Voin suositella tätä peliteknologioiden koulutusta kaikille vähänkin peleistä kiinnostuneille. Kiinnostus tulee vain lisääntymään opiskelujen edetessä!

Aloin syksyllä 2021 miettimään opiskelemaan lähtemistä muuttuneen työtilanteeni vuoksi. Työskentelin parinkymmenen vuoden verran logistiikan parissa ja ideana oli ehkäpä opiskella jotain siihen liittyvää, kunnes huomasin tarjonnassa pelialan. Itse aina pelejä pelanneena innostuinkin välittömästi pelialan opinnoista vaikkakin näin radikaali alan vaihto ehkä vähän jännittikin.

Käytännönläheistä opiskelua

Xamk oli sijaintinsa puolesta Kotkassa asuvana itselle ykkösvaihtoehto. Valmistauduin pääsykokeisiin suorittamalla Xamkin avoimen kautta matematiikan ja fysiikan tehovalmennuskurssit, joista oli suuri apu pääsykokeissa, jotka painottuivat melko vahvasti näihin. Ensimmäisen vuoden perusteella olen tyytyväinen peliteknologiat -insinöörikoulutuksen valintaan. Opiskelu on ollut äärimmäisen mielenkiintoista ja käytännönläheistä, motivaatiota ei ole todellakaan tarvinnut kaivella.

Pelialan opettajat ovat aina valmiita auttamaan ongelmatilanteissa.

 

Xamkin  Gamelab -oppimisympäristö on ollut mahtava paikka työskennellä omien projektien parissa, koska pelialan opettajien tilat ovat samassa paikassa ja he ovat aina valmiita auttamaan ongelmatilanteissa. Saimme viiden opiskelijan ryhmänä kehitettyä ensimmäisen pelin kevään aikana, josta saimme positiivista palautetta sitä testanneilta ala- ja yläkoululaisilta.

Positiiviset työnäkymät

Tekoäly tulee korvaamaan paljon niin sanottua perussuorittavaa työtä tällä alalla, se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö työpaikkoja olisi, päinvastoin sen ansiosta ala tulee kasvamaan lähivuosina huimasti ja työnäkymät ovat positiiviset. Omia tulevaisuudensuunnitelmiani en lähde ennustamaan vaan aion mennä virran mukana. Jos nyt miettisin tarkkaan mitä haluaisin tehdä viiden vuoden päästä, joutuisin joka tapauksessa luopumaan niistä suunnitelmista tällaisella alalla, joka on koko ajan kiihtyvässä muutoksessa.

Voin kyllä suositella tätä peliteknologioiden koulutusta kaikille vähänkin peleistä kiinnostuneille. Kiinnostus tulee vain lisääntymään opiskelujen edetessä!

Teemu Toivonen, Peliteknologiat, insinööri (AMK)