Jyväskylän ammattikorkeakoulu on yksi hankkeen neljästä osatoteuttajasta. JAMKilla hankkeen toiminta sijoittuu Digi & Game Centeriin, jonka tarjoamiin mahdollisuuksiin projektiin osallistuvat yritykset pääsevät tutustumaan Hannan, Kallen ja Sadun johdolla.

Tammikuussa 2020 Jyväskylän Tourulaan avattu Digi & Game Center (DGC) kokoaa digi- ja pelialan yrityksiä, opiskelijoita, opettajia ja tutkijoita yhteen työskentelemään yhdessä sekä kehittämään tuotteita ja palveluita. DGC:n perustajina ja sen toiminnasta vastaavina toimivat Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Peliosuuskunta Expa (myös paikallinen IGDA hub) sekä Jykia Oy.  

 

DGC:n tiloissa on tällä hetkellä vuokralla yhteensä 16 digi- ja pelialan yritystä. Yritysten lisäksi Digi & Game Centerissä toimivat myös mm. Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn opiskelijoiden pelinkehitykseen liittyvät tuotekehityslaboratoriot, studio sekä e-urheilun valmennustila GamePit.  

 

DGC:n studiota ja sen välineistöä hyödynnetään PARK-hankkeen työpajoissa. Studiossa ja sen välineistöllä voi toteuttaa digitaalisia äänituotantoja, valo- ja videokuvausta, XR-sovelluksia (sisältäen esimerkiksi VR- ja AR-sovellukset, 360-asteen videotuotannot, volumetrinen kaappaus), liikkeenkaappausta sekä streamausta. Laaja-alainen laitteisto tarjoaa opiskelijoille, henkilöstölle ja myös ulkopuolisille asiakkaille matalan kynnyksen lähestymistavan uusiin ja mahdollisesti entuudestaan tuntemattomiin teknologioihin.  www.digigamecenter.org

 

JAMKin PARKkilaiset 

 

JAMKin triolla on ilo olla mukana tässä valtakunnallisessa luovaa osaamista kehittävässä yhteishankkeessa! Ohessa meistä vähän tarkemmin.  

 

Park-hankkeessa työskentelevät Satu, Kalle ja Hanna istuvat sohvalla.
JAMKin PARK-trio Satu Honkanen, Kalle Raijonkari ja Hanna Hauvala kohteessa Digi & Game Center. Kuva: Suvi Liukkonen

Hanna Hauvala, asiantuntija (hankkeen JAMKin projektipäällikkö) 

Hauvala on työskennellyt vuodesta 2015 JAMKin liiketoimintayksikön pelialan koulutuksen ja yrittäjyyden kehittämishankkeissa asiantuntijana ja projektipäällikkönä. Viimeisimpänä hankkeena Sustainable Digi & Game Ecosystem, jonka toimenpiteenä myös Digi & Game Centerin toiminta käynnistettiin. PARK-hankkeessa Hauvala vastaa JAMKin projektijohtamisen tehtävistä ja osallistuu asiantuntijana toimenpiteisiin. Hauvala on nykyään myös tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelman tiiminvetäjä, ja sitä myöten yhä vahvemmin ja monialaisesti pelialan ja -teknologioiden syövereissä.     

 

Kalle Raijonkari, studiomestari 

Raijonkari aloitti työnsä JAMKissa Digi & Game Centerin perustamisen yhteydessä vastuullaan Digi & Game Centerin Studio ja siihen liittyvät toiminnot. JAMKissa työskentelyyn toki liittyy myös liuta opetusta ja ohjausta sekä hanketöitä. Taustaltaan Raijonkari on audiovisuaalisen sisällöntuotannon ammattilainen, simulaattoripelaaja ja punkkari, joka myös vapaa-ajallaan mielellään tutkailee taiteen ja teknologian yhteenliittymiä. Tausta istuu myös PARK-hankkeeseen oivasti, kun käyttäjäkokemuksen digitalisointiin luoville aloille liittyvien työpajojen järjestämiseen ja vetämiseen löytyy myös pelialan ulkopuolelle ulottuvia kiinnostuksen kohteita. 

 

Satu Honkanen, projektisihteeri 

Hallinnon harjoittelija/liiketalouden opiskelija Honkanen pääsee hankkeen aikana työntämään näppinsä saveen XR- ja peliteknologioiden syvään päätyyn! Honkasen pääasiallisina tehtävinä on kuitenkin hoitaa hankkeen talouteen, hallintoon ja viestintään liittyviä asioita, vaikka kokemusta peliteknologioistakin löytyy vuosikymmenten ajalta – lapsuudessa on hankittu kova osaaminen muun muassa Nintendon Super Mario Bros – pelin parissa. Sittemmin osaamista on kerrytetty enemmän johtamisen, liiketoiminnan kehittämisen ja taloushallinnon saralla. 

 

Vuoden Digitalisaatioteko 2020 

 

Keski-Suomen kauppakamarin Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunta valitsi Digi & Game Centerin vuoden 2020 digitalisaatioteoksi. Valiokunnan tavoitteena on lisätä Keski-Suomen osaamista ja vetovoimaisuutta ICT-alan toimintaympäristönä koulutuksessa, tutkimuksessa ja yritystoiminnassa niin paikallisesti kuin kansainvälisestikin. 

 

Perusteluina valinnalle korostuivat mm. Digi & Game Centerin (DGC) tarjoama apu uusien yrityksen perustamisessa (12 kpl, joista kahdeksan koronapandemian aikana) sekä useiden muiden digitalisaation nopeuttamisessa. DGC on auttanut yrityksiä etenkin peliteknologioiden soveltamisessa muun muassa teollisuudessa, sekä taide- ja kulttuurialoilla. Osoitus on merkittävä ja kertoo, että tällaiselle toiminnalle on Keski-Suomessa aidosti kysyntää. DGC:n yhteiskehittämisen ekosysteemiä ja yhteisöä tullaan hyödyntämään monialaisesti PARK-hankkeen toimenpiteissä, mm. käyttäjäkokemuksen digitalisointiin liittyvät työpajat järjestetään ensi syksynä, talvena ja keväänä aikaisemmin mainitussa DGC:n studiotilassa.  

 

Tervetuloa mukaan!