Jari Konttori opiskelee Xamkissa ylempää ammattikorkeakoulututkintoa Kestävän kehityksen teknologian koulutuksessa. Konttori viettää parhaillaan toista fuksivuottaan, sillä edeltävän tutkinnon hän suoritti reilut 25 vuotta sitten, kun hän valmistui sähkötekniikan insinööriksi (AMK) vuonna 2001. Tämän jälkeen hän muutti Helsinkiin  ja työskenteli meriteollisuuden parissa. Tämän tekstin julkaisuhetkellä hän opiskelee ja jakaa tarinansa Etelä-Ranskasta käsin.

Henkilö viinitarhan edessä opiskelemassa kannettavalla tietokoneella

Jari Konttori Alsacen alueella Ranskassa.

Mistä idea etäopintojen ja matkustamisen yhdistämiseen?

Konttorin idea ja inspiraatio etäopintojen ja matkustamisen yhdistämiseen syntyi yhdessä hänen vaimonsa kanssa. Kaksikko oli viime vuosina keskustellut ja suunnitellut yhdessä ulkomailla opiskelua.
”Tämän vuoden tammikuussa hän otti asian taas esille ja ehdotti verkko-opintoja, jolloin emme olisi sidottuja paikkaan. Suostuin, mikäli hän löytäisi mieleisen opiskelupaikan”, Konttori toteaa.

Etsintöjen tuloksena vaimo löysi Ruotsista runsaasti opiskelumahdollisuuksia, joissa fyysistä läsnäoloa ei vaadittu.

Minulla ei ollut varmuutta löytyykö Suomesta vastaavia etämahdollisuutta omaavia opintoja, kuten Ruotsissa. Sopivaa opiskelupaikkaa ei ollut helppo löytää, mutta tammikuussa maksettu – ja liikkeessä odottava retkeilyauto motivoi tehostamaan etsintää.

 

Matkailuauto Aarhuusissa Tanskassa

Retkeilyauto, jolla matkaa tehdään.

Valmistautuminen matkaan ja hyppy tuntemattomaan ilman aiempaa asuntoautokokemusta

Parille retkeilyautossa asuminen oli entuudestaan täysin tuntematonta.
”Ennen matkaa emme ymmärtäneet asuntoautoilusta mitään. Tutustuimme auton käyttöön Suomessa ennen matkalle lähtöä muuttamalla siihen asumaan kesäkuun alussa”, Konttori myöntää.

Omien sanojensa mukaan retkeilyautoon tottumisen lisäksi ainoina matkavalmisteluina olivat oman kannettavan tietokoneen, opintovapaan sekä puhelinliittymän hankkiminen. Opintojen kannalta puhelinliittymän hoitamisessa kriittistä oli huomioida se, että EU-alueen data roaming on riittävän suuri.

Majakka Ruotsin Högakustenissa

Ruotsin Höga Kusten elokuussa opintojen alkuvaiheessa.

Matkasuunnitelma

Matkasuunnitelman mukaan aikomuksena on ajaa Länsi-Euroopassa lukuvuonna 2022–2023. Seuraavana vuonna puolestaan Itä-Euroopassa. Kesällä  suunnataan takaisin Suomeen kesätöihin.

Konttorin matkasuunnitelma Euroopassa

Konttorien matkasuunnitelma. Mustalla merkitty nyt syksyllä ajettava reitti.

Matka Länsi-Eurooppaan aloitettiin elokuun puolivälissä. Samaan aikaan Jari Konttori osallistui ensimmäisille luennoille vaellusten välissä Ruotsin Högä Kustenissa.

”Sieltä olemme ajelleet kohti etelää reissusuunnitelmamme mukaisesti. Suunnitelmamme ei ole kovin yksityiskohtainen, jonka vuoksi sitä on suhteellisen helppo noudattaa. Pyrimme välttämään moottoriteitä, leirintäalueita ja helposti Suomesta lentämällä saavutettavia kaupunkeja. Muilta osin matka etenee fiiliksen pohjalta, jotka vaihtelevat nopeasti. Emme siis hahmottele kohteita juuri viikkoa pidemmälle”, Konttori paljastaa.

Toteutunut matkareitti

Toteutunut Helsinki-Toulouse -reitti.  Matkaa käytynä noin 6000 km, öitä vietetty 87 kappaletta 51 eri lokaatiossa.

Opiskelu TIEN PÄÄLLÄ

Tähän asti reissu on sujunut ongelmitta myös opiskelujen kannalta.
”Opiskelun osalta järjestelyt toimivat ja etäopiskelu on tehty tosi helpoksi. Opiskeluani tietysti helpottaa se, että olemme EU-alueella, jossa voi käyttää kotimaan mobiilidataa ilman lisämaksua. Lisää joustavuutta opiskeluun tuo luentojen tallennus ja esimerkiksi datakaton lähestyessä voi siirtyä jonkun kahvilan WiFi-verkkoon opiskelemaan ja katsoa luennot itselleen sopivaan aikaan”, konttori kertoo.

 

Jari Konttori
Kestävän kehityksen teknologiat, ylempi amk

Kirjoita kommentti

*