tavoitteet
– Edistettiin nuorten tupakoimattomuutta digitaalisen työskentelyn avulla
– Kehitettiin pelillisiä ja visuaalisia menetelmiä tavoitteellisen elämän rakentamiseksi
– Terveyskäyttäytymisen tavoite: tupakoinnin, sähkötupakoinnin ja nuuskan käytön ehkäisy
toimenpiteet
Hanke aloitettiin kehittämällä ja kokeilemalla pelillisen menetelmän prototyyppiä vertaisuskomusten kartoittamiseen. Kokeilu toteutetaan perusasteella ja toisella asteella Kymenlaakson alueella.
Menetelmän tuottamia vertaisuskomuksia ja vertaiskäyttäytymisen vaikutusta koskeva data analysoitiin. Tavoitteena luotiin kouluyhteisöä ja terveysopetusta koskevat yhteisölliset johtopäätökset.
Kokemukset ja tiedot siirrettiin käytännön suosituksiksi.
tulokset
– Pelillinen ja kuvallinen digitaalinen sovellus tupakoinnin merkitysten ja käytön reflektointiin ryhmissä. Sovellus tuottaa myös analysoitavaa tutkimusaineistoa
– Sovelletut ja testatut terveyden edistämisen menetelmät, joissa hyödynnetään esimerkiksi sosiaalialalla käytettyjä vertaismenetelmiä
– Visualisoiva työkalu vertaisuskomuksista
– Pelillinen työkalu yläkoulun ja toisen asteen terveystiedon opetukseen.
– Tietokanta uskomusten vaikutuksesta tupakointiin
– Menetelmä, joka tukee tupakoimattomien ympäristöjen kehittämistä osana terveystiedon opetusta.
– Tutkimustulokset, kuten artikkelit ja raportti
Hankkeen tulokset on koottu alle.
Artikkelit:
Tarinoilla ja kuvilla on piilovoimaa, Kirsi Purhonen & Miikka-Petteri Lesonen, 2017 Tarinoilla ja kuvilla on piilovoimaa | READ Xamk https://read.xamk.fi/2017/luovat-alat/tarinoilla-ja-kuvilla-on-piilovoimaa/
Maailmat yhdistyvät pelien kautta, Minna Porvari & Miikka-Petteri Lesonen, 2017
Maailmat yhdistyvät pelien kautta | READ Xamk https://read.xamk.fi/2017/luovat-alat/maailmat-yhdistyvat-pelien-kautta/
Terveyttä voi edistää myös rippikoulussa, Marja-Leena Kauronen, 2018 Terveyttä voi edistää myös rippikoulussa | READ Xamk https://read.xamk.fi/2018/luovat-alat/terveytta-voi-edistaa-myos-rippikoulussa/
Pelillisyys ratkaisee kaikkien alojen ongelmia, Miikka-Petteri Lesonen & Markus Myllylä, 2018 https://www.xamk.fi/wp-content/uploads/2018/12/vahvuusalajulkaisu_lesonen_myllyla.pdf
Kuvalla on voimaa tupakoinnin ehkäisyssä, Marja-Leena Kauronen, 2019
Kuvalla on voimaa tupakoinnin ehkäisyssä | READ Xamk https://read.xamk.fi/2019/kestava-hyvinvointi/kuvalla-on-voimaa-tupakoinnin-ehkaisyssa/
Kuvat ja pelit sopivat tutkimusmenetelmäksi, Kirsi Purhonen & Angelika Polak, 2019 Kuvat ja pelit sopivat tutkimusmenetelmäksi | READ Xamk https://read.xamk.fi/2019/kestava-hyvinvointi/kuvat-ja-pelit-sopivat-tutkimusmenetelmaksi/
Hyvä kumppanuus kehittämisen keskiössä, Marja-Leena Kauronen, 2019 Hyvä kumppanuus kehittämisen keskiössä | READ Xamk https://read.xamk.fi/2019/kestava-hyvinvointi/hyva-kumppanuus-kehittamisen-keskiossa/
Nuoren terveyden lukutaito ja sosiaaliset ympäristötekijät, Marja-Leena Kauronen, 2019 Nuoren terveyden lukutaito ja sosiaaliset ympäristötekijät – Next (xamk.fi) https://next.xamk.fi/uutta-luomassa/nuoren-terveyden-lukutaito-ja-sosiaaliset-ymparistotekijat/
Pelialan osaamisen hyödyntäminen tupakoinnin ehkäisyssä, Marja-Leena Kauronen & Kirsi Purhonen, 2019 https://uasjournal.fi/4-2019/pelialan-hyodyntaminen-tupakoinnin-ehkaisyssa/
Julkaisut:
Kuvallisuus ja pelillisyys tupakoinnin ehkäisyssä. Menetelmäkokeiluja yläkoulussa ja toisella asteella
Versus-hankkeessa kehitettiin tupakkatuotteiden käytön ehkäisyssä käytettäviä pelillisen vertaisvaikuttamisen menetelmiä yläkoulun 9.-luokkalaisten ja toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden terveystiedon opetuksessa. Tavoitteena oli muuttaa nuorten tupakointia tukevia asenteita, heikentää tupakointiin liittyviä sosiaalisia hyötyjä ja vahvistaa tupakoimattomuutta. Lue Loppuraportti |
|
Parempia pelejä luovilta aloilta
Parempia pelejä luovilta aloilta -kirja on syntynyt osana Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun luovien alojen luotsaamaa vuotuista Kouvola Game Week –tapahtumaa 5.-11.11.2018. Teoksen artikkelit pureutuvat rajat rikkovaan pelaamiseen ja peleihin samalla kun kirjamme ydin ei hylkää pelikulttuuriin kuuluvaan mielihyvän ja kokemuksellisuuden tunnetta. Julkaisun pysyvä osoite on |
Versusportaalin Versus pelit & muut
Tiedoksi: Pelien linkit kysyvät salasaa joka on: versus
https://ikamon.itch.io/time-out
https://ikamon.itch.io/the-other-story
https://ikamon.itch.io/return-to-smoketopia