SAN FRANCISCO – NORDIC IMPACT WEEK JA 5G MÖKKI

17.10.2019 – 26.10.2019

Messumiehet Kalle (vas.) ja Antti-Oskari.

Olemme Kalle Laine ja Antti-Oskari Sinkkonen, kaksi 4. vuosikurssin sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun opiskelijaa Kouvolan kampukselta.

Aloitimme omien projektien tekemisen jo ensimmäisenä syksynä ja olemmekin pajatiloissa tutut naamat. Olemme koulun ohella tehneet aamuin, illoin ja öisin vaikka ja mitä; kokonaisvaltaista tilasuunnittelua julkitiloista näyttelysuunnitteluun ja yksityiskoteihin, kalustesuunnittelua, tuotemuotoilua, graafista suunnittelua ja lavastehommia. Yrittäjähenkistä tekemistä siispä.

Tänä syksynä teimme myös 4-henkisessä tiimissä Habitare2019-kalustemessuille Xamkin messuosaston suunnitelman ja veimme toteutuksen alusta loppuun mallikkaasti. Lisää hommia tuli välittömästi messujen jälkeen ja loppusyksy onkin ollut aikamoista Startup-pöhinää StartNorthin 5G Mökki -projektin parissa.

Mikä Mökki?

StartNorth on nuorten muodostama Startup-yhteisö, joka pyrkii tuomaan uusia innovaatioita tämän päivän koulutukseen. 5G Mökki on StartNorthin yhteistyöprojekti ja konsepti, joka tuo oppimisen luokkahuoneista kauppakeskuksiin hyödyntäen uusimpia VR-, AR- ja IR-teknologioita.

5G Mökillä näytetään mielenkiintoista, kokemusperäiseen oppimiseen liittyvää sisältöä, tarjotaan kauppakeskuksen kävijöille mahdollisuus tutustua VR-maailmaan ja jaetaan ajatuksia tulevaisuuden oppimisesta.

Meidät pyydettiin avuksi suunnittelemaan tätä 5G Mökin konseptia ja fyysistä rakennelmaa, joka tulisi kulkemaan läpi kauppakeskuksia ja messuja ympäri maailmaa. Tähän liittyisi myös reissu Kaliforniaan Nordic Impact Weekin ja StartNorthin tiimin kanssa.

Emme tässä vaiheessa tienneet yhtään mistä on kyse, mutta tapamme mukaan lähdimme oitis innolla mukaan kohti uusia haasteita. Kaikki tapahtui nopeasti ja alle kahden viikon kuluttua olimme lentokoneessa matkalla kohti Kaliforniaa ja San Franciscoa.

Matkablogi

Torstai 17.10.

Lähtö San Franciscoon klo. 10.05. Kööpenhaminan kautta nopealla 1h 40min vaihdolla. Matkan yhteispituus 14h 40min. Lentoyhtiönä SAS. Perillä 14.45 paikallista aikaa. Uberillä keskustaan InterContinental Hotel – San Francisco hotellille ja jetlag-koomailua. Illasta ensimmäinen katsaus kaupunkiin ja ruokahommia.

Kaupunki yölla hotellihuoneesta kuvattuna.

Perjantai 18.10.

Ensimmäinen kokonainen päivä San Franciscossa. Normaaliin turistityyliin lähdettiin tutustumaan kaupunkiin kävellen. Aamupäivä meni kahvia ja lounasta etsiessä ja totutellessa siihen, että on Jenkeissä.  Tutustuimme mm. koko satama-alueeseen ja erityisesti Pier 39 tarjontaan, kävimme Golden Gate -risteilyllä, josta sai hyvää nippelitietoa kaupungista, Alcatrazista, sillasta ja siihen liittyvistä asioista. Puolentoista tunnin sight seeing -risteily maksoi noin 40 dollaria per perse.

Sataman läpikoluamisen jälkeen aloitimme reissun ensimmäisen päättömän kaupunkikävelyn eli otimme suunnan ja lähdimme vain kävelemään minne sattuu. Näin löysimme itsemme useilta kaupungin nähtävyyksiltä vahingossa, joten suunnitelma oli onnistunut. Ensimmäisen päivän askeleet oli 30000+ joka oli kova homma San Franciscon mäkisillä kaduilla.

Lauantai 19.10.

Toinen päivä kaupungissa alkoi samoin kuin ensimmäinen. Hotellilta liikenteeseen joskus kymmenen aikoihin etsimään aamupalaa. Omaan makuun sopivaa aamupalaa oli yllättävän vaikeaa löytää keskustasta. Starbuckseja joka nurkalla, muttei mitään mistä saisi järkevää aamupalan tyylistä syömistä.

Pier 39 kauppa-alue

Päivä kului samoissa hyötyliikunnallisissa merkeissä kuin ensimmäinenkin. Päätöntä kävelyä sen ihmeemmin suuntaa miettimättä. Tästä huolimatta löysimme itsemme jonkinlaisilta nähtävyyksiltä kuten Coit Tower. Muutenkaan niihin katuihin ei helpolla kyllästy ja näkemistä on, vaikkei mitään erityistä nähtävää ollutkaan.

Päivän pyörimisen jälkeen iltapäiväohjelmassa oli NHL-kiekkoa San Josessa. Matka San Joseen taittui CalTrain lähijunalla ja koko päivän viiden vyöhykkeen lippu maksoi noin 25 dollaria. NHL-pelin näkeminen on ollut meidän molempien haave, joten tämä oli todella miellyttävä kokemus, vaikka kotijoukkua Sharks taipuikin jatkoajalla Buffalolle 4-3. Oli vaikuttavaa nähdä miten ainakin San Josen kokoisessa kaupungissa koko kaupunki elää ja hengittää NHL-fiilistä.

Pelin jälkeen junailimme itsemme takaisin San Franciscoon ja hotellille nukkumaan huonepalveluburgereiden jälkeen.

Sunnuntai 20.10.

Viimeinen päivä vapaana Kaliforniassa. Päivä meni aika lailla kuten edellisetkin, eli normaalia palloilua kaupungilla, ruokailua ja hengailua. Tässä vaiheessa alkoi jo miettimään sitä mitä tuleva viikko tuo tullessaan. Olimmehan lähteet koko reissulle lähestulkoon tietämättä mihin olimme ryhtyneet.

Kaupungilla pyörimisen lisäksi päivään kuului pakkailua, hotellin luovutus ja siirtyminen seuraavaan majoituskohteeseemme Airbnb-kämppään San Brunossa noin 30min autolla keskustasta kaakkoon. Illalla myös muu seurueemme saapui San Franciscoon ja loppuilta meni tutustumisen ja ruokailun merkeissä.

Maanantai 21.10.

Ensimmäinen päivä San Franciscossa koko tiimillä. Heti aamuyhdeksältä suuntasimme kahdella minibussillamme keskustan lähistöllä sijaitsevalle satama-alueelle Fort Masoniin. Samalla kuulemme ensimmäistä kertaa SOCAP-tapahtumasta, joka järjestetään samaiselle satama-alueelle loppuviikosta.

Fort Mason mestoja.

Pidimme puistossa yhteisen esittäytymishetken, jonka aikana jokaisesta kuvattiin esittäytymisvideo Nordic Impact Weekin vetäjän, Lars Lingin toimesta.

Fort Masonista siirryimme Palo Altoon, Stanford Shopping Centerin alueelle. 5G Mökkiä on jo alustavasti suunniteltu tuotavaksi ulkomaille ja ulkokauppakeskuksiin, joten tutustumme kohteeseen ja valokuvaamme mahdollisesti 5G Mökin käyttöön tulevan tilan mallinnusta ja jatkokäsittelyä varten.

Alueella sijaitsee myös suomalaisten yritysten Kalifornian keskittymä, Nordic Innovation House. Tulisimme käyttämään tiloja viikon kuluessa, joten teimme sinne myös nopean tervehdyskäynnin.

Palo Altosta majoitukseen päästyämme päivämme jatkui yhteisellä workshopilla koko tiimin kesken. Löysimme yhteisen sävelen nopeasti ja päivän päätteeksi meillä oli kasassa Mökin alustava konsepti, ensimmäinen mallinnus, sekä esitys kokonaisuudesta.

Tiistai 22.10.

Tutustumista projektiporukkaan.

Toinen päivä alkoi kuin ensimmäinenkin. Aamutoimien jälkeen porukka kasaan ja kohti Palo Altoa. Kauppakeskuksella juotujen aamukahvien sekä päivän yleisen läpikäynnin jälkeen lähdimme tutustumaan Stanfordin yliopistoon. Massiivinen ja historiallinen kampus oli vaikuttava näky, jotain sellaista mitä 72000 euroa per lukuvuosi kustantavalta perinteiseltä amerikkalaisyliopistolta voi odottaakin.

Yliopistovierailun jälkeen siirryimme takaisin kauppakeskusalueelle, missä pidimme pienemmällä ryhmällä lounaspalaverin Mökin osalta.

Palaverin jälkeen siirryimme Nordic Impact Houselle järjestelemään tilaisuutta, jonne teknologiayritys HTC:n VR-laseja ja pelialustoja kehittävän yksikön HTC-Viven Yhdysvaltojen toimitusjohtaja Rikard Steiber tuli puhumaan.

Rikard piti meille esityksen HTC-Vivestä ja heidän toiminnastaan, tulevaisuuden näkymistä VR-teknologian alalla ja sen mukana tulevista mahdollisuuksista. Samalla saimme myös oppitunnin ihmisten edessä esiintymisestä ja puhumisesta, joissa Rikard oli vakuuttava.

Esityksen jälkeen pidimme ryhmämme kesken yhteisen workshopin 5G Mökkiä koskien. Ideat koottiin mindmappiin ja näin saimme rakennettua entisestään parempaa runkoa 5G Mökki -konseptiin. Tämän pohjalta meillä oli pitch-workshop, jossa pitchattiin 5G Mökkiä ensin parille ja sitten koko ryhmälle. Oppitunti oli hyvä ja kaikkien kielenkannat saatiin hieman auki, vaikka hieman hakemista se ensimmäisen englanninkielisen pitchin pitäminen olikin.

Workshopin jälkeen lähdimme vielä Fort Masoniin SOCAP-tapahtuman ennakkotilaisuuteen. Tulisimme viettämään koko torstain messuilla, joten kävimme suunnitelmamme tulevan osalta läpi. Tutustuimme tilaan ja aloitimme markkinointityötä jutellen tapahtumassa oleville ihmisille.

SOCAP-tapahtuman pääpaikka.

Keskiviikko 23.10.

Seuraava päivä oli vapaampi ja ohjelmassa oli vain palaveri tietoliikenneyritys Verizonella Palo Altossa. Muu osa päivästä kului 5G Mökin kehittämisen merkeissä eri osa-alueittain ryhmissä ja koko tiiminä.

Torstai 24.10.

Torstaina edessämme oli päivä SOCAP-konferenssissa. SOCAP on sijoittajien, yrittäjien ja sosiaalisten vaikuttamisen johtajien muodostaman verkoston konferenssisarja, joka kokoaa yhteen maailmanlaajuiset innovoijat, sijoittajat, säätiöt, hallitukset, instituutiot ja sosiaaliset yrittäjät rakentaakseen maailmaa tuleville sukupolville tavoitellen pääoman virtauksen lisäämistä kohti sosiaalista etua.

Kalifornian SOCAP-tapahtuma on maailman johtava vaikuttajasijoittajien ja sosiaalisten yrittäjien kokoontuminen, ja me olimme nyt osa sitä. Tehtävämme tapahtumassa oli verkostoituminen, Start Northin edustaminen sekä 5G Mökin konseptin esilletuominen. Päivä tapahtumassa kului sen mukaisesti. Pitchausta, impactia, keskusteluja, live-videohaastattelua ja luentoja. Käyntikortit vaihtuivat ja Mökki-konseptistamme oltiin kiinnostuneita laajasti kaikilla tapahtuman yrityskentillä.

SOCAP-tapahtuman jälkeen päähallin edusta täyttyi ruokarekoista ja livemusiikista, kaikki oli ilmaista. Hyvää meininkiä ja ruokakulttuureita ympäri maailmaa. Taisi siinä juhlien ohessa muutama hyvä ajatus myös 5G Mökkiä koskien tulla ja tiimihenki kasvoi silmissä. Hauska päivä kaiken kaikkiaan.

Perjantai 25.10.

Seuraavana päivänä osallistuimme konferenssiin ja kuulimme esityksiä mm IBM:n johtajalta, Silicon Valleyn perustajajäseniltä sekä tämän hetken toiminnanjohtajalta.

Tiimimme vetäjä kertoi, että huoneessa oli enemmän rahaa kuin Suomen valtiolla. Tästä saimme hyvää perspektiiviä siihen, millaisissa piireissä olimme. Konferenssin jälkeen päivä kului yhteisellä 5G Mökin kehittämisworkshopilla Fort Masonissa.

Lauantai 26.10.

Viimeinen päivä San Franciscossa meni meidän osaltamme pakkaillen ja siivoten sekä postikortteja kirjoittaen. Näiden askareiden lomassa hyvästelimme tiimiläisemme ja sovimme vielä viimeiset 5G Mökkiä koskevat asiat kuntoon. Tilasimme Uberin lentokentälle ja matka kohti kotia pääsi alkamaan.

Matkan jälkeen alkoi välittömästi tehokas valmistelu kohti Nokian pääkonttorilla 6.11. tapahtuvaa 5G Mökin launch-tilaisuutta ja seuraavalla viikolla ensimmäiseen ostoskeskukseen, Espoon Selloon, siirtymistä.

Taas tehtiin yötä myöten puusepäntöitä, viimehetken päätöksiä ja visuaalisen ilmeen toteuttamista. Univeloista huolimatta 5G Mökki 1.0 näki päivänvalon ja siirtyi Nokialta Selloon. Sellossa 5G Mökki oli 11.11. –13.11., jonka jälkeen se haluttiin juuri avattuun Mall of Triplaan, Helsingin Pasilaan.

Seuraavaksi 5G Mökki on Kouvolan Veturissa 10.12. –14.12. ja Mikkelin Stellassa 16.12. –20.12.