”YAMK-opintoihin liittyvissä tehtävissä olen tarkastellut yrityksen toimintaa uusien silmien läpi. Tätä kautta olen saanut paljon uusia ideoita sekä ajatuksia siitä, miten voin kehittää esimerkiksi digimarkkinointiamme”.

Olen Annukka Säkkinen ja olen viimeiset 20 vuotta asunut Kuusamossa. Valmistuin talouden ja hallinnon koulutusohjelmasta tradenomiksi 2003, erikoistuen pk-yritystoimintaan. Valmistumisen jälkeen olen työskennellyt kahdessa eri työpaikassa: ensin matkailun puolella ohjelmapalveluyrityksessä myyntitehtävissä siirtyen pian johdon assistentin tehtäviin ja myöhemmin talous- ja hallintopuolelle.

Viimeiset 13 vuotta olen työskennellyt Kuusamo Hirsitalot Oy:llä, ensin vientitehtävissä ja tällä hetkellä työskentelen yrityksessä digimarkkinoinnin asiantuntijana. Työpäiväni pyörivät pitkälti niin sisällöntuotannon, some-mainonnan kuin digimarkkinoinnin kehittämisprojektien parissa.

Miksi valitsit Xamkin Digimarkkinoinnin johtaminen YAMK -koulutuksen?

Oman ammattitaidon kehittäminen ja uuden oppiminen on itselleni yksi motivaattori ja ajatus uuden tutkinnon opiskelusta alkoi kiehtomaan korona-ajan alkupuolella. Varoin kuitenkin ajatusta pitemmästä opiskelusta töiden ohessa – mietin, että miten saan yhdistettyä työt, opinnot ja lähivanhemmuuden niin, että itsellekin jäisi aikaa.

Opiskelin yksittäisiä kursseja avoimen ammattikorkeakoulun kurssitarjonnoista, esimerkiksi Xamkin Graphic Design -kurssin. Pian huomasin, että olin suorittanut opintopisteitä yhtä paljon kuin YAMK-opintoja kertyisi vuodessa. Tästä rohkaistuneena ja ystäväni innoittaessa, aloin aktiivisemmin kartoittamaan erilaisia vaihtoehtoja suorittaa markkinoinnin tutkinnon erikoistuen digimarkkinointiin. Selasin eri koulujen verkkosivuja, kunnes löysin Xamkin Digimarkkinoinnin johtamisen YAMK -koulutuksen, joka oli vielä mahdollista suorittaa pääosin verkko-opintoina. Päätin heti, että tuonne minä haen!

Millaista YAMK-opiskelu on?

Kuva: Janne Leimola.

Tähän mennessä opiskelu on ollut rankkaa, mutta antoisaa. Edellisestä tutkinnosta on 20 vuotta, joten opiskelutaidot olivat hieman ruosteessa. Verkossa tapahtuva opiskelu on myös hyvin itsenäistä ja oman opiskelusuunnitelman tekemisen ja sen noudattamisen merkitys korostuu.

Kurssit sisältävät hyvin paljon itsenäisesti läpikäytäviä materiaaleja, kuten videoluentoja, webinaareja ja artikkeleita. Kurssien kohokohtia on alan asiantuntijoiden pitämät live-luennot – luennoilla käydään läpi niin teoriaa kuin käytännön esimerkkejä. Kurssien suorittamisessa pääpaino on erilaisissa tehtävissä ja niissä voi käyttää omaa työnantajaa esimerkkinä. Tämä lisää tehtävien mielenkiintoa ja tuo työvälineitä myös jokapäiväiseen työhön.

Miten sait ”arjen” pyörimään työelämän ja opiskelun yhdistelmässä?

Opiskelut ovat vielä tässä vaiheessa sen verran alkutaipaleella, että opiskelurutiinit elävät. Tavoitteenani on, että minulla on kolme opiskelupäivää viikossa: maanantai- ja tiistai-iltaisin muutama tunti töiden jälkeen sekä lauantaisin pitempi rupeama. Näin minulla on tietyt opiskelusta vapaat päivät, jolloin voin rauhassa tehdä muutakin ilman opiskelupainetta. Joinakin viikkoina tämä on toiminut hyvin, joinakin viikkoina opiskeluaikaa tarvitsee paljon enemmän.

Lähivanhempana olen joustanut tietyistä asioista, että aikaa vapautuu opintoihin – meillä syödään suosiolla eineksiä, jos minulla on opiskelupäivä! Kävimme myös poikani kanssa läpi hänen vastuullaan olevia kotitöitä ja sovimme hänelle muutamia uusia tehtäviä – hän tekee esimerkiksi kerran viikossa opiskelupäivänä ruoan.

Pidän perinteisistä muistiinpanomenetelmistä, ja opiskelun suunnitteluun hankin paperikalenterin. Parin viikon jälkeen huomasin, että en hahmottanut siitä tarpeeksi hyvin aikatauluja. Olenkin havainnut hyväksi tavaksi kirjata kaikki lukukauden luennot ja tehtävät vihkoon yhdelle aukeamalle. Sinne listaan kuukausittain kaikki ensimmäisen lukukauden luennot, tehtävien deadlinet, tentit ja muut opintoihin liittyvät asiat. Muistiinpanoissa on erillinen merkintä, jos tehtävä on laaja. Näin näen yhdellä silmäyksellä mitä opintojen osalta tapahtuu kuukausitasolla ja pystyn aikatauluttamaan helpommin, missä järjestyksessä tehtäviä teen ja mihin tehtäviin pitää varata enemmän aikaa.

Saitko opinnoista uutta perspektiiviä ja sisältöä omaan työhösi?

Valmistumiseen on vielä matkaa arviolta pari vuotta, mutta jo tässä vaiheessa opintojen anti on selvästi plussan puolella. Kursseilla käymme läpi paljon teoriaa, mutta pääsemme oppimaan asioita myös käytännön kautta, ja tämä yhdistelmä on itselleni paras tapa oppia.

Tätä kautta olen saanut paljon uusia ideoita sekä ajatuksia siitä, miten voin kehittää esimerkiksi digimarkkinointiamme.

 

Kaikki tähän mennessä olleet kurssitehtävät olen yhtä lukuun ottamatta voinut tehdä Kuusamo Hirsitaloista. Tehtäviä tehdessä olen samalla astunut ns. pari askelta taaksepäin ja tarkastellut yrityksen toimintaa uusien silmien läpi. Tätä kautta olen saanut paljon uusia ideoita sekä ajatuksia siitä, miten voin kehittää esimerkiksi digimarkkinointiamme.

Verkostoituminen opintojen aikana

Alun perin ryhmällämme piti olla kaksi lähipäivää opintojen alussa Mikkelissä, mutta koronan takia lähipäivät peruuntuivat ja opinnot ovat tähän mennessä sujuneet täysin verkko-opintoina. Tästä johtuen tutustuminen omiin opiskelukavereihin on tapahtunut hitaammin. Meillä on kuitenkin hyvä henki ryhmässä ja meillä on omat ryhmämme sekä LinkedInissä että Whatsappissa. Etenkin Whatsappissa keskustelu käy välillä vilkkaana, kun tsemppaamme toinen toisiamme.

Muilta osin tässä vaiheessa on vielä vaikea ajatella mitä ehtii verkostoitumisen osalta tapahtua seuraavan parin vuoden aikana. Uskon, että verkostoni alan ammattilaisten parissa laajenee ja odotan innolla ajatusten vaihtoa alan tulevaisuuden kehitysnäkymistä.

Mitä terveisiä haluaisit sanoa Digimarkkinoinnin johtaminen YAMK -opintoja suunnitteleville?

Kannustan ehdottomasti olemaan rohkea ja hakemaan opintoihin!

Annukka Säkkinen, digimarkkinoinnin johtaminen, tradenomi (YAMK)

(Yläkuva: kuvaaja Antti Pylväs.)