Järvikalaa kalastajalta kuluttajalle

Hanke on päättynyt. Fisu-posti -hankkeen tavoitteena oli kokeilla uudenlaista järvikalan suoramyyntitapaa. Suoramyynnillä voidaan parantaa kalastuselinkeinon kannattavuutta ja lisätä järvikalan paikallista saatavuutta. Fisu-posti oli konttiin tehty kalan myynti- ja noutopiste, johon kalastaja tuo ja asiakas hakee tilaamansa tuotteet oman aikataulunsa mukaan. Hanke pyrki löytämään uudenlaisen ratkaisun järvikalan saamiseksi ostajan ulottuville oikeaan aikaan ja paikkaan.

 

Hankkeen keskeiset toimenpiteet

Hanke kokeilee ja arvioi uuden järvikalan myynti- ja kauppatavan tuomia mahdollisuuksia kalastuselinkeinolle ja kuluttajille. Keskeisenä osana fisu-postin toiminnallisuutta on digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto, joka mahdollistaa myynti-/noutopisteen automaattisen toiminnan. Fisu-postin toimintaperiaate on, että kalastaja tuo ennakkoon maksetut tuotteet itsepalvelu-noutopisteeseen. Tuotteen nouto tapahtuu sähköisen avaimen avulla, jonka asiakas saa tilauksen yhteydessä verkkokaupasta. Myös paikalliset lähiruokatuottajat voivat myydä tuotteitaan noutopisteen kautta REKO-lähiruokaryhmän toiminnan ohessa.

Hankkeen tavoitteet:

1) Kartoitetaan järvikalan myyntiin soveltuvia uusia kauppatapoja ja -paikkoja Etelä-Savossa.
2) Pilotointivaiheessa kehitetään kalan ja lähiruoan itsepalvelu-noutopisteeksi soveltuvaa Lähiapaja-älykonttia. Kontti sijaitsee Juvan ABC-liikenneaseman pihassa (Tulostie 1, 51900 Juva). Kontista voi ostaa tuotteita paikan päällä itsepalvelukassan kautta tai verkkokaupasta.
3) Arvioidaan uusien suoramyyntikanavien ja kauppapaikkojen toimintaa ja kehitysmahdollisuuksia Etelä-/Itä-Savon alueella.

Paikallinen suoramyyntikanava vastaa kysyntään ja tarjontaan

Kalan lisääntynyt kysyntä näkyy pääosin tuontikalan kulutuksen kasvuna vaikka lähiruoka on ollut Suomessa jo pitkään nouseva trendi. Kyselytutkimuksen mukaan kuluttajat ja paikallisostajat, kuten ravintolat  ja matkailupalveluiden tuottajat kokevat, että suomalaista ja paikallista järvikalaa ei ole saatavilla. Lähiapajan käyttäjäkuntaan kuuluvat myös kesäisin Etelä-Savon alueelle siirtyvät mökkiläiset, jotka ovat kiinnostuneita hankkimaan kalansa suoraan kalastajalta.

Kalastajan kannalta kalan suoramyynti kuluttajalle lisää kalasta saatavan katteen määrää ja samalla myös kalan matka asiakkaalle lyhenee. Samalla vahvistetaan myös järvikalan paikallismarkkinoita ja siihen liittyviä lyhyitä jakeluketjuja.

 

Lisätietoja

Teija Rautiainen
tutkimuspäällikkö
p. 040 087 2759
teija.rautiainen(at)xamk.fi

Faktat

Fisu-postilla järvikalat liikkeelle

01.01.2018 – 31.12.2019

Toteuttajat

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy

Budjetti

Kokonaisbudjetti: 139,145 €

Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 55,658 €

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Etelä-Savon maakuntaliitto - Euroopan aluekehitysrahasto EAKR