”Yhteisöpedagogiopintojen kautta opin tarkastelemaan itseäni ja ympärillä olevaa maailmaa uusin tavoin.”

 

 

Opiskelu ja järjestötoiminta pienemmässä kaupungissa

Riikka Mykrä valmistui Xamkin Mikkelin kampukselta 2013 yhteisöpedagogiksi. Mykrä ehti opiskella puolitoista vuotta kulttuurituotantoa, ennekuin hän löysi yhteisöpedagogin opinnot ja päätti vaihtaa alaa. ”En ollut kuullut koko yhteisöpedagogiopinnoista ennen kuin aloitin kulttuurintuotannossa. Tajusin kuitenkin, että yhteisöpedagogipuolella pääsee tekemään töitä enemmän yhteisöjen kanssa ja kiinnostuin alasta vielä enemmän.”

 

Mamkissa opiskelu oli Mykrän mukaan todella tapahtumarikasta. Hän liittyi heti opintojen alussa opiskelijakunnan hallitukseen ja ainejärjestötoimintaan. Pienen paikkakunnan etuuksista Mykrä mainitsee tiiviit kaveriporukat. ”Oli siistiä muuttaa pk-seudulta pienemmälle paikkakunnalle. Ehdoton plussa oli, että kaikki kaverit asuivat lähellä ihan kävelymatkan päässä. Koen saaneeni Mikkelistä itse opinnoista, mutta myös opiskeluajasta kokonaisuudessaan, todella paljon.”

 

Aktiivisesta ainejärjestötoiminnasta Mykrä kertoo saaneensa laajojen kontaktien lisäksi toiminnansuunnittelutaitoja sekä tutustuneensa opiskelijapolitiikkaan. ”Koin aina, että oppilaitos otti opiskelijakunnan toiminnan ja työskentelyn hyvin vastaan. Meidän koulussa pääsi oikeasti vaikuttamaan asioihin ja yhteistyö toimi.”

 

Esimiestehtäviä, yrittäjyyttä ja HR-työtä

Sanon uuden työn saadessani itselleni että, nämä ovat ehkä vähän isot saappaat täyttää, mutta se hoituu. Luottamus omaan osaamiseen menee aina pienen jännityksen edelle.

 

Mykrä aloitti oman harrastuksen kautta työt partiossa jo korkeakouluopintojen aikana. Hän muutti Mikkelistä takaisin pääkaupunkiseudulle Helsinkiin ja aloitti valmistuttuaan projektipäällikön hommat. Hän teki projektipäällikön töitä vuoden verran, jonka jälkeen hän pääsi Espoon kaupungille nuorisopalveluihin. ”Olin siellä asiantuntija- ja esihenkilötehtävissä viitisen vuotta. Työpaikka oli hyvin ominainen yhteisöpedagogiopinnot käyneelle. Koordinoin siellä Espoon kaupungin lasten ja nuorten lomatoimintaa ja johdin alueellista toimintaa.”

 

Edellisten töiden lisäksi Mykrällä on kokemusta ammattiliittoasioista. ”Jo opiskeluaikoina minut rekryttiin mukaan hoitamaan ammattiliiton asioita. Sieltä sain näkemystä ammattiliittosopimuksista sekä erilaista perspektiiviä työelämään. Yhdessä nämä tekivät kombon, jonka takia nykyinen pesti alkoi kiinnostaa.”

 

Mykrä tekee tällä hetkellä sivutoimisesti yrittäjän töitä työyhteisövalmentajana ja työnohjaajana ja päivätyönään toimii HR asiantuntijana. Työnkuvaan kuuluu esihenkilöjen koulutuksia ja heidän tukemista sekä henkilöstön neuvontaa työsuhteeseen liittyvissä asioissa. Töiden ohella suoritetusta kaksivuotisesta työnohjaajakoulutuksesta hän valmistuu alkuvuodesta 2022.

 

Yhteisöpedagogiopinnot

Yhteisöpedagogiopinnoissa sai Mykrän mukaan kyseenalaistaa. Miksi jotain tehdään tietyllä tavalla, tai miksi sitä edes käydään läpi? Mykrä koki, että opettajat ja opiskelijat tekivät yhteistyötä asioiden pohtimisessa. ”Ei vain kaadettu ajatuksia päähän ja oletettu, että ne niellään sellaisenaan”, hän toteaa.

 

”Minussa itsessäni kasvoi kehittämisorientoituneisuus yhteisöpedagogiopintojen aikana. Olen taustaltani lähihoitaja ja hoitotyö on siten tuttua. Yhteisöpedagogin työssä ollaan ennaltaehkäisevässä asemassa, mikä on merkittävää hoitotyönkin kannalta. Minulla on nykyään asenne siihen, että ole aktiivinen ja vaikuta itse asioihin. Opinnot ehdottomasti vahvistivat tätä minulle jo luontaista asennetta elämään.”

 

Oppien antina parempi itsetuntemus

Mykrä korostaa korkeakouluopintojen ohessa oman ammattiminän kehittymistä. ”Kurssit ja aiheet vaihtuvat, mutta se olet aina sinä, joka opiskelee. Kannattaa kiinnittää huomiota omaan tekemiseen ja oppimistapoihin. Keskittyy siihen, mikä tuntuu itsestään luonnollisimmalta tavalta tehdä ja toteuttaa.”

 

Yhteisöpedagogiopinnoissa on Mykrän mukaan valmiiksi jo paljon itsereflektointia, mutta hän painottaakin, että jokaisen tulisi alasta riippumatta keskittyä itsetuntemukseen. ”Työelämässä haetaan paljonkin kykyä siihen, että pystyy havainnoimaan itseään ja omaa toimintaansa.”

 

Mykrä sanoo, että nuorista aikuisista voi helposti tuntua siltä, että jo nuorena tulisi tietää suoraviivaisesti mitä tulevaisuudessa haluaa tehdä. Mykrän mukaan näin ei kuitenkaan onneksi tarvitse ajatella vaan nauttia opiskeluajasta täysin rinnoin.

 

Haluaisin itse painottaa, että eri taitoja soveltavalla ammattikorkeatutkinnolla voi tehdä hirmuisesti erilaisia asioita. Elä stressaa etukäteen, että mihin pääsee töihin, vaan nauti opiskeluajasta!

 

 

Teksti: Matleena Ahoranta

 

Lue seuraava alumnitarina täältä.