Maria Nöjd opiskelee kolmatta vuotta terveydenhoitajaksi Kouvolan kampuksella. Tässä hän kertoo tyypillisestä opiskeluviikostaan.

Maanantai

Bussilla kouluun. Aamupäivän tunneilla klo 8.15 – 11.30 Terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen” käymme läpi tavallisimmat tarttuvat lasten infektiot: päätäi, kihomato, ontelosyylä, märkärupi ja syyhy. Opiskelemme infektiot ryhmätyönä. Session lopuksi keskustelemme aiheesta opettajan johdolla. Lounaan jälkeen jään tietokoneluokkaan suunnittelemaan koulutöiden tekoa, sillä bussin lähtöön on vielä tunti aikaa.

…käymme läpi tavallisimmat tarttuvat lasten infektiot: päätäi, kihomato, ontelosyylä, märkärupi ja syyhy.

 

Kalenterini on täynnä merkintöjä. Olen viikonloppuna kirjoittanut ylös, kenen opettajan ja minkä opintojakson lähitunteja tällä viikolla on ja mitä asioita pitää muistaa tehdä koulussa ja koulun ulkopuolella. Ystäväni ja opinnäytetyöparini Marikan kanssa sovimme ”opparitreffit” torstaille. Toisen kaverin, Riian,  kanssa alustetaan ryhmätyön tekemistä. Tarkistan sähköpostin: viikon päästä saan esitellä kouluamme lukiolaisille. Selvä! Ruokakaupan kautta kotiin. Syön välipalaa ja katson yhden jakson Uutta päivää Yle Areenasta. Tiskaan ja teen ruokaa, sitten kävellen kuntosalille.

Tiistai

Meinaan myöhästyä bussista. Aamupäivällä meillä on imetysohjaajakoulutusta. Puhumme vuorovaikutuksesta, joka on tärkeää terveydenhoitajan ja asiakkaan välillä. Alkuun opettaja pitää lyhyen luennon, jonka aikana teen muistiinpanoja, vaikka materiaali löytyykin Moodlesta (nettipalvelu, johon opettajat lataavat opintojaksojen sisällöt ja jonne palautamme kirjalliset työmme). Alustuksen jälkeen harjoittelemme vuorovaikutustilanteita, joissa on terveydenhoitaja ja pienen vauvan äiti. Naurua riittää. Tauolla suunnittelemme Riian kanssa jälleen ryhmätyötä. Tauon jälkeen muodostamme uudet ryhmät seuraavaa opiskelutehtävää varten. Jokainen ryhmä saa imetykseen liittyvän aiheen, johon perehdymme. Ryhmätehtävän purku jatkuu seuraavalla lähiopetuskerralla.

Lounaan jälkeen meillä on tartuntatautien tunnit, aiheena bakteerit. Opettaja opettaa, mutta myös keskustelemme tunneilla paljon ja opimme toisiltamme. Koulu loppuu puoli tuntia odotettua aiemmin, joten minulla on aikaa lukea sähköpostini koululla (sähköpostin saa tietenkin myös puhelimeen, mutta tällä hetkellä se ei ole itselläni käytössä). Bussilla keskustaan, kampuskirjastomme on nimittäin muuttanut remontin vuoksi sinne. Noudan varaamani oppikirjat. Bussilla kotiin syömään, sitten jaksaa taas tehdä kouluhommia. Viimeistelen työhakemuksen, jota aloin kirjoittaa viikonloppuna. Loppuillan katselen telkkaria.

Sairaanhoitaja (AMK) -opiskelija Maria Nöjd

Keskiviikko

Yleensä rauhoitan bussimatkat somettomaksi ajaksi, mutta nyt luen Ylen sivuilta ajankohtaisen uutisen imetyksestä. Aamupäivällä meillä on ”Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyötä”. Tänään meillä on käsiteltävänä kaksi aihetta, joihin opiskelijat ovat valmistelleet alustuksen. Ryhmän esityksen jälkeen keskustelemme aiheesta opettajan johdolla. Ensimmäisenä vuorossa on ravitsemus, tauon jälkeen käsittelemme liikuntaa.

Lounaan jälkeen meillä on ensimmäiset lähitunnit opintojaksosta ”Lasten terveydenhoitajatyö”. Opettaja kertoo opintojakson sisällöstä. Taas tuli ryhmätyö! Tänä keväänä meillä on poikkeuksellisen paljon ryhmätöitä. Osa niistä arvioidaan numeraalisesti, osa hyväksytty/hylätty -periaatteella. Lisäksi meillä on yksilötehtäviä. Jokaisella opintojaksolla ei välttämättä ole lopputenttiä, vaan se korvataan numeraalisesti arvioitavalla ryhmätyöllä. Koulun jälkeen jään ryhmäni kanssa suunnittelemaan ryhmätöitä. Kotona välipalaa ja sitten taas työskentelyä koulujuttujen parissa. Varaan kirjastosta lisää oppikirjoja ja teen verkossa rokotusosaamisen tentin. Se menee läpi.

…nyt olisi mahdollisuus lähteä viikoksi Belgiaan!

 

Vielä katsaus Moodleen, jossa onkin uusi viesti opettajalta: nyt olisi mahdollisuus lähteä viikoksi Belgiaan! Kolmen kuukauden kuluttua belgialaisia opiskelijoita tulee Suomeen ja samaan aikaan suomalaiset opiskelijat voivat lähteä Belgiaan. Tarkoitus on opiskella kivunhoitoa ja tehdä kirjoitustehtävä ryhmätyönä englanniksi. Ryhmämme WhatsApp pirisee: kuka olisi kiinnostunut lähtemään?

Torstai

”Etäpäivä.” ”Vapaapäivä.” ”Tyhjää.” Vuosien varrella olen kirjoittanut eri termin kalenteriini, mutta olen huomannut, että kun kirjoitan ”etäpäivä” saan myös jotakin aikaan. Aamulla Marika hakee minut kotoa ja suuntaamme kuntosalille. Jumpan jälkeen kampukselle syömään ja työstämään opinnäytetyötä. Opparin tekeminen on ollut liian kauan tauolla, nyt olisi korkea aika saada sitä taas tehtyä. Tietokoneiden ja kirjojen äärellä kirjoitamme lisää teoriatietoa opinnäytetyöhömme. Kello tulee 14.30 ja Marika vie minut autolla keskustaan. Haen paketin R-kioskilta ja jatkan bussilla kotiin.

Alkuillasta minua väsyttää, enkä millään jaksaisi juuri nyt tehdä mitään kouluhommaa. Tekemistä olisi vaikka kuinka, mutta nyt ei jaksa. Kuin tilauksesta radiosta soi Cliff Richardin ”Do You Wanna Dance” ja olen taas pikkuisen pirteämpi. Klo 18 seuraan webinaaria, eli verkossa tapahtuvaa seminaaria, aiheesta ”Some työnhaussa”, koska se linkittyy promoottoriopintojaksoon, jolla olen mukana. Promoottorit ovat koulumme  opiskelijoita, jotka esittelevät kouluamme erilaisissa tapahtumissa ja tekevät oppilaitosvierailuja esimerkiksi lukioihin. Tv-uutisten aikana teen vielä omaa osuuttani erääseen ryhmätyöhön.

Perjantai

Aamupäivällä imetysohjaajakoulutusta. Tiistaina aloitettua ryhmätyötä jatketaan niin, että muodostamme uudet ryhmät, niin että jokaisessa ryhmässä on jokaisen aiheen ”asiantuntija”. Asiantuntija esittelee aiheen muille ryhmäläisille, ja kun kaikki aiheet on esitelty, keskustelemme vielä yhdessä opettajan johdolla. Tauon jälkeen opettaja luennoi erilaisista imetykseen mahdollisesti liittyvistä pulmista.

Lounaan jälkeen meillä on lasten terveydenhoitajatyötä. Tunnin alussa puhumme opettajamme kanssa Belgia-projektista. Halukkaat saavat siis lähteä viikoksi Belgiaan opiskelemaan kivunhoitoa ja toiset halukkaat voivat opiskella saman asian Suomessa belgialaisten kanssa. Kyse on vapaavalintaisesta kurssista. Varsinaisena aiheena tänään on vuorovaikutus perheessä sekä parisuhde ja vanhemmuus. Koulun jälkeen olen väsynyt ja yritän nukkua päiväunet, koska illalla lähden hyvän bändin keikalle baariin.

Voisi sanoa, että kouluviikko oli hyvin normaali ja työntäyteinen, mutta antoisa!

 

Kirjoita kommentti

*