Peliteknologiat ovat eräänlainen risteytys peliohjelmointia ja pelisuunnittelua, jossa pääsee näkemään molempia puolia. Siinä keskitytään käyttämään ja hyödyntämään pelimoottoreiden ominaisuuksia pelien luomiseen.

Olen Markus Torkkell, peliteknologioiden insinööriopiskelija ja tuutori Xamkin Kotkan kampuksella. Aloitin opinnot syksyllä 2022 ja nyt saanut ensimmäisen vuoden opiskeltua loppuun. Olen alun perin kotoisin Keski-Suomesta ja lukion jälkeen asunut ja opiskellut konetekniikkaa Lappeenrannassa.

Lukion aikana minulla ei ollut sataprosenttista varmuutta, mitä haluan tehdä tulevaisuudessa. Minua kiinnosti insinöörialat ja suunnittelu, joten hain opiskelemaan Lappeenrantaan konetekniikkaa. Vaikka Lappeenrannassa oli muuten mukavaa, ala ei kuitenkaan ollut mitä minulla oli mielessä, ja motivaatio hiipui alaa kohtaan ajan myötä. Koneiden suunnittelu kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta ala on todella laskentapainotteinen, sillä suunnittelun lisäksi vaaditaan lujuuslaskuja. Koin, että vaikka matematiikan taitoni olivat kohtuulliset, en halua tehdä sitä työkseni.

Olin korona-aikana vuonna 2020 aloittanut opettelemaan itsenäisesti 3D-mallinnusohjelmiston Blenderin käyttöä, sillä kyseisen taidon opetteleminen oli ollut pitkään haaveissa. Tästä syttyikin kipinä 3D-malllinnusta kohtaan, ja parin vuoden aikana tuli ehdittyä luomaan erilaisia projekteja realistisista renderöinneistä animaatioihin. Suurin urakkani oli mallintaa silloisen opiskelija-asuntoni kokonaan ja tuoda se virtuaalitodellisuuteen. Huoneesta tuli hyvin todenmukainen ja nyt minulla on pysyvä virtuaalinen muisto edellistä opiskelija-asunnostani.

Heinäkuussa 2021 päätin suorittaa lykkäämäni asepalveluksen pois alta. Armeija tuli aloitettua juuri sopivassa välissä, sillä se toimi minulle välivuotena, jolloin pystyin pohtimaan tulevaisuuttani. Armeijan aikana syntyi idea, että halusin vaihtaa kokonaan koulutustani toiseen alaan. Läpi elämäni videopelit ovat olleet intohimoni, mutta peliala ammattina ei ollut koskaan mielessä. Halusin kuitenkin tehdä jotain 3D-mallinukseen liittyvää, joten keväällä 2022 päätin osallistua yhteishakuihin.

Pelialalla näkee oman edistymisensä konkreettisesti

Aluksi yritin Xamkin englanninkieliseen Game Design –koulutukseen Kouvolassa, mutta alalle oli kova kilpailu opiskelijapaikoista. Koitin ottaa selvää vastaavista suomenkielisistä koulutuksista. Vastaavia ylemmän asteen koulutuksia oli tarjolla aika vähänlaisesti ja opiskelijapaikkoja oli myös pieni määrä. Olin kuullut aiemmin Xamkin tarjoamasta peliohjelmoinnin koulutuksesta, joka olisi kiinnostanut, mutta koin ettei minulla olisi riittävästi taitoja ohjelmointiin ja koulutus ei vastaisi sitä, mitä haluaisin tehdä. Tarkemmin Xamkin sivuja selatessani löysin uuden pelialan koulutuksen: peliteknologioiden insinööri. Koulutuksen sisältö vastasi enemmän sitä, mitä haluaisin tehdä pelialalla. Lisäksi koulutus järjestettäisiin Kotkassa, joten muuttomatka Lappeenrannasta olisi lyhyt.

Xamk ei ollut ensimmäinen vaihtoehto, sillä koitin ensin hakea Metropolian 3D-animaatio- sekä XR-Design-linjoille. Rajattujen opiskelupaikkojen ja alojen suosion takia kilpailu näille paikoille oli todella kovaa, enkä päässyt ennakkotehtävien kautta jatkoon. Olin kuitenkin lukiotodistuksellani Xamkin varasijoilla korkealla, joten lähdin varmuudeksi vielä pääsykokeisiin. Olin juuri päässyt intistä ja olimme inttikaverien kanssa juuri matkalla TJ-0-risteilylle, kun sain tietää pääseväni Kotkaan opiskelemaan peliteknologioita. Fiilis oli häkellyttävä, sillä aiemmat epäonnistumiset eivät pitäneet odotustani korkealla. Tulevaisuudensuunnitelmat muuttuivat kertaheitolla.

Peliala tuntui uudelta tuulahdukselta elämääni, ja olen ollut todella motivoitunut opiskelemaan. Tajusin, etten ole opiskelemassa täällä muita varten vaan ainoastaan itseäni varten. Tiesin myös, mitä koulutus piti sisällään, ja pyrin oppimaan myös itselleni haasteellisia ja uusia asioita. Ammattikorkeakouluopinnot myös tuntuvat paljon käytännönläheisemmiltä verrattuna yliopisto-opintoihin, ja varsinkin pelialalla näkee edistymisensä konkreettisesti. Yllättävintä on, kuinka motivaationi on myös vaikuttanut arvosanoihini, sillä ne ovat huomattavasti parempia mitä yliopistossa. Olen oppinut panostamaan kursseihin niin hyvin kuin pystyn ja saamaan niistä mahdollisimman paljon irti, mikä näkyy myös oppimisessa. Vaikealta tuntuva ohjelmointikin sujuu, kun siihen jaksoi panostaa.

Mitä peliteknologiat ovat ja millaista niiden opiskelu on?

Mitä peliteknologiat sitten ovat? Tämä ei valjennut minulle vasta kuin ensimmäisen opiskeluvuotineni loppupäässä. Peliteknologiat ovat eräänlainen risteytys peliohjelmointia ja pelisuunnittelua, jossa pääsee näkemään molempia puolia. Siinä keskitytään käyttämään ja hyödyntämään pelimoottoreiden ominaisuuksia pelien luomiseen. Pääpaino ei ole ohjelmoinnissa, mutta ohjelmointitaidoista on todella paljon hyötyä, mikäli haluaa implementoida pelimekaniikoita peliin. Myös suunnittelijoiden, artistien ja mallintajien kanssa toimiminen on keskeistä. Peliteknologioiden kautta uramahdollisuuksia pelialalla on monia, ja kaikki hommat eivät keskity vain pelimoottorityöskentelyyn.

Pelialalla opiskelu on ollut mielenkiintoista ja todella vaihtelevaa, sillä kursseja on hyvin erilaisia. Opiskelu on hyvin käytännönläheistä, ja oppimaansa pystyy hyödyntämään heti. Xamk tarjoaa hyviä oppimis- ja kehitysympäristöjä kuten Gamelabin, jossa on pelinkehitykseen tarpeeksi tehokkaat tietokoneet ja mukava ympäristö. Lisäksi Xamkilta löytyy erilaista laitteistoa pelikehityksen avuksi, kuten ohjaimia, VR-laseja, liikkeenkaappauspukuja, ajosimulaattori sekä piirtopöytiä. Kampuksella järjestetään usein Game Jameja, joissa pyritään luomaan peli tiettyyn aiheeseen liittyen tietyssä ajassa. Näillä jameilla on tullut opittua jo ensikertalaisena todella paljon, ja niille osallistuminen nimenomaan kannattaa oppiakseen uusia taitoja. Lisäksi Xamkilla järjestetään Demo Day kaksi kertaa vuodessa, jossa opiskelijat voivat esitellä luomiaan projektejaan ja pelejään.

Xamkissa huomasin myös, kuinka ammattitaitoisia ja mukavia opettajat ovat. Suurimalla osalla heistä on jotain taustaa pelialalta. Tunnit ovat viihtyisiä ja meillä on hyvä yhteishenki. Xamkissa on myös mahdollista muokata opintojaan mieleisekseen ja hakea erikoistumista tiettyyn suuntaukseen.

Onko peliala vain pelaamista?

Monilla saattaa olla kuva, että peliala on vain pelaamista, mutta totuus on erilainen. Peliala on hyvin moninainen, ja siihen sisältyy muun muassa pelien ja pelimekaniikoiden suunnittelua, ohjelmointia, mallinnusta, kenttäsuunnittelua, käyttöliittymäsuunnittelua, pelitestausta, virheiden löytämistä, parantelua, ja niin edelleen. Pelialalla hyötyy, mikäli omaa monia taitoja sekä erikoistumista itseään kiinnostavaan aihealueeseen. Pelien teko vaatii työtä ja hyvää kommunikointia kaikilla osa-alueilla, ja on myös jatkuvaa oppimista. Monilla opiskelijoilla on ollut ehkä liian ruusuinen kuva alasta, ja moni on lopettanut opiskelun, kun ala ei kohtaakaan odotuksiaan. Mutta mikäli aitoa motivaatiota löytyy, suosittelen liittymään mukaan, sillä peliala tarvitsee kaikenlaisia osaajia. Toivoisin etenkin naisten uskaltautuvan hakemaan pelialalle, sillä heistä on lähes huutava pula.

Toistaiseksi tulevaisuudensuunnitelmani ovat vielä avoinna, eikä edes lopputyön aihe ole vielä selvillä. Todennäköisesti en ole enää tekemässä jatko-opintoja tämän koulutuksen jälkeen, sillä haluaisin työllistyä suoraan koulun jälkeen. Olisi mukava päästä työskentelemään peliyhtiöön, jonka pääpainona olisivat ajopelit, mutta se ei ole rajoite. Haluaisin vaihtelevia rooleja grafiikan, pelimoottorityöskentelyn sekä suunnittelun parissa, ja uskon työllistyväni mieleiseen rooliin. Tietysti yhtenä unelmana olisi luoda oma pelifirma, mutta olen realistinen ja toistaiseksi jätän sen haaveen sivuun, kunnes on aidosti siihen mahdollisuus.

Siinä lyhyelti kokemuksistani ja ajatuksistani Xamkista ja pelialasta. Olen älyttömän tyytyväinen siihen, mihin olen päässyt, ja ala on ollut minulle antoisa ja motivoiva. Tämä koulutus on sinulle, joka haluaa nähdä moninaisen puolen pelialasta. Meillä on täällä mukava poppoo, ja toivotan kaikki tervetulleeksi opiskelemaan!

Markus Torkkell, peliteknologiat, insinööri (AMK)