Verkkokauppa, sen kehittyminen ja vaikutukset ovat (ansaitusti) nousseet keskusteluun taas kesän jälkeen.

Mika Niemi – joka muuten valmentaa tänä syksynä myös tässä POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -valmennuksessabloggasi Kauppalehdessä verkkokaupan suuntauksista.

Hän summasi Kaupan liiton syyskuisessa tilaisuudessa esille nousseita kärkiä. Niemen mukaan ihmiset, asiakaskokemus, mobiilikonversiot, data ja automaatiot sekä merkitykselliset sisällöt ovat jatkossa verkkokaupan fokuksessa. Verkkokauppa ei ole enää marginaalia, vaan valtavirtaa.

Verkkokaupan pitää nostaa asiakkaat ja asiakaskokemus takaisin keskiöön

Samat teemat näyttävät toistuvan muissakin markkinointiviestinnän ennakoinneissa. Mikä muu voisi olla tärkeämpää kuin asiakkaan näkökulma?

etelä-savossa verkkokaupan syytä kiihdyttää vauhtia

Viimeistään nyt pitäisi meidän eteläsavolaistenkin valpastua verkkokaupankäynnissä. Sillä saralla olemme toistaiseksi vielä jäljessä muun maan kehityksestä. Tässä yhteydessä on toki syytä tuoda esille paikallisia rohkeita kivijalkayrittäjiä, jotka ovat oivaltaneet verkkokaupan mahdollisuudet jo vuosia sitten.

Vilkas keskustelu paikallisessa mediassa käynnistyi kivijalkakaupan lopettamispäätöksen uutisoinnista ja jatkui kolumnissa. Lisäksi pääkirjoitus nosti esille sekä asiakkaiden että kaupan näkökulmia. Ja tietenkin eturivissä otimme näkyvästi kantaa tämänkin hankkeen puitteissa.

Hankkeen järjestyksessä toinen valmennus alkaa tänään Leevi Parsaman johdolla. Mukana on mahtava joukko uusia verkkokauppayrittäjiä ja maan parhaat valmentajat.

 

– Heli Aaltonen, yliopettaja, POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -hanke