Julkaisuja hankkeen toiminnasta
Alenius, M. & Karttunen, M. 2020. Työurille tekoälyn avulla – ÄlyäXä?-tapahtuma kokosi uraohjauksen ammattilaiset Mikkeliin. Xamk Next 15.4.2020. Saatavissa: https://next.xamk.fi/uutta-luomassa/tyourille-tekoalyn-avulla-alyaxa-tapahtuma-kokosi-uraohjauksen-ammattilaiset-mikkeliin/ [viitattu 16.4.2020].
Aura, P., Mäkelä, N. & Kainu, K. 2021. Asiantuntijaosaamisen tukeminen vaatii kokonaisvaltaista otetta. eSignals 15.1.2021. Saatavissa: https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/asiantuntijaosaamisen-tukeminen-vaatii-kokonaisvaltaista-otetta/#43a96509 [viitattu 11.11.2021].
Iloranta, E. 2020. Ohjaus on meidän kaikkien asia. eSignals 15.10.2020. Saatavissa: https://esignals.fi/kategoria/tutkimus-ja-kehittaminen/ohjaus-on-meidan-kaikkien-asia/#34103976 [viitattu 30.10.2020].
Iloranta, E., Kainu, K. & Aura, P. 2021. Eläköön virtuaalinen työympäristö! eSignals 17.12.2020. Saatavissa: https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/elakoon-virtuaalinen-tyoymparisto/#43a96509 [viitattu 11.11.2021].
Iloranta, E., Kainu, K. & Pallonen, T. 2021. Opintojen ohjauksesta kokonaisvaltaiseen uraohjaukseen. eSignals 4.6.2021. Saatavissa: https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/opintojen-ohjauksesta-kokonaisvaltaiseen-uraohjaukseen/#43a96509 [viitattu 11.11.2021].
Juutilainen, P.-K. & Hiillos, M. 2020. Haaga-Helia ohjaa tulevaisuuden työhön. eSignals 6.10.2020. Saatavissa: https://esignals.fi/2020/10/06/haaga-helia-ohjaa-tulevaisuuden-tyohon/#29328274 [viitattu 9.10.2020].
Juutilainen, P.-K. & Mäkelä, N. 2020. Haaga-Helia ohjaa asiantuntijuuteen. eSignals 15.10.2020. Saatavissa: https://esignals.fi/kategoria/tutkimus-ja-kehittaminen/haaga-helia-ohjaa-asiantuntijuuteen/#34103976 [viitattu 30.10.2020].
Kainu, K. 2020. Osaamisen tunnistaminen orientaatiopäivien malliin. eSignals 6.10.2020. Saatavissa: https://esignals.fi/2020/10/06/osaamisen-tunnistaminen-orientointipaivien-malliin/#29328274 [viitattu 9.10.2020].
Karttunen, M. 2020. Ahaa-elämyksiä ja uraohjausta Juvenia Akatemiasta. Xamk Read – Research, Education and Regional Development 2/2020. Saatavissa: https://read.xamk.fi/2020/kestava-hyvinvointi/ahaa-elamyksia-ja-uraohjausta-juvenia-akatemiasta/ [viitattu 15.6.2020].
Karttunen, M. & Koivusaari-Aronen, V. Käyttäjäymmärrystä Xamkin uraohjauksesta. Xamk Next 19.10.2020. Saatavissa: https://next.xamk.fi/vastuullisesti/kayttajaymmarrysta-xamkin-uraohjauksesta/ [viitattu 30.10.2020].
Kosonen-Karesto, L., Pihlajamaa, J., Rajala, K. & Rouhelo, A. 2020. Kohti tulevaisuusorientoitunutta uraohjausta. Talk 5.4.2020. Turun ammattikorkeakoulu. Saatavissa: https://talk.turkuamk.fi/hyve/kohti-tulevaisuusorientoitunutta-uraohjausta/?fbclid=IwAR31nGDcQr-Nt6ny3AUbJNIYlxQ3VpadYWiR8Y0GBq8aVUlywzBmuroYj2Y [viitattu 16.4.2020].
Lahnalampi, H. 2020. Uraohjaus osana tulevaisuuden työelämää. Centria Bulletin 1/2020, 1.6.2020. Saatavissa: https://centriabulletin.fi/uraohjaus-osana-tulevaisuuden-tyoelamaa/ [viitattu 24.6.2020].
Lampi, M. & Ikonen, P.-E. Tekoälystä ja sen etiikasta opinto- ja uraohjauksessa. AMK-lehti UAS Journal 3/2019, 10.10.2019. Saatavissa: https://uasjournal.fi/tag/uraohjaus/ [viitattu 24.6.2020].
Pöyry, L. & Ikonen, P.-E. 2020. Yhteisöpedagogiopiskelijat luotasivat tulevia osaamistarpeitaan. Xamk Read – Research, Education and Regional Development 2/2020. Saatavissa: https://read.xamk.fi/2020/koulutus/yhteisopedagogiopiskelijat-luotasivat-tulevia-osaamistarpeitaan/ [viitattu 16.6.2020].
Yli-Rämi, H., Rantanen, O. & Isotalo, T. 2020. Tiivis ja aktiviinen ohjaus opintojen alkuvaiheessa tukee insinööripintoihin ja alaan kiinnittymistä. TAMKjournal 20.5.2020. Saatavissa: http://tamkjournal.tamk.fi/tiivis-ja-aktiviinen-ohjaus-opintojen-alkuvaiheessa-tukee-insinooripintoihin-ja-alaan-kiinnittymista/?fbclid=IwAR3r0xE1t3FIsBUfVnvBDXBuJUQwo5yVwhLL9_WixyNqA7APifLBTviqftk [viitattu 27.5.2020].
Ylönen, E. 2021. Xamkin opiskelijoiden kokemuksia uraohjauksesta. Xamk Next 18.5.2021. Saatavissa: https://next.xamk.fi/nakokulma/xamkin-opiskelijoiden-kokemuksia-uraohjauksesta/ [viitattu 11.11.2021].
Lue hankkeen toiminnasta blogissa, Twitterissä ja Facebookissa.
Julkaisuja hankkeen tuloksista
Iloranta, E., Kainu, K. & Pakarinen, J. 2021. Uusi ohjausmalli tukemaan opiskelija ohjausta. eSignals 17.5.2021. Saatavissa: https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/uusi-ohjausmalli-tukemaan-opiskelijan-urapolkua/#43a96509 [viitattu 11.11.2021].
Isosuo, T. & Karttunen, M. (toim.) 2021. Hyvä, parempi, paras tulevaisuuden uraohjaus. Lähtökohtia ja uraohjauskoulutus. Xamk Kehittää 142. Mikkeli: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. PDF-dokumentti. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-323-5 [viitattu 27.4.2021].
Isosuo, T., Karttunen, M. & Komonen, K. (toim.) 2021. Hyvä, parempi, paras tulevaisuuden uraohjaus. Käytännön kokeilut ja suositukset. Xamk Kehittää 163. Mikkeli: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. PDF-dokumentti. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-353-2 [viitattu 18.8.2021].
Karttunen, M., Komonen, K., Manninen, M. & Miettinen, S. (toim.) 2021. Juvenia Akatemia oppimis- ja uraohjausympäristönä. Xamk Kehittää 158. Mikkeli: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. PDF-dokumentti. Saatavissa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-353-2 [viitattu 10.11.2021].
Koivusaari-Aronen, V. 2020. Käyttäjäymmärrystutkimus tulevaisuuden uraohjauksesta. Tekoäly ja muut mahdollisuudet. Opinnäytetyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Saatavissa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092920791 [viitattu 9.10.2020].
Lahtela, M., Juutilainen, P.-K., Aura, P., Rantanen, O., Mäkelä, N., Nikander, L. & Hannula, H. 2021. Selvitys opetus- ja ohjaushenkilöstön orientaatiosta tulevaisuussuuntautuneeseen uraohjaukseen. Toim. Karttunen, M. Xamk Kehittää 168. Kouvola: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. PDF-dokumentti. Saatavissa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-377-8 [viitattu 11.11.2021].
Rantaniva, A. 2021. Oppimisen ekosysteemeissä syntyy vaikuttavuutta – Case: Juvenia Akatemia. Teoksessa Haapala, A. (toim.) Kestävää hyvinvointia kehittämässä 2021. Vaikutuksista kohti vaikuttavuutta. Xamk Kehittää 184. Mikkeli: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, 106 – 110. PDF-dokumentti. Saatavissa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-411-9 [viitattu 15.2.2021].
Westman, S., Kauttonen, J., Klemetti, A., Korhonen, N., Manninen, M., Mononen, A., Niittymäki, S. & Paananen, H. 2021. Artificial Intelligence for Career Guidance. Current Requirements and the Prospects for the Future. IAFOR Journal of Education: Technology in Education. Volume 9 – Issue 4. Saatavissa: https://iafor.org/journal/iafor-journal-of-education/volume-9-issue-4/article-3/ [viitattu 10.11.2021].
Westman, S. & Manninen, M. 2021. Kestävää tekoälyä – saavutettavaa ohjausta? UAS Journal 3/2021 13.10.2021. Saatavissa: https://uasjournal.fi/3-2021/kestavaa-tekoalya-saavutettavaa-ohjausta/ [viitattu 11.11.2021].
Ylönen, E. 2021. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden uraohjauskokemukset. Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk) -opinnäytetyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. PDF-dokumentti. Saatavissa: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067498 [viitattu 11.11.2021].