ENNAKOIVA YRITYS – OSA 2:   

Ennakoiva yritys -sarjassa tutustutaan Future Proof Kymenlaakso -hankkeen ennakointikoulutuksissa mukana oleviin yrityksiin. 

 

Medialouhos on 2005 perustettu videotuotantoyhtiö, jonka studio sijaitsee Kouvolan keskustassa. Yrityksille ja yhteisöille koko elävän kuvan kentältä palveluja ja erikoisratkaisuja tuottava yritys on ollut mukana Future Proof Kymenlaakson ennakointihankkeessa. 

 

Millaisena Medialouhoksessa on koettu ennakointiin liittyvien tulevaisuuskuvien ja skenaarioiden tekeminen?  

“Ne ovat tuntuneet luonnollisilta prosesseilta”, Medialouhoksen Jouni Kallio vastaa. Medialouhoksessa osa työnkuvaa on käsikirjoittaa ja luoda tarinoita, sekä käyttää mielikuvitusta, joten näiden ennakointimenetelmien käyttö oli helppoa. Kallio tosin jatkaa, ettei oman yrityksen tulevaisuuskuvien hahmottelua tai skenaariointia olisi tullut tehtyä ilman hankkeen koulutuksia ja sieltä tulleita tehtäviä. 

“Koulutuksissa innostus osallistujien kesken tarttui ja pursusi. Muiden yrityksien edustajista löysi sattumalta yhdessä tehtäviä tehdessä uusia hengenheimolaisia.” 

 

Onko käsitys ennakoinnista muuttunut matkan varrella koulutuksien edetessä? 

“Ennen tätä koulutussarjaa ajattelin ennakoinnin olevan sellaista “perstuntuma-hommaa”, jossa joku aavistaa asiat aivan nappiin ja joku sitten vähän heikommin. Mutta eihän se niin ollutkaan”, Kallio kertoo. Hän sanoo oivaltaneensa, kuinka monia tasoja ja työkaluja ennakoinnissa on. 

“Strategiseen ennakointiin todella satsataan, ei se ollutkaan vain joidenkin yrityksien onnekasta tuntumaa”, Kallio kuvailee muuttuneita käsityksiään. 

kaksi miestä seisovat tiiliseinän edesssä
Tuomas Petsalo ja Jouni Kallio studion edessä

Tulevaisuutta tehdään koko ajan omalla toiminnalla. Millaisen tulevaisuuskuvan toteutumiseksi Medialouhoksessa halutaan tehdä tekoja? 

“Luonnontila huolettaa ja väkisinkin miettii, millaisen maailman taakseen seuraaville sukupolville jättää”, Kallio pohtii.  

Työtoveri Tuomas Petsalo pallottelee ajatuksia Kallion kanssa visioiden, mitä heidän kaltaisensa “videoihmiset” voisivat tehdä. Medialouhos tekee paljon yhteistöitä Xamkin ja LUT-yliopiston kanssa, joiden projektit vievät kohti uusia tulevaisuuksia.  

Petsalo ja Kallio myös pohtivat arvojaan. Kun omat arvot kehittyvät, näkyy se myös yrityksen arvoissa. Se voi tarkoittaa jossain kohtaa valintojen tekemistä ja mahdollisesti kieltäytymistä töistä, jotka eivät sovi yrityksen arvoihin. Sellaista tilannetta ei tosin vielä ole tullut vastaan. 

Puheeksi tulevat myös hiljaiset signaalit ja valloillaan olevat trendit. Erityisen mielenkiintoisia ovat tekoälyyn liittyvät tuulahdukset, kuten esimerkiksi ChatGPT. 

 Medialouhos on tutustunut kyseiseen chatbottiin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin – törmäten myös virheisiin, joita botti tekee. Päätämmekin kysyä ChatGPT:ltä, millaisen otsikon se antaisi tälle haastattelulle. Yksi vastauksista moninaisten ehdotuksien joukossa on: “Medialouhos edelläkävijänä”.  

Tämän haastattelun otsikointi on siis botin kirjoittama. Mitä se kertookaan tulevaisuuden mahdollisuuksista? 

 

Tiiu Räty

Future Proof -hankkeessa harjoitteleva palvelumuotoilun opiskelija