Hankkeella edistettiin perehdyttämiseen ja työn opastukseen soveltuvia digitaalisia työkaluja ja uudenlaisia toimintatapoja sekä malleja.

Palvelualalla sesonki ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esimiesten ja muiden työntekijöiden aikaa, se on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä

Hankkeen tavoitteena oli parantaa tuottavuutta ja työhyvinvointia Etelä-Savon alueen matkailu- ja ravitsemisalan yrityksissä ja julkisissa organisaatioissa. Hankkeessa tehtiin työpaikat tietoisiksi digiohjauksen mahdollisuuksista perehdyttämisessä ja työnopastuksessa, tuotiin matkailu- ja ravitsemisalan yrityksiin uusia digitaalisia välineitä hyödyntäviä toimintatapoja ja pilotoitiin välineitä sekä toimintatapoja käytännössä.

 

Virtuaalinen työnopastus ja perehdyttäminen palvelualalla -hankkeen prosessi kuvattuna tuplatimanttia mukaillen.

TOIMENPITEET

  • Digiperehdyttämisen ja –ohjauksen tarpeiden selvittäminen
  • Digimahdollisuudet ja ideointi
  • Digiperehdyttämisen pilotoinnit
  • Vertaisoppiminen ja toimintatapojen ja –mallien levittäminen sekä jatkokehittämistarpeet

TULOKSET

Hankkeen tuloksina sekä organisaatiot että työntekijät saavat havainnollista tietoa digitaalisesta perehdyttämisestä- ja työnohjauksesta sekä oppivat hyödyntämään uudenlaisia toimintamalleja työhyvinvoinnin edistämiseksi.  Hankkeen tuloksena digitaalisten välineiden käyttö perehdyttämisen ja työnopastuksen apuna parantaa Etelä-Savon alueen matkailu- ja ravitsemisalan yritysten ja julkisten organisaatioiden tuottavuutta ja työhyvinvointia. Tuotoksena  syntyy sisältöä ”Perehdyttäminen digisti palvelualalla” -koulutustuotteelle.

 

Virtuaalisen perehdyttämisen materiaalin pääset katsomaan täältä. 

Hanke on julkaissut Perehdyttäminen kestää kehitystä artikkelisarjan, jonka pääset lukemaan täältä.

Artikkelisarjan ovat kirjoittaneet:

SANNA HÄMÄLÄINEN Tradenomi AMK, henkilöstön kehittämispäällikkö Osuuskauppa Suur-Savo
KATARIINA KOVANEN Yhteisöpedagogi amk, projektipäällikkö/pelimestari Xamk
ANU RANTANEN Restonomi YAMK, henkilöstön kehityskoordinaattori Xamk
PÄIVI RAURAMO Terveystieteiden maisteri, johtava asiantuntija, Työturvallisuuskeskus
TEEMU PULKKINEN Tradenomi amk, TKI-asiantuntija Xamk

 

Lisätietoa työhyvinvoinnista, työturvallisuudesta ja paremmasta työelämästä löydät täältä: https://ttk.fi/

 

 

Virtuaalinen työnopastus ja perehdyttäminen palvelualalla -hankkeessa mukana seuraavat yritykset

 

Lisätietoja

 

Katariina Kovanen
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Projektipäällikkö
050 3447 453
katariina.kovanen@xamk.fi

 

Teemu Pulkkinen
TKI-asiantuntija
050 4796569
teemu.pulkkinen@xamk.fi

 

 

Tietosuojaselosteeseen pääset tästä.

Tutustu Xamkin yleiseen tietosuojailmoitukseen.

Podcastit

Tässä JohtoPäätös -podcastin jaksossa me keskustelemme seksuaalisen väkivallan erilaisista muodoista ja keskustelemme alan ilmiöistä. Otimme myös selvää esiintyykö matkailu- ja ravitsemisalalla seksuaalista häirintää ja miten toimia, jos kohtaat epäasiallista käytöstä työelämässä. Jaksossa vieraana Sisä-Suomen poliisilaitokselta rikosylikonstaapeli Anu Tervanen ja vakioäänet Katariina Kovanen ja Heidi Kauppinen.

Tässä Podcast sarjassa pureudumme palvelualan tulevaisuuteen sekä digitalisaation mahdollisuuksiin. Sarjassa pääset mukaan herkullisiin keskusteluihin ja hyppäämään mukaan kärpäseksi kattoon pelillisten menetelmien maailmaan! Jokaisen jakson lopuksi teemme johtopäätöksen.

Restonomi ennen ja nyt jaksossa Heidi Kauppinen ja Katariina Kovanen keskustelevat matkailu- ja ravitsemisalasta ja erilaisista opintopoluista restonomiopiskelija Kirsi Iltasen kanssa.

Mitä matkailu- ja ravitsemisalalle kuuluu tänä päivänä? Onko ala vetovoimainen? Entä työvoiman saatavuus? Miten opiskella matkailu- ja ravitsemisalaa? Ja kuinka me onkaan alalle päädytty?

Mille näyttää tulevaisuuden matkailu- ja ravitsemusala? Miten digiloikka näkyy nykypäivänä alalla ja millaisia muutoksia se on mukanaan tuonut opetuksen puolelle sekä työelämään?

JohtoPäätös-podcastin ensimmäisessä jaksossa pureudutaan pelillisten menetelmien mahdollisuuksiin ja tutustutaan audiopakopeleihin.

Pääsevätkö Heidi ja Birgit pelastautumaan Katariina Kovasen suunnittelemasta Muikku ala Carte keittiön pedagogisesta audiopakopelistä?

Jaksossa vieraana Birgit Härkönen ja vakioäänet Heidi Kauppinen ja Katariina Kovanen.

Virtuaalinen työnopastus ja perehdytys palvelualla -hanke tuottaa pilotointeja yritysyhteistyökumppaneille, joissa pureudutaan perehdyttämisen digiaikaan tuomiseen ja pelillisten menetelmien tuomien mahdollisuuksien kokeiluihin. Hankkeen tavoitteena on parantaa tuottavuutta ja työhyvinvointia Etelä-Savon alueen matkailu- ja ravitsemisalan yrityksissä ja julkisissa organisaatioissa. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto (ESR)

Tässä JohtoPäätös -podcastin jaksossa me keskustelemme työ- ja kouluelämästä sekä hyvinvoinnin- ja työhyvinvoinnin merkityksestä. Puhumme myös yhteisöllisyydestä sekä otimme selvää, mitä on vertaistutorointi.

Jaksossa vieraana projektipäällikkö Elina Ylönen HyVe-hankkeesta ja vakioäänet Katariina Kovanen ja Heidi Kauppinen.

Virtuaalinen työnopastus ja perehdytys palvelualla -hanke tuottaa pilotointeja yritysyhteistyökumppaneille, joissa pureudutaan perehdyttämisen digiaikaan tuomiseen ja pelillisten menetelmien tuomien mahdollisuuksien kokeiluihin.

Hankkeen tavoitteena on parantaa tuottavuutta ja työhyvinvointia Etelä-Savon alueen matkailu- ja ravitsemisalan yrityksissä ja julkisissa organisaatioissa. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto (ESR).

Stream Johtopäätös: Pelillisyyttä luomassa, osa 1 by Xamk Podcast | Listen online for free on SoundCloud

 

Pelillisyyttä luomassa jakson ensimmäisessä osassa pelimestari Katariina keskustelee Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian Ohjaamo Olkkari 2.0 hankkeen projektipäällikön Antti Rantanivan kanssa pelillisyydestä ja oppimispeleistä.

Jaksossa Antti kertoo kehittämästään Meteoriitin metsästys pelistä ja keskustelua käydään pelillistämisestä. Miksi pelillisyys toimii ja miten sitä voidaan hyödyntää?

Johtopäätös podcast on Virtuaalinen työnopastus ja perehdytys palvelualalla -hankkeen tuottama podcast sarja. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto (ESR) ja Etelä-Savon ELY-keskus.

 

Listen to Johtopäätös : Pelillisyyttä luomassa, osa 2 by Xamk Podcast in Xamk tutkii ja kehittää playlist online for free on SoundCloud

 

Pelillisyyttä luomassa -podcastin toisessa osassa Katariina keskustelee Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian Ohjaamo Olkkari 2.0 -hankkeen projektipäällikön Antti Rantanivan kanssa pelillisyyden käyttämisestä ja oppimispelien tuottamisesta ja luomisesta.

Jaksossa Antti ja Katariina kertoo omista kokemuksistaan pelien rakentamisesta ja jakaa vinkkejä pelien tuottamiseen!

Johtopäätös podcast on Virtuaalinen työnopastus ja perehdytys palvelualalla -hankkeen tuottama podcast sarja. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto (ESR) ja Etelä-Savon ELY-keskus.

Stream Johtopäätös: Yhteiskehittämistä by Xamk Podcast | Listen online for free on SoundCloud

JohtoPäätös-podin tämänkertaisessa jaksossa keskustellaan TKI-asiantuntija Taina Harmoisen kanssa yhteistyöstä ja sen merkityksestä työelämässä sekä sivutaan asiaa yhteiskehittämisestä ruokapalvelualalla.

Millaista kehittämistoimintaa löytyy ruokamatkailun ja ruokapalvelualan saralla Etelä-Savossa? Taina avaa ruokaklusterin maailmaa sekä Ekoneum ry toimintaa.

Podin vakioäänenä kuullaan projektipäällikkö Katariina Kovanen.

JohtoPäätös podcastia tuotetaan Virtuaalinen työnopastus ja perehdyttäminen palvelualalla -hankkeessa, jota rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto ja Etelä-Savon Ely-keskus.

Ajankohtaista

TULEVAISUUDEN TYÖELÄMÄSSÄ HYÖDYNNETÄÄN PELILLISYYTTÄ

Virtuaalinen työnopastus ja perehdytys palvelualla -hankkeessa on kehitetty tapoja tuottaa perehdytys- ja työnopastusmateriaalia virtuaaliseen muotoon hyödyntäen pelillisiä menetelmiä. Eli käytännössä työntekijä voi esimerkiksi pelata työnopastuspelin, josta hän saa räätälöityjä ko. olevan yrityksen työnopastukseen kuuluvia tietoja. Pelillisyydellä tarkoitetaan peleistä tuttujen asioiden, kuten pelielementtien, pelisuunnittelun ja mekaniikan tuomista tilanteisiin, joissa niitä normaalisti ei nähdä. Pelilliset elementit ovat...

Digitalisaation mahdollisuudet henkilöstöjohtamisessa

Organisaation menestyksen ratkaisee kyky muuttua ja taito kehittää luovasti uusia työkaluja. Prosesseja tulee pysyä muokkaamaan nopeasti, ja virtuaalitiimien johtaminen on tullut jäädäkseen. Turvaudumme entistä useammin tekoälyn hyödyntämiseen henkilöstöjohtamisessa, ja vain hyvinvoiva työyhteisö pärjää tulevaisuuden kovassa kilpailussa. Virtuaalinen työnopastus ja perehdytys palvelualalla -hankkeen projektipäällikkö Heidi Kauppinen ja TKI-asiantuntija Katariina Kovanen sekä lehtori Sari Toijonen-Kunnari tuottivat 2021 syksyn Henkilöstöjohtaminen ja työoikeus -opintojaksolle yhteistyökokonaisuuden,...

OPETUKSEN JA TUTKIMUS-, KEHITTÄMIS- JA INNOVAATIOTOIMINNAN INTEGROITUMINEN XAMKISSA

Opetuksen ja TKI -toiminnan keskiössä on työelämäyhteistyön vahvistaminen. Tänä syksynä asiakasymmärryksen opintojaksolla ensimmäisen vuoden restonomiopiskelijat pääsivät mukaan virtuaalipelin tekemiseen ja kokemukset olivat rohkaisevia. Yhteistyö Xamkin lehtoreiden Hanna Pajari-Seppäsen ja Kirsi Kuusiston kanssa alkoi elokuussa 2021, kun järjestimme yhteisen ideariihen, kuinka asiakasymmärrystä voisi opiskella virtuaalitodellisuuden ja pelien avulla restonomiopiskelijoita osallistaen. Hankkeessamme Virtuaalinen työnopastus ja perehdyttäminen palvelualalla, kehitetään digitaalisia...

PELIEN TULEVAISUUS TYÖELÄMÄSSÄ

Pelillisyydellä tarkoitetaan peleistä tuttujen asioiden, kuten pelielementtien, pelisuunnittelun ja mekaniikan tuomista tilanteisiin, joissa niitä normaalisti ei nähdä. Pelilliset elementit ovat mm. erilaisia tasoja, saavutuksia tai pisteitä. Pelilliset menetelmät tähtäävät mm. innostamaan ja motivoimaan sekä ne toimivat monenlaisissa tilanteissa hauskana tapana oppia ja ne soveltuvat niin lapsille kuin aikuisille. Esimerkiksi Virtuaalinen työnopastus ja perehdytys palvelualla -hankkeessa kehitämme tapoja...

Maahanmuuttajat rikastuttavat suomalaista työkulttuuria

Työyhteisöille monimuotoisuus on tänä päivänä yleisempää kuin esimerkiksi kaksikymmentä vuotta sitten, kun itse aloittelin uraani matkailu- ja ravitsemuspuolella. En muista, että olisi ollut mitenkään tavallista, että työtovereinani olisi ollut useinkaan muualta kotoisin olevia kollegoita kuin Suomesta. Nykyään, kun ruokailen ravintolassa, niin palvelukielenä saatetaan käyttää englantia ja työkieli kollegoiden kesken olla myös englanti. Vuonna 2020 Suomen...

Faktat

Virtuaalinen työnopastus ja perehdyttäminen palvelualalla

01.10.2020 – 31.03.2023

Toteuttajat

Hallinnoija: Xamk

Budjetti

Kokonaisbudjetti: 309370 €

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Etelä-Savon ELY-keskus