Etänä ja livenä – hankkeen ikioma podcast näki päivänvalon marraskuussa. Vinkeä virittäjä: työhyvinvointia luovalla otteella on hankkeen ajan julkaistava podcast-sarja, jossa aihepiirinä on työhyvinvoinnin alueelta erilaisia näkökulmia ja keskusteluja.

Ensimmäisessä pilottijaksossa vietimme marraskuun kansainvälistä peliviikkoa ja sen kunniaksi keskustelimme pelimaailmojen lainalaisuuksista verrattuna työelämään ja muuhun arkeen. Jutustelimme tiimin kanssa myös pelien monista mahdollisuuksista muun muassa osallisuuden välineenä ja pohdimme sisäistä motivaatiota kuvaavaa, työssä onnistumista edistävää itseohjautuvuusteoriaa pelien näkökulmasta.

 

Mitä tahansa ympärillämme olevaa voitaisiin tutkia ympäristössämme pelinä: miten voimme siinä kehittyä, miten sitä voi muuttaa sekä mitä hyvää siinä voisi tuoda suhteessa muihin ja käsillä oleviin tehtäviin.

 

Kuva: Laura Kilankoski & Canva

Pelien kautta voidaan simuloida ihmisen sosiaalista ympäristöä myös siten, että se motivoi toimintaan ja vähentää yksinäisyyden tunnetta.

Erilaisten kuvitteellisten roolien käyttämistä on tunnetusti käytetty psykologian keinoin esimerkiksi psykodraamaterapian kautta. Tämän kautta on mahdollista omaksua lisää erilaisia arjenhallintakeinoja, kuten itsetuntemusta, elämänhallintaa sekä ymmärrystä muiden asemaan asettumista.

 

 

Pelien yhteydessä toteutuvat myös sisäisen motivaation tärkeät tekijät: vapaus ja mahdollisuus tehdä omia valintoja, osaaminen ja oppimisen ilo sekä yhteys muihin ympärillä oleviin.

Miten pelillisyys näyttäytyy sinun elämässäsi? Oletko pelien kautta saanut itse onnistumisen kokemuksia?

Kirjoita kommentti

*