Luo oma brändisi! 

Erilaiset digitaaliset alustat kuten somepalvelut ja blogit tarjoilevat ilmaisia mahdollisuuksia tuoda esiin omia parhaita puoliamme ja rakentaa samalla tärkeää ammatillista verkostoaOsaatko jo hyödyntää niiden tarjoaman potentiaalin? 2020-luvun työnhaussa ja oman yrityksen tuotteiden ja palveluiden myymisessä on aina mukana pieni pala social sellingiä. Sosiaalisella myynnillä tarkoitetaan sitä, että työelämässä hyödynnetään aktiivisesti sosiaalisen median kanavia luottamusta rakentaen ja samalla muita auttaen. Tämän kurssin aikana opit, miten voit viestiä verkossa ammatillista osaamistasi rakentamallesi verkostolle. 

Mitä henkilöbrändin rakentaminen on? 

Jokaisella meillä on henkilöbrändi, halusimme sitä tai emme. Selvästi omasta osaamisestaan viestivät muistetaan helpommin, kun pohditaan sopivia yrityskumppaneita, projektitiimin jäseniä tai vaikka tiiminvetäjiä. Henkilöbrändäystä voi tehdä esimerkiksi auttamalla muita erilaisilla sisällöillä, herättämällä keskustelua tai vaikka vinkkaamalla hyödyllisistä työkaluista. Oman henkilöbrändin rakentaminen ja suunnitteleminen ei siis todellakaan ole pelkästään jotain käyntikortteja jakelevien pukutyyppien tai somevaikuttajien työhön kuuluvaa hypetystä. Henkilöbrändäys ei myöskään ole väkinäistä small talkia tai omilla saavutuksilla brassailua. Se on meille jokaiselle hieno mahdollisuus hyödyntää jo olemassa olevaa osaamistamme erilaisilla digialustoilla ja samalla ohjata itseämme työelämässä kohti omia mielenkiinnonkohteita ja tavoitteita. Alkuun tarvitaan vain hyvä suunnitelma ja henkilöbrändille kotipesä. 

Oman verkoston rakentaminen 

Verkoston rakentaminen kuulostaa monille pelkältä pyramidihuijaukselta, vaikka se todellisuudessa on kaikkea muuta. Me kaikki kuulumme jo valmiiksi monenlaisiin eri yhteisöihin ja ryhmiin sekä olemme tehneet projekteja erilaisissa tiimeissä niin vapaa-ajalla kuin työ- tai opiskelupiireissäkin. Näiden kaikkien yhteyksien ihmiset ovat verkostoamme. Erilaiset digitaaliset alustat luovat meille mahdollisuuksia koota elämämme ihmisiä yhteen paikkaan – ja myös samalla tutustua uusiin huipputyyppeihin. Omaa verkostoaan voi rakentaa aktiivisesti esimerkiksi lähettämällä kontaktipyyntöjä pienellä henkilökohtaisella viestillä varustettuna ja merkitsemällä vaikka LinkedInin projektilistauksiin yhteisiä päämääriä tavoittelemassa olleita ihmisiä. Passiivisesti omaa verkostoaan voi rakentaa esimerkiksi lisäämällä oman henkilöbrändin kotipesän tiedot sähköpostin allekirjoitukseen. Kurssin aikana pääset tekemään juuri sinun henkilöbrändillesi sopivan suunnitelman ammatillisen verkoston rakentamisesta. 

Kurssilla opit kertomaan parhaista puolistasi 

Millaisissa asioissa muut kysyvät sinulta usein neuvoa? Mistä asioista saat työkavereiltasi kiitosta? Millaisten asioiden tekemisestä nautit tai missä olet hyvä? Mitä osa-alueita unelmatyösi sisältää? Millainen on sinulle luontainen tapa viestiä? Muun muassa näiden kysymyksien vastauksista muodostuu oman henkilöbrändisi ydin, jota lähdet verkossa viestimään. Jokaisella meistä on uniikki yhdistelmä taitoja, joista on muille ihmisille hyötyä. Ne muistetaan, jotka onnistuvat näistä taidoista kertomaan omalla tyylillään uransa kannalta tärkeille kohderyhmille tai avainhenkilöille. Toiset pitävät kuvien editoimisesta, jotkut kuvaavat parhaiten videoita ja kolmannelle ajatuksien muotoilemiseen sopii parhaiten tekstien kirjoittaminen. Mikä on itsellesi innostavintaKurssin aikana myös treenaamme yhdessä erilaisia keinoja kertoa omasta osaamisesta muille hyödyntäen valmiita digialustoja. Tervetuloa mukaan! 

Teksti: Miina Kivelä, Tampereen ammattikorkeakoulu, TAMK