa. 
  • Tilaan liittyminen helppoa ja intuitiivista. 
  • Tekeminen/rakentelu auttaa keskittymään, jos täytyy odottaa esimerkiksi puheenvuoroa. 
  • Voisi hyödyntää esimerkiksi opetuksessa sekä lasten ja nuorten kanssa. Tilan valmistelu voi kuitenkin vaatii paljon ennakkotöitä. 
  • Vaihtelua verkkokokouksiin, mutta potentiaalia silloin, kun ei ole tiukka aikataulu. 
  • Ideointisessioihin isommillekin porukoille, kun on niin helppo jakautua ryhmiin tekemään työvaiheita samanaikaisesti. 
  • Äänen osalta tunne kuin oltaisiin samassa tilassa, vahingossa tapahtuva “päälle puhuminen” häiriöttömämpää ja viiveettömämpää verrattuna muihin verkkokokousalustoihin. 

 

Jos Gather -alustan mahdollisuudet alkoivat kiinnostaa, ole yhteydessä! Järjestämme mielellämme lisää tutustumisia alustalle ja voimme pohtia yhdessä, miten sen avulla voisi olla mahdollista kehittää elämyksellistä virtuaalitilakokemusta. 

 

Blogin kirjoitti:

Tiina Savallampi