Ikimuistoisinta ovat olleet erilaiset tapahtumat mihin opiskelun aikana olen osallistunut. Pocket Gamer Connectsin ja GamExpon lisäksi Finnish Game Jam -tapahtumat, Game Camps Latviassa, sekä eri kaupunkien IGDA -hubien kokoontumiset.

Nimeni on Eero Särkiniemi. Muutin Järvenpäästä Kotkaan syksyllä 2016 ja aloitin opinnot Xamkissa. Elektroniikka, tietokoneet ja videopelit ovat aina kiinnostaneet, joten Xamkin peliohjelmoinnin koulutus oli minulle juuri sopiva valinta.

Aiempaa ohjelmointitaustaa ei tarvita

Opiskelu on todella vapaata ja kukaan ei ole hengittämässä niskaan jatkuvasti. Tämä voi tietty olla hyvä tai huono asia riippuen ihmisestä. Peliohjelmoinnin koulutuksessa on projektitunteja, jotka opiskelijat saavat käyttää mihin haluavat, esim. oman pelin tai appin kehittämiseen. Itse olen saanut projektikurssit suoritettua lähinnä erilaisiin tapahtumiin osallistumalla ja erilaisia tapahtumia järjestämällä, kuten gamejamit.

Itse en ollut kirjoittanut riviäkään koodia ennen kuin aloitin opiskelut.

 

Peliohjelmoinnin koulutus sopii mielestäni Ihan kenelle vaan, jolla on kiinnostusta tietokoneita ja ohjelmointia kohtaan. Aikaisempaa ohjelmointitaustaa ei tietenkään vaadita. Riittää että löytyy kiinnostus oppimiseen. Itse en ollut kirjoittanut riviäkään koodia ennen kuin aloitin opiskelut.

GameLab – vähän kuin toinen olohuone

Parasta Xamkissa on ollut rento ilmapiiri. Kotkan kampuksen GameLabistä (koulutuksen oppimisympäristö) on vuosien saatossa tullut vähän kuin toinen olohuone. Sieltä todennäköisesti löytää aina jonkun tutun naaman, jonka kanssa voi höpötellä niitä näitä. Olivatpa opiskelijoita tai henkilökuntaa.

Hienoa Xamkissa on ollut myös erilaiset mahdollisuudet, joita koulu on tarjonnut. Monenlaiseen tapahtumaan kannustetaan osallistumaan. Koulutuksen kautta on tullut käytyä mm. Helsingin Pocket Gamer Connects -konferenssissa ja GamExpo -messuilla. Olen myös päässyt vierailemaan muutamassa suomalaisessa pelistudiossa, kuten Housemarque ja RedLynx.

Ikimuistoisimpia tapahtumia ovat olleet varmaan erilaiset tapahtumat mihin opiskelun aikana olen osallistunut. Pocket Gamer Connectsin ja GamExpon lisäksi Finnish Game Jam -tapahtumat, Game Camps Latviassa, sekä eri kaupunkien IGDA -hubien kokoontumiset. Ja joskus myös tapahtumien jälkeiset nollaamiset.

Tähtäimessä päästä pelialalle töihin

Pätevälle ohjelmoijalle löytyy kyllä aina töitä. Itse yritän tähdätä pelialalle töihin. Koska kyseessä on mediaseksikäs ala, voi töiden löytyminen olla haastavampaa verrattuna normaaliin ohjelmointialaan. Itse en stressaa töiden löytymisestä (ainakaan vielä).

Lähitulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu oman opinnäytetyöni koodaaminen ja kirjoittaminen, sekä Kotka Steam Brewery -panimolle tekemämme pelin viimeistely. Valmistumisen jälkeen seuraa todennäköisesti muutto Helsinkiin tai Tampereelle töiden perässä.

Eero Särkiniemi, insinööri (AMK), peliohjelmointi

Kirjoita kommentti

*