Nuorilla sekä nuorilla aikuisilla usein ajatellaan olevan erityisen hyvät digitaidot, mutta todellisuudessa heidän digitaalinen osaamisensa on tasoltaan hyvin vaihtelevaa. Mikäli osaaminen on puutteellista, se voi vaikeuttaa opiskelua sekä työllistymistä tai olla jopa esteenä niille. Puutteet digiosaamisessa voivat myös vaikeuttaa yhteiskunnan toimintaan osallistumista sekä erilaisten palvelujen käyttämistä. Erilaisten digitaalisten toimintojen hallinta- ja ohjaustaidot sekä kyky hyödyntää monipuolisesti digitaalisia alustoja sekä ratkaisuja ovat tulevaisuudessa myös tärkeä osa keskeistä työelämäosaamista.
OSUVA – nuorten ja nuorten aikuisten digitaitojen sparraus -hankkeen tavoitteena oli Etelä-Savon alueen 16-35-vuotiaiden digitaalisten taitojen parantaminen työelämätaitojen edistämiseksi. Hanketta hallinnoi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenia.
HANKKEEN TOIMENPITEET
- Hankkeessa kehitettiin kohderyhmän digitaitoja heidän työllistymisensä edistämiseksi koulutusten, workshoppien sekä yksilöohjauksien avulla. Koulutusten sekä workshoppien kokonaisuuksien sisällöt koostettiin kohderyhmän sekä yhteistyökumppaneiden tarpeita vastaaviksi. Tietoa kohderyhmän digitaitojen kehittämistarpeista suhteessa tulevaisuuden työelämän vaatimuksiin hankittiin kartoituksilla ja kyselyllä.
- Hankkeessa kehitettiin kohderyhmään kuuluvien osallistujien kykyä tuoda omaa osaamistaan esille digitaalisilla alustoilla työllistymisen edistämiseksi. Lisäksi vahvistettiin heidän osaamistaan vapaa-ajalla, opinnoissa sekä harrastuksissa hankitun osaamisen tunnistamiseen sekä hyödyntämiseen työnhaussa.
HANKKEEN TULOKSENA
Hankkeen tuloksena hankkeen koulutuksiin, työpajoihin ja yksilöohjaukseen osallistuneiden nuorten sekä nuorten aikuisten:
- osaamisidentiteetti vahvistui ja he osaavat markkinoida itseään ja omaa osaamistaan erilaisilla työllisyyttä edistävillä alustoilla
- kyky tunnistaa omia jo aiemmin hankittuja taitoja kehittyi. Tämä lisäsi heidän mahdollisuuksiaan saada omaa osaamista vastaavaa työtä. Samalla heidän itsevarmuutensa työnhakijoina kasvoi
- tietämys erilaisista työllisyyttä edistävistä digitaalisista alustoista sekä ratkaisuista kasvoi, ja he pystyivät arvioimaan, että mistä olisi heille työnhakijoina hyötyä
- kyky oppia verkostoitumaan digitaalisilla alustoilla kehittyi ja edisti tällä tavoin työllistymistä
- taidot oppia ja saada kokemusta erilaisten digitaalisten ratkaisujen hyödyntämisestä karttuivat, kuten video CV:n ja visuaalisen CV:n tekemisestä ja näiden avulla edisti työllistymistä
- taidot erilaisten järjestelmien käytöstä kehittyivät, joka nopeutti työnhakua. Työnhausta tuli sujuvampaa ja tämä nopeutti työllistymistä
- taidot oppia käyttämään erilaisia etätyössä vaadittavia digitaalisia alustoja ja ratkaisuja paranivat. Osallistujien vuorovaikutustaidot kasvoivat suhteessa etätyöskentelyyn liittyviin haasteisiin ja tämä osaltaan lisäsi osallistujien jaksamista ja digihyvinvointia
- Hankkeen aikana järjestettävissä toiminnoissa osallistujat haastettiin pohtimaan, mihin suuntaan heidän uransa on menossa, ja millaisia taitoja heidän tulee saavuttaa, jotta tulevaisuudessa heillä on mahdollisuus toteuttaa uraan liittyvät haaveet