Nuoret Suomi-Venäjä kaksoiskansalaiset rakentavat elämäänsä Suomessa
Juvenia selvitti kaksoiskansalaisten kokemuksia kyselyllä, joka tavoitti kaksisataa kaksoiskansalaista ympäri Suomen.
Juvenia koordinoi osaamiskeskusta Nuoska - Nuorisotyö kouluissa ja oppilaitoksissa ja on osatoteuttajana kahdessa muussa osaamiskeskuksessa: Nuorisotyö kunnissa osaamiskeskus Kanuunassa sekä Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskuksessa. Osaamiskeskusten tehtävänä on kehittää ja edistää valtakunnallisesti nuorisoalan osaamista, asiantuntijuutta ja tiedonkulkua.
SuperPark Oy tilasi tutkimusraportin nuorten fyysisestä aktiivisuudesta ja sosiaalisen elämän laadusta. Tutkimuksen Xamkissa toteuttivat Juvenian Veli Liikanen ja Active Life Labin tutkimuspäällikkö Arto Pesola. Arto vieraili Yle Puheen Aamussa kertomassa tuloksista: https://areena.yle.fi/1-4512535
Erityisryhmien liikuntaharrastuksissa muodostetaan ainutlaatuisia nuorisokulttuureita. Tutustu Juvenian ja Itä-Suomen yliopiston yhteisen VALKKU-hankkeen loppuraporttiin "Vammaiset nuoret ja liikunta". VALKKU-hankkeen verkkosivun löydät tästä.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenia on toteuttanut kaksi kattavaa tutkimusta nuorisotyön digitalisaatiokehityksestä.
Tutustu lisääXVIII Nuorisotutkimuspäivillä nuoruutta tarkastellaan kansalaisuuden ja siihen liittyvien tekojen, hiljaisuuksien ja tulkintojen kautta.
Tutustu lisääMyös itäsuomalaiset nuoret huolissaan jaksamisesta ja tulevan työelämän vaativuudesta. Uusin Nuorisobarometri tarkastelee nuoria ja työelämää, Itä-Suomen nuorisopuntarissa kysyttiin vuonna 2018 nuorten odotuksia työelämästä ja siihen liittyvistä huolista.
Vinkkejä oppilaitosnuorisotyöhön -koulujeesarin käsikirjaan on koottu esimerkkejä oppilaitoksissa toteutetuista toimenpiteistä, joilla on onnistuttu edistämään koulujen yhteisöllistä toimintakulttuuria, tukemaan nuorten osallisuutta sekä lisäämään nuorten yksilöllistä ohjausta ja kohtaamista.
Juvenian ja Itä-Suomen yliopiston DEQUAL ”Luokkaistuva digiyhteiskunta -Nuorten eriarvoistuvat elämät sosioteknologisissa imperatiiveissa ja kuvitelmissa”-hankkeessa tutkitaan nuorten digitaalista eriarvoisuutta alueellisesta näkökulmasta. Digitalisaation uskotaan luovan yhdenvertaisia mahdollisuuksia, mutta erilaiset nuorten elämänympäristöt lisäävät myös epäreiluja asetelmia digitaalisuuden suhteen.